• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stowa vs Nomos

Båda mäter 36 mm, båda är handjagare.
Vet inte vilken som attraherar mig mest...
Gillar knubbigheten hos Nomos Club. Det röda är snyggt förstås, men nåt jag tröttnar på?
Hmm, hmm...
Ni som har dylika modeller, pros and cons?

Skärmavbild 2021-12-21 kl. 11.02.39.png

Bilagor

• Skärmavbild 2021-12-21 kl. 11.01.27.png
    Skärmavbild 2021-12-21 kl. 11.01.27.png
    491.5 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Har endast ägt Stowan(den exakta modellen) så kan egentligen bara prata för den. Tycker det va en riktigt underbar klocka, som verkligen slår högt över sin prisklass när det kommer till finish. Tycker att allt från tavlan till urverket kändes riktigt premium. Sen använder ju dom sig av ett klassiskt Peseux 7001-verk i den, ett urverk som varit med ett bra tag, och används i bra mycket dyrare klockor.

Nomos har jag endast läst gott om, men har som sagt inte ägt någon själv. Det som dragit mig personligen att köpa en klocka från dom är hur långa dom är(dvs lug-to-lug måtten) då jag tycker dom flesta av deras modeller har onödigt långa lugs kontra mot storleken på tavlan.

Men tror du kommer bli nöjd vilket som helst om jag ska vara ärlig, så köp den som tilltalar dig mest rent designmässigt, och den som du själv känner att du kommer bära :)

Har endast ägt Stowan(den exakta modellen) så kan egentligen bara prata för den. Tycker det va en riktigt underbar klocka, som verkligen slår högt över sin prisklass när det kommer till finish. Tycker att allt från tavlan till urverket kändes riktigt premium. Sen använder ju dom sig av ett klassiskt Peseux 7001-verk i den, ett urverk som varit med ett bra tag, och används i bra mycket dyrare klockor.

Nomos har jag endast läst gott om, men har som sagt inte ägt någon själv. Det som dragit mig personligen att köpa en klocka från dom är hur långa dom är(dvs lug-to-lug måtten) då jag tycker dom flesta av deras modeller har onödigt långa lugs kontra mot storleken på tavlan.

Men tror du kommer bli nöjd vilket som helst om jag ska vara ärlig, så köp den som tilltalar dig mest rent designmässigt, och den som du själv känner att du kommer bära :)
Tack för ditt fina och ambitiösa svar.
Vad kul att du gillade Stowan så.
De är ju spec-mässigt ganska lika de här två
så det är nog mest fråga om tycke och smak.
Bra med påminnelsen om de långa luggarna, tål att tänkas på.

Nomos Ahoi, var min första ”riktiga” klocka. Sjukt fin finish men som tidigare nämnts dumlånga luggar vilket över tid fick mig att mer och mer förpassa Ahoien till garderoben. Skall tilläggas att jag har standard till smala handleder och Ahoi 40mm är bland de ”längre” Nomos. Club och Ahoi Neomatik etc verkar mycket mer rimliga.

Haft en Stowa flieger också som satt sjukt fint. Kändes stabilt men inte lika gjutet och inte alls lika intressant estetiskt som Nomos i mitt tycke. Kan du testa Nomosen alt, mäta ordentligt på förhand så att den passar skulle jag gå för den.

Nomos Ahoi, var min första ”riktiga” klocka. Sjukt fin finish men som tidigare nämnts dumlånga luggar vilket över tid fick mig att mer och mer förpassa Ahoien till garderoben. Skall tilläggas att jag har standard till smala handleder och Ahoi 40mm är bland de ”längre” Nomos. Club och Ahoi Neomatik etc verkar mycket mer rimliga.

Haft en Stowa flieger också som satt sjukt fint. Kändes stabilt men inte lika gjutet och inte alls lika intressant estetiskt som Nomos i mitt tycke. Kan du testa Nomosen alt, mäta ordentligt på förhand så att den passar skulle jag gå för den.
Tack för intressanta synpunkter.
Jag är minimalist och tänker mig en ”klocksamling” på max tre ur.
En Slow Jo 15, en Nomos (eller Stowa)
plus ev en Timex Galli S1 38 mm. Sen är jag klar.

I det sällskapet tycker jag ännu mer Nomos. Stowan ovan skulle bredda samlingen mer och vara mer klassiskt allsidig men f..k that! Nomos är i det närmaste bauhaus-perfektion. Mycket mer intressant ur ett minimalistiskt perspektiv imo.

Å andra sidan har Stowan en intressant koppling till de marina kronometrar man levererade på 30 talet till tyska kriegsmarine. Jag gillar båda men tycker Stowan är bättre som allround klocka och Nomos Orion är en bättre finklocka. Observera att Stowan kan väljas även med romerska siffror vilket gör den lite elegantare. Nomos Club känns lite lite som en modell för barn. (Helt subjektivt tycker jag designen känns influerad av pojk-ur.)

Å andra sidan har Stowan en intressant koppling till de marina kronometrar man levererade på 30 talet till tyska kriegsmarine. Jag gillar båda men tycker Stowan är bättre som allround klocka och Nomos Orion är en bättre finklocka. Observera att Stowan kan väljas även med romerska siffror vilket gör den lite elegantare. Nomos Club känns lite lite som en modell för barn. (Helt subjektivt tycker jag designen känns influerad av pojk-ur.)
Kan hålla med om att Club kanske ger lite pojk/flick-vibbar. Jag tror jag egentligen känner mig mest "hemma" med klockor som befinner sig mitt emellan de där lite fyrkantiga lägren "tool" respektive "dress". Tycks som om denna mellankategori inte är så jättevanlig nuförtiden? Eller så anses den för tråkig.
Robust dress / elegant "förfinad" tool...
Vad yrar jag om? Certina sport? Ursäkta ramblandet - det är lätt att gå vilse 😌

Tillbaka
Topp