• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strålning vid Atomic radio watch?

Jimmy-80

Breitling
Hej,

Vad klassar man Atomic radio watch strålning som? Vad jag förstår så är det en strålningstyp som alltid finns runt oss och att klockan plockar upp vågorna gör ingen skillnad för vilken strålning som man själv tar emot? Är det någon som vet?

Jo jag vet att man inte kan oroa sig för all strålning som finns men min filosofi är att undvika onödig strålning inom rimliga gränser. Att ha ett armbandsur som ställer in sig automatiskt låter ju bra men inte på något vis ett krav för mig. Är det så att det höjer risken märkbart så har jag inga problem att avstå från funktionen.

Ex så skulle jag inte få för mig att kör bluetooth klocka för att hålla koll på telefonen, varför? För det första, batteriet på telefonen(som oftast ligger på bordet) går ner snabbare, men även för att det skapar en ökad strålning som konstant flödar nära kroppen. Visst har jag försökt hitta forskning och generellt säger man att bluetooth är så svag att det inte ska göra någon skillnad, men samtidigt sägs det att bluetooth som når 10 meter ökar riskerna. Generellt kan man säga att det finns för lite forskning för att veta något egentligen, detta är trotts allt relativt nytt för oss.

Åter igen så sitter jag inte med en foljehatt men jag har egentligen inget behov av att se meddelanden och missade samtal på min klocka så finns det inte häller någon anledning att ta ytterligare en extra risk.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
1. Du behöver inte oroa dig för den radiostrålning du utsätts för från vardagliga ting så som mobiltelefoner eller blåtandskommunikation Wi-Fi, dock skall du kanske inte ha en mobiltelefons basstation i vardagsrummet. (I värnplikten började småfåglarna trilla ner döda runt vår högmast först runt en 5 W på sändaren vilket är enormt mycket mer effekt än vad du har i sändareffekt i vardagsprylar)

2. Klockor som synkar mot atomur tar enbart emot radiovågor passivt och skickar ingen signal ut. Med andra ord så blir du genomstrålad av dessa oavsett om du har en sådan klocka eller ej.

3. För att förvärra ditt foliehattssyndrom kan jag tipsa om att köpa en mätare som mäter elektromagnetiska fält (används för att lokalisera elledningar i väggar bl a) och ha den igång när du slår på spisen on du har elspis (ännu bättre om du har induktion), tänk på att det är i testikelhöjd ;)

Jag är inte särskilt orolig av mig, därför har jag inga problem att bära en klocka som primärt avger gammastrålning och sekundärt alfastrålning :)




Ha även i åtanke att vissa av oss regelbundet eller dagligen bär klockor som är radioaktiva (själv har jag en klocka med radium i som primärt strålar gammastrålning när radiumet faller sönder och sekundärt strålar alfastrålning när radonet som bildas faller sönder). Dessa
 

Jimmy-80

Breitling
1. Du behöver inte oroa dig för den radiostrålning du utsätts för från vardagliga ting så som mobiltelefoner eller blåtandskommunikation Wi-Fi, dock skall du kanske inte ha en mobiltelefons basstation i vardagsrummet. (I värnplikten började småfåglarna trilla ner döda runt vår högmast först runt en 5 W på sändaren vilket är enormt mycket mer effekt än vad du har i sändareffekt i vardagsprylar)

Hehe nä jag tror inte man dör på kuppen men hur ser det ut när man utsatt sig för en större dos strålning efter 40 år? Jag har tyvärr inte hittat någon hållbar forskning på det där, därför väljer jag att undvika det som går att undvika.

2. Klockor som synkar mot atomur tar enbart emot radiovågor passivt och skickar ingen signal ut. Med andra ord så blir du genomstrålad av dessa oavsett om du har en sådan klocka eller ej.

Utmärkt, då vet jag! :)

3. För att förvärra ditt foliehattssyndrom kan jag tipsa om att köpa en mätare som mäter elektromagnetiska fält (används för att lokalisera elledningar i väggar bl a) och ha den igång när du slår på spisen on du har elspis (ännu bättre om du har induktion), tänk på att det är i testikelhöjd ;)

hehe låter mindre trevligt men på något vis har man fått för sig att viss typ av strålning är sämre än andra? Tyvärr vet jag för lite om detta dock.

Jag är inte särskilt orolig av mig, därför har jag inga problem att bära en klocka som primärt avger gammastrålning och sekundärt alfastrålning :)



Ha även i åtanke att vissa av oss regelbundet eller dagligen bär klockor som är radioaktiva (själv har jag en klocka med radium i som primärt strålar gammastrålning när radiumet faller sönder och sekundärt strålar alfastrålning när radonet som bildas faller sönder). Dessa

Hehe, ja för min del får folk göra vad de vill men för min egen del väljer jag hellre bort sådant som kan vara skadligt om jag nu inte har ett stort behov av det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag lyckas på något mystiskt vis skriva exakt samma sak två ggr i mitt förra inlägg :facepalm:

Är kanske strålningen från vintageklockan :eek: :dead:
 
Topp