• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strategi för justering av tid

mattiasp

Omega
2-Faktor
God morgon!
Jag fick hem min LLD med ETA 2824-2-verk för ca två veckor sedan. Jag har hållit koll på den med watch tracker i ett par dagar, och jag kan konstatera att den snabbar sig ca 7 s per dygn. Jag antar att det är ungefär vad man kan förvänta sig. Det betyder att den drar sig ca 50 s per vecka. Min strategi är att ställa klockan mot referenstid -25 s på måndag morgon, vilket bör betyda att den går ca 25 s plus nästa måndag. Den bör då gå ungefär rätt på torsdag kväll. På så sätt minimerar jag avvikelsen under veckan. Kör ni med ungefär samma strategi, eller hur gör ni rutinerade? Finns det ett smartare sätt?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
På min skx som drar sig lite väl så ställer jag den oftast varje morgon på bussen, men på alla andra klockor så tänker jag alltid +-2 min på precision förutom digitalare där ställs tiden exakt och jämförs med fröken ur på veckovis basis för att bevara precision. Det är min strategi troligen inge super bra variant om man tänker på effektivitet men samtidigt skönt att bara kolla lite extra på hur klockan går och ha en chans att pilla lite extra på klockan :)
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Öppna upp och pilla lite på justeringsspaken om den går konsekvent snabbt eller långsamt. Om du vill slippa justera flera gånger kan du spela in ljudet från urverket och justera direkt tills det blir rätt.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Här är en gammal Rolex guide för positionering:
9744CE78-D6C3-46F0-92F4-7E15F34596A7.jpeg
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Rucka försiktigt och ha tålamod så ska du se att du blir nöjd. Lite pill och några försök så blev det så här med den här jag har, de andra har liknande profiler. Lycka till!
 

Bilagor

  • IMG_20180115_142134.jpg
    IMG_20180115_142134.jpg
    67.1 KB · Visningar: 117

mattiasp

Omega
2-Faktor
Gaaah!! Det började i november när jag lämnade in en klocka för reparation. Då beställde jag en SKX007 för att ha något under tiden. Sen beställde jag ett gäng NATO:s Sen beställde jag en Longines Legende Diver. Sen beställde jag ett gäng läderarmband att byta med. Jag har inrättat ett horologikonto med 3000 i automatisk överföring varje månad. Siktet är inställt på En Rolex 214270 till min födelsedag 2019 (fyller jämnt).... och nu börjar jag titta på ett elektroniskt instrument för att kunna rucka klockorna till perfektion. Var ska det här sluta??
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Du behöver inte köpa några specialverktyg mer än ngt att öppna boetten med. Ang Rolexen så är det ett mkt bra val, IMHO den snyggaste av dem alla.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Gaaah!! Det började i november när jag lämnade in en klocka för reparation. Då beställde jag en SKX007 för att ha något under tiden. Sen beställde jag ett gäng NATO:s Sen beställde jag en Longines Legende Diver. Sen beställde jag ett gäng läderarmband att byta med. Jag har inrättat ett horologikonto med 3000 i automatisk överföring varje månad. Siktet är inställt på En Rolex 214270 till min födelsedag 2019 (fyller jämnt).... och nu börjar jag titta på ett elektroniskt instrument för att kunna rucka klockorna till perfektion. Var ska det här sluta??
Snöbollen har kommit i rullning :)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Öppna upp och pilla lite på justeringsspaken om den går konsekvent snabbt eller långsamt. Om du vill slippa justera flera gånger kan du spela in ljudet från urverket och justera direkt tills det blir rätt.

Rucka försiktigt och ha tålamod så ska du se att du blir nöjd. Lite pill och några försök så blev det så här med den här jag har, de andra har liknande profiler. Lycka till!
Att rucka en avvikelse på 7s själv utan timegrapher skulle jag verkligen inte råda någon till. Risken är mycket stor att det blir sämre. Kostar några hundringar att få den ruckad hos uris så att snåla in på det på en ny klocka under garanti känns dumt.
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Herregud, ska inte ens kommentera hur många fel killen gör. Ögonen blöder av att se det.
Gör. Det. Inte. Själv. PUNKT.
Jag vet inte om det var riktat till mig som trådstartare, men menar du att det är helt omöjligt för mig, som en praktiskt lagd civilingenjör med 20 års erfarenhet, att med hjälp av en Timegrapher, rucka ett ETA 2824-2?
 

Wheelie

Cartier
Jag har en Timegrapher modell "2000" som är lite mer avancerad än modell 1000 då man kan koppla en printer till den. När man ruckar en klocka så är det otroligt känsligt och det handlar ofta om att bara "toucha till" extremt varsamt för att det ska tokändra sig +20 eller -20 sekunder.
Det var nog det skribenten i inlägget ovan menade. Att man gärna ska lära sig hur det funkar......men inte utan en timegrapher.

Här är en länk där ett foto på min TG finnes
https://klocksnack.se/threads/bilder-på-din-skx.21300/page-100#post-2049864

Jag har faktiskt glömt vad jag gav på Ebay, men chansar på en ca 1500 kr = Snorbilligt
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En tidsavvikelse på 7 s är bra för ett sådant verk. Jag ruckar iofs mina Seikos o annat m hjälp av appen Kello. Hur amatörmässigt som helst, men den gör jobbet o inte direkt svårt bara man mikrojusterar. Lugnt o försiktigt..
 
Jag vet inte om det var riktat till mig som trådstartare, men menar du att det är helt omöjligt för mig, som en praktiskt lagd civilingenjör med 20 års erfarenhet, att med hjälp av en Timegrapher, rucka ett ETA 2824-2?

Omöjligt säger jag absolut inte, vem som helst kan klara av nästan av som helst. I teorin.
Jag säger bara att en justering som jag klarar, så som att justera skillnader på +/- en halv sekund tvekar jag starkt på att någon som inte har urmakarbakgrund kan göra. På samma sätt som att jag antagligen har mycket svårt att göra många saker som tekniska civilingenjören är kapabla till. Detta handlar om träning, inte så mycket ren tur.
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Omöjligt säger jag absolut inte, vem som helst kan klara av nästan av som helst. I teorin.
Jag säger bara att en justering som jag klarar, så som att justera skillnader på +/- en halv sekund tvekar jag starkt på att någon som inte har urmakarbakgrund kan göra. På samma sätt som att jag antagligen har mycket svårt att göra många saker som tekniska civilingenjören är kapabla till. Detta handlar om träning, inte så mycket ren tur.
OK, tack! Jag ställde frågan för att jag ville veta hur du ser på det, inte för att vara dryg. Även om jag ser att min fråga kan uppfattas som det senare. Jag kan inte ett skit om det här. Ännu.
 
OK, tack! Jag ställde frågan för att jag ville veta hur du ser på det, inte för att vara dryg. Även om jag ser att min fråga kan uppfattas som det senare. Jag kan inte ett skit om det här. Ännu.

Ingen fara! :)
Menar inte att vara dryg och avskräcka, utan mer en stark varning att det kan gå VÄLDIGT fel och lätt bli dyrt. Det räcker med att man slinter en gång neråt och så är chansen relativt stor att man sliter sönder spiralen. Då är det en ganska dyr reparation tyvärr! Men kul att du intresserar dig! :)
 
"A lucky bastard" såklart.. :) Men envis också, -j******vligt envis!
Men det är häftigt hur bra man kan få dem att gå. Brukar kolla till tiden varannan månad när jag ska ändra datumet men jag kommer inte ens ihåg när jag justerade tiden senast.
Så med en enorm portion tur och ett mycket envetet sinne fick jag en kaffepengs-Seiko att gå helt perfekt.. :)
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
"A lucky bastard" såklart.. :) Men envis också, -j******vligt envis!
Men det är häftigt hur bra man kan få dem att gå. Brukar kolla till tiden varannan
månad när jag ska ändra datumet men jag kommer inte ens ihåg när jag justerade tiden senast.
Så med en enorm portion tur och ett mycket envetet sinne fick jag en kaffepengs-Seiko att gå helt perfekt.. :)
Vi är nog väldigt lika, med stort tålamod och mindre än mikro justeringar så kan man ordna det själv. Dock inget för darrhänta personer.
Till TS, Jag skriver detta som amatör utan utbildning. Ruckade min första klocka på 70-talet och blev förskräckt då på hur mycket en ytterst liten justering gjorde på gången. Sedan måste jag tillägga att 2824-2 är ingen utmaning, det är justerskruv på den. Hur svårt kan det vara att skruva med en skruvmejsel? Akta damm, smuts och repor. Jag skulle inte rucka under garanti eller om det är ett fint (dyrt) urverk. Vid minsta tveksamhet gå till urmakare.
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Lite återkoppling och fortsättning;
LLD:n stabiliserade sig på strax över 6 s/d. Efter att det kom in lite fler klockor i rotation spelar det ingen större roll rent praktiskt. Om jag väljer LLD:n på måndag morgon ställer jag den 15 s efter, så ligger den ca 15 s före på fredag kväll. Det är acceptabelt, och en vettig strategi. Oftast hinner jag ändå byta klocka flera gånger under veckan, så vanligtvis behövs ingen listig strategi.

Däremot; jag fick hem en Fortis Aeromaster med ETA 2436-2, vilken efter ca 2 veckor stabiliserade sig på ca +16 s/d. Den här klockan är tänkt att användas på tjänsteförrättningar, då jag är borta upp till ca 14 dagar. Under den tiden är jag en OWG. (Det är givetvis en halvsanning, eftersom jag gärna packar ner några fler klockor för att ha något att pillra på på hotellrummet). I alla händelser är inte +16 s/d acceptabelt. Jag köpte klockan på Chrono24, vilket gör att jag såg det bäst att fixa det själv, i stället för att skicka klockan hit och dit genom Europa.
Den senaste mätningen efter att klockan hade stabiliserat sig nedan, på det sätt jag använder klockan och hur jag brukar lägga den på natten:
fullsizeoutput_20b5.jpeg

En timegrapher införskaffades, och jag lekte med den en stund. Faktum är att jag började med min SKX007. Det är en oväntat stor skillnad mellan urverkens beteende i Timegraphern. Seikoverket reagerar starkt på läget, metan ETA-verket bara påverkas litegrann. Dessutom får jag rätt stor asymmetri (beat error) på Seikoverket, medan ETA-verket tickar helt symmetriskt.

Jag funderade en stund på att jobba under stereomikroskopet, men jag bestämde mig sedan för att jobba med verket i Timegraphern, och då får jag inte in hela paketet i stereomikroskopet. Det blev således lupp (Bergeon No. 2 1/2). När jag stoppade in klockan i Timegraphern med det blottade urverket uppåt fick jag en avvikelse på +18 s/d. Jag ruckade mina +16 s/d så att jag hamnade på +2 s/d. ETA-verket är för övrigt rätt lättjobbat, då man har en excentrisk ställskruv som verkar på armen som håller fjädern. Seikoverket är mycket känsligare att jobba med, då man justerar direkt på armen. Notera nu att jag är rätt van med finmekanik och processtyrning, men jag är absolut ingen urmakare.
IMG_2757.JPG

Jag borde med facit i hand lagt mig 1 s/d högre. Jag har hellre en klocka som går en aning för snabbt, så att man kan hacka den några sekunder i veckan för att komma rätt. Om klockan tappar blir det en aning bökigare. Men å andra sidan pillrar jag gärna med mina klockor, så i praktiken spelar det ingen större roll.

Jag gissar också att det är betydligt svårare för en urmakare att få till en bra ruckning, eftersom man inte känner till hur mycket klockan egentligen drar dig, eller hur ägaren brukar klockan. Nyckeln till god processtyrning är inte bara bra precision i själva systemet, utan även att ha god koll på processhistorien. Så här är läget nu ca 60 timmar senare:
fullsizeoutput_20b6.jpeg
 
Topp