• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul med datumväxling på ny Seiko solar SBDN028

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hej!
Har en ny Seiko Solar SBDN028 som tyvärr har problem med datumväxling. Quick set och när jag vrider klockan manuellt 24h är fullt fungerande, dvs datumet byter som det ska.

Problemet uppstår när klockan själv ska byta datumet. Klockan verkar inte "orka" byta datumet helt utan stannar mellan två datum. 24h senare så byter den datumet men då den resterande delen som är kvar. Resultatet är att den ganska fort börjar visa fel datum.

Klockan köptes ny och oanvänd här på forumet och legat ett tag i sin låda. Jag packade själv upp den för någon dag sedan då jag inväntat mitt svarta mesharmband.
Min första tanke var att den inte är nog laddad och har försökt ladda den via vanlig bordslampa, men inget tyder på att den inte skulle vara laddad då klockan i sig fungerar som det ska.

Är det någon som har en ide vad det kan bero på vore jag ytterst tacksam!

Har bifogat en bild men tyvärr har jag bara en sunkig mobilkamera.
Ska tillägga att klockan är snart 14 på bilden.
IMG_20170108_135048.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag är inte kunnig nog att komma på nåt annat än att den inte har nog med kräm. Testa att lägga den i ett fönster med solläge ett par dagar och se om det blir bättre. Laddar mycket bättre än med lampa.
Sjukt fin för övrigt!
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Jag är inte kunnig nog att komma på nåt annat än att den inte har nog med kräm. Testa att lägga den i ett fönster med solläge ett par dagar och se om det blir bättre. Laddar mycket bättre än med lampa.
Sjukt fin för övrigt!
Tack! Jag fortsätter att ladda den så ser vi vad som händer :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min SEIKO solar har aldrig failat med växlingen, tror inte detta problem är laddningsrelaterat. Kolla instruktionsboken, gissar att urverket har batteriindikator.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Min SEIKO solar har aldrig failat med växlingen, tror inte detta problem är laddningsrelaterat. Kolla instruktionsboken, gissar att urverket har batteriindikator.
Detta problem är nytt för mig med. Om batteriet börjar bli lågt så ska sekundvisaren slå "dubblasekunder". Det gör den inte utan klockan tickar på som vanligt.

Har testat att ladda den under vanlig glödlampa och även lysrör. Tyvärr så verkar det inte hjälpa än så länge i alla fall.

Men som sagt datumväxlingen fungerar perfekt via quick set och när man ställer fram klockan 24timmar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta problem är nytt för mig med. Om batteriet börjar bli lågt så ska sekundvisaren slå "dubblasekunder". Det gör den inte utan klockan tickar på som vanligt.

Har testat att ladda den under vanlig glödlampa och även lysrör. Tyvärr så verkar det inte hjälpa än så länge i alla fall.

Men som sagt datumväxlingen fungerar perfekt via quick set och när man ställer fram klockan 24timmar.
Jag hade lämnat in den.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Jag hade lämnat in den.
Köptes ny av en forummedlem i somras via ebay och han har enligt utsago inte använt den alls sedan nyköp så jag köpte den ny och oanvänd av honom, men tyvärr så är inte garantikortet ifyllt och det är en JDM-version :/

Tror inte forumäljaren visste om felet då den legat orörd i sin låda sedan nyköpet. Jag hoppades att den bara behövdes laddas men så verkar tyvärr inte vara fallet.

Jag kan ju tyvärr inte hävda någon garanti mot ursprungliga säljaren/butiken då jag ej köpt den och svensk konsumenträtt knappast gäller i Japan.

Känns så klart rätt surt, men vad kan det tänkas att kosta mån tro att få en första översyn?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köptes ny av en forummedlem i somras via ebay och han har enligt utsago inte använt den alls sedan nyköp så jag köpte den ny och oanvänd av honom, men tyvärr så är inte garantikortet ifyllt och det är en JDM-version :/

Tror inte forumäljaren visste om felet då den legat orörd i sin låda sedan nyköpet. Jag hoppades att den bara behövdes laddas men så verkar tyvärr inte vara fallet.

Jag kan ju tyvärr inte hävda någon garanti mot ursprungliga säljaren/butiken då jag ej köpt den och svensk konsumenträtt knappast gäller i Japan.

Känns så klart rätt surt, men vad kan det tänkas att kosta mån tro att få en första översyn?
Ingen aning, att datumet inte växlar som det ska kan ha en enkel lösning. Om Optura felsöker anledningen eller byter verket direkt vet jag faktiskt inte. Urverket finns ju i modeller som säljs i Sverige så det bör ju inte vara några problem att lösa detta. I värsta fall skickad den till Japan och fixas där. Lämna in den och be om ett kostnadsförslag.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Tack!
Det intressanta är att i natt så orkade den inte ens att stanna på halva datumet utan valde att rulla tillbaka till 8:an igen. Kollade till klockan vid 23.30 och då var den på väg att slå över till 9:an.
Känns inte helt frisk, tyvärr.
 
Topp