• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Strul med krona. Råd och tips?

Subsec

Silver
2-Faktor
Köpte nyligen en ny Marathon GSAR med automatiskt Sellita SW200-urverk från AD i Singapore. 2 års garanti ingår. Packade upp den igår och märker direkt att det är strul med kronan.

Urverk:
Sellita SW200 med följande positioner av kronan: 0= inskruvad krona, 1 = möjlighet att dra upp urverket manuellt, 2= ställa datum och sist 3= ställa tiden

Problemet:
När man skruvar ut kronan (0) så går den direkt till position 2, dvs ställa datumet. Den "hoppar över" position 1, dvs möjligheten att dra upp urverket manuellt.
Kronan "poppar" heller inte ut efter att man skruvat ur den.
När man går från position 2 eller 3 till 0 så hittar den inte heller position 1, vilket även gör så att datumet ändras när man försöker skruva in kronan.

Frågeställningar:
Vad kan felet vara?
Bör jag skicka in den till auktoriserad verkstad i Schweiz (med allt strul och väntetid som kan uppstå) eller låta en urmakare hemma i Sverige kolla på den?
Om skicka till Schweiz, vad bör jag tänka på?

Tacksam för alla idéer, tankar och svar 👍

Köpte nyligen en ny Marathon GSAR med automatiskt Sellita SW200-urverk från AD i Singapore. 2 års garanti ingår. Packade upp den igår och märker direkt att det är strul med kronan.

Urverk:
Sellita SW200 med följande positioner av kronan: 0= inskruvad krona, 1 = möjlighet att dra upp urverket manuellt, 2= ställa datum och sist 3= ställa tiden

Problemet:
När man skruvar ut kronan (0) så går den direkt till position 2, dvs ställa datumet. Den "hoppar över" position 1, dvs möjligheten att dra upp urverket manuellt.
Kronan "poppar" heller inte ut efter att man skruvat ur den.
När man går från position 2 eller 3 till 0 så hittar den inte heller position 1, vilket även gör så att datumet ändras när man försöker skruva in kronan.

Frågeställningar:
Vad kan felet vara?
Bör jag skicka in den till auktoriserad verkstad i Schweiz (med allt strul och väntetid som kan uppstå) eller låta en urmakare hemma i Sverige kolla på den?
Om skicka till Schweiz, vad bör jag tänka på?

Tacksam för alla idéer, tankar och svar 👍
Utan att gissa kring vad felet är förutom att "ställmekanismen" kärvar, skulle jag säga att du ska kontakta Marathon och rådfråga dem. Du har trots allt garanti på den. Jag hade också tyckt att det är galet segt att behöva skicka iväg en flång ny klocka för reparation. Man vill ju bara att de skickar ett annat ex med vändande post. Men det är tyvärr inte så det fungerar. De har rätt att inom skälig tid åtgärda felet.

Jag tror att felet på klockan är lätt fixat för en urmakare, men att Marathon ens skulle "låta dig" lämna in den till någon annan än dem själva tror jag inte. Än mindre tror jag att de kommer att stå för kostnaden. Så om du lämnar den någon annanstans kan det säkerligen bli fixat men du kommer dels få stå för kostnaden, dels stå utan garanti om Marathon får reda på det.

Så jag hade tagit det via dem, men med en tydlig önskan om att få det fixat helst i Sverige om möjligt.

Tar du det via dem tar jag för givet att det inte kommer att kosta dig mer än tid.

Tillbaka
Topp