• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul med nyligen inhandlad 16233, hur skall jag agera?

Lapo Elkann

Cartier
Åkte för några veckor sedan ned o köpte en Rolex DJ 16233 från ca 1992 av Jälmers. Klockan var i fint skick, levererades med box (utan cert) och kom med 1års garanti. Hade letat ett tag efter just den modellen och eftersom jag inte är speciellt kunnig kände jag att det var skönt att handla begagnat i butik även om det kostade några kronor extra, dessutom var det synliga skicket betydligt mycket bättre än de klockor jag kikat på tidigare så det kändes rätt.

Lämnade i veckan in klockan för översyn hos Rob E för att vara säker på att allt stod rätt till. Peter såg över klockan och konstaterade precis som jag att den till det yttre var i mycket fint skick dock trodde att den aldrig någonsin hade servats då verket tydligen helt saknade olja och enligt hans utsago gått utan olja en tid så att 2 verkbryggor (vad det nu är) gått av. Han rekommenderade mig att inte använda klockan utan att först serva den då den isf kan skadas mer. Fick sedan ett kostnadsförslag på total 7 500 vilket skulle täcka service med 2års garanti och byte av 2 verkbryggor. Peter konstaterade också att det fanns 3 mycket små sprickor i glaset men att de var så små att det inte var något jag behövde åtgärda. Glasbyte ingick därför inte i kostnadsförslaget. Sprickorna är inte heller något jag kan se med ögat.

Kontaktade Jälmers som säger att det inte är någon fara att använda klockan då den enligt honom inte kan ta skada utan i värsta fall bara stannar. Han erbjuder sig att ta tillbaka klockan och ge mig pengarna tbx, alternativt att han personligen ska serva klockan åt mig om jag skickar ned den. (Är inte speciellt sugen på att åka de 40milen enkel resa igen.) Sedan säger han att Rob är petiga och att det inte är så allvarligt..

Min fråga till er är, vilket av de 3 alternativen ska jag gå på? Gillar dinkan, och har som sagt letat efter den modellen en lägre tid så var riktigt nöjd när jag hittade en i fint skick (trodde jag) och skulle gärna vilja behålla den. Har läst lite här på forumet och bla noterat day date historien med Jälmers och Pahgolds och vet därför inte om jag kan vara säker på att återfå klockan ordentligt servad. Skall jag kanske ta smäller och låta Rob serva den för 8papp och slippa alla bekymmer eller skall jag låta Jälmers serva den utan att veta att servicen görs korrekt. Bara att skicka klockan på posten känns jobbigt... Rob har ju ca 10veckors väntetid på service nu vilket också är lite trist.

Vad säger ni?

/Elkann
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen skulle jag skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna (vilket i sammanhanget är ganska generöst av Jälmers). Alternativt få den servad av en riktig Rolex AD (alltså inte av en 'duktig urmakare' utan en Rolex AD som ger ett riktigt servicekvitto).

Om det ändå handlar om lite av en drömklocka för dig så finns det ingen anledning att inte se till att du har ett bra exemplar.
 

joca

Patek
2-Faktor
Hade bett om pengarna tillbaka alternativt bett en ad serva den och försökt få någon form av deal på den kostnaden :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Åkte för några veckor sedan ned o köpte en Rolex DJ 16233 från ca 1992 av Jälmers. Klockan var i fint skick, levererades med box (utan cert) och kom med 1års garanti. Hade letat ett tag efter just den modellen och eftersom jag inte är speciellt kunnig kände jag att det var skönt att handla begagnat i butik även om det kostade några kronor extra, dessutom var det synliga skicket betydligt mycket bättre än de klockor jag kikat på tidigare så det kändes rätt.

Lämnade i veckan in klockan för översyn hos Rob E för att vara säker på att allt stod rätt till. Peter såg över klockan och konstaterade precis som jag att den till det yttre var i mycket fint skick dock trodde att den aldrig någonsin hade servats då verket tydligen helt saknade olja och enligt hans utsago gått utan olja en tid så att 2 verkbryggor (vad det nu är) gått av. Han rekommenderade mig att inte använda klockan utan att först serva den då den isf kan skadas mer. Fick sedan ett kostnadsförslag på total 7 500 vilket skulle täcka service med 2års garanti och byte av 2 verkbryggor. Peter konstaterade också att det fanns 3 mycket små sprickor i glaset men att de var så små att det inte var något jag behövde åtgärda. Glasbyte ingick därför inte i kostnadsförslaget. Sprickorna är inte heller något jag kan se med ögat.

Kontaktade Jälmers som säger att det inte är någon fara att använda klockan då den enligt honom inte kan ta skada utan i värsta fall bara stannar. Han erbjuder sig att ta tillbaka klockan och ge mig pengarna tbx, alternativt att han personligen ska serva klockan åt mig om jag skickar ned den. (Är inte speciellt sugen på att åka de 40milen enkel resa igen.) Sedan säger han att Rob är petiga och att det inte är så allvarligt..

Min fråga till er är, vilket av de 3 alternativen ska jag gå på? Gillar dinkan, och har som sagt letat efter den modellen en lägre tid så var riktigt nöjd när jag hittade en i fint skick (trodde jag) och skulle gärna vilja behålla den. Har läst lite här på forumet och bla noterat day date historien med Jälmers och Pahgolds och vet därför inte om jag kan vara säker på att återfå klockan ordentligt servad. Skall jag kanske ta smäller och låta Rob serva den för 8papp och slippa alla bekymmer eller skall jag låta Jälmers serva den utan att veta att servicen görs korrekt. Bara att skicka klockan på posten känns jobbigt... Rob har ju ca 10veckors väntetid på service nu vilket också är lite trist.

Vad säger ni?

/Elkann

Nu tillför inte jag så mycket i din fråga - men urmakeri och noggrannhet är ju hur viktigt som helst? Anses det för petigt att notera sprickor i glaset? Inte enligt mig. Är man mästarurmakare borde man veta bättre. Hoppas på fin lösning av Daniel om du väljer att gå den vägen!
 

cab

Audemars
2-Faktor
Inte första klockan han säljer som är snustorr och hävdar att andra urmakare är petiga när två verkbryggor är av säger väl allt... Oseriös handlare som troligtvis gör mycket pengar på kunder som inte kan så mycket. Det ska ju vara precis tvärtom när man handlar hos butiker.

Lämna tillbaka om du inte tycker priset för klockan inkl. service går att motivera.
 

Lapo Elkann

Cartier
Varför kollar han inte bara så att klockorna är ok innan han säljer? Om han är kunnig på Rolex borde det väl vara en enkel sak att se till att de klockor han säljer är i bra skick?
 

Rookien

Panerai
Hade skickat tillbaka den o köpt en annan helt klart!
Frågade du vid köpet angående servicebehovet på klockan?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skicka tillbaka! Trist när du känner att du hittat den du vill ha men att skicka tillbaka för att få en "service" av honom som du inte kan lita på blir utförd.. ja då är valet enkelt. Pengarna tillbaka och gå vidare mot en annan 16233 :) Låt jakten börja!
 

Selvedge

Rolex
Skicka tillbaka! Fattar inte hur han kan lämna 1års garanti på klockor som är i så dåligt skick! Är ju inte första gången heller.....hade hållit mig därifrån!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Instämmer i kören att du ska skicka tillbaka. Att köpa en klocka är ju en känslohandling, och att det börjar med en massa strul är en dålig förutsättning för att du ska bli helt nöjd i slutändan.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Skicka tillbaka och hitta annat eller be om att dem pröjsar service hos ad.

Jag hade aldrig låtit Jälmers serva en klocka efter uttalande som "urverket kan inte ta skada utan det bara stannar" och att dem inte märkt att urverket är snustorrt och med trasiga bryggor.

Pajasbeteende....
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Usch, skicka tillbaka. Katastrof att inte kolla klockans skick innan man säljer den om man vill vara ett seriöst företag. Du kan hitta en lika fin DJ någon annanstans.
 

MLP

Omega
Hoppas att den inte säljs vidare oservad till någon annan stackare sen bara om du skickar tillbaka den:stop:
 

JayJay

Rolex
Personligen skulle jag skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna (vilket i sammanhanget är ganska generöst av Jälmers). Alternativt få den servad av en riktig Rolex AD (alltså inte av en 'duktig urmakare' utan en Rolex AD som ger ett riktigt servicekvitto).

Om det ändå handlar om lite av en drömklocka för dig så finns det ingen anledning att inte se till att du har ett bra exemplar.
+1
Tänker precis lika dant.
 

Lapo Elkann

Cartier
Hade skickat tillbaka den o köpt en annan helt klart!
Frågade du vid köpet angående servicebehovet på klockan?
Vid köpet frågade jag Daniel hur klockan var invändigt och han svarade att det inte var nåra problem med den, han sa att jag kunde ha den några år innan jag lämnade in den för service och att han öppnat klockan för att se att packningarna är ok, provtryckt, samt gångtestat den med fina resultat. Han öppnade den också för mig och visade mig verket snabbt vid försäljningen, samt gångtestade den och den höll sig på -1,-2 såg jag på instrumentdisplayen vad nu det betyder(någon som vet om det är bra). Detta gjorde sammantaget att jag fick upfattningen att det rörde sig om en klocka i mkt bra skick även invändigt dock är jag som sagt novis när det kommer till urverk. Minns att jag frågade ytterligare en gång om han verkligen kollat klockan efter att jag pröjsat, då sa han att han inte rivit isär den utan kollat den snabbt genom att öppna den, jag litade då på att det var tillräckligt men det var kanske dumt.

När jag pratade med Daniel igår säger han att han var stressad vid tillfället och att klockan bara var inne hos honom och vände innan jag köpte den så att han därför inte hunnit göra en grundligare kontroll av urverket. Visserligen har han aldig sagt att han gått igenom klockan till 100% men sammantaget allt ovanstående och med tanke på att han är experten här, inte jag, fick jag känslan av att det handlade om en klocka som var fin inuti. Kunde iaf inte tro att den var snustorr och hade trasiga bryggor.

En annan sak som jag upptäckte med klockan en vecka efter köp är att den är helt slut på lumen i visarna, ringde då Daniel som sa att det är helt normalt och att jag ändå "ska sova på nätterna". Pratade med Peter om detta och även han sa att det inte är konstigt på en klocka från 92, dock är det ju lite tråkigt att man inte kan se vad klockan är i mörkret och måste säga att jag trodde det var bättre kvalitet på Rolex.

Instämmer med era kommentarer ovan om att en service hos Jälmers inte är aktuellt för mig. Daniel hävdar dock att han servar en sådan klocka om dagen...

Priset jag gav för klockan var vad de kostar på chrono, dock är ju många av klockorna där lokaliserade i USA eller iaf södra europa vilket iaf jag tycker gör saken lite krångligare (moms i usa osv). Att köpa en sådan på chans och sedan få likande problem känns inte som ett alterrnativ. Visst finns det många DJ's till försäljning men attt det skulle finnas gott om fina 16233or på Jubilee, box och vit urtaval till rimliga priser i Sverige håller jag inte riktigt med om. Visst finns det många 16013 men dessa är äldre, har plastglas, är ofta ganska risiga, saknar box och har 14k i länken till skillnad från 16233 som har safir och 18k även i länken.

Om jag lägger på de 8papp som Rob skall ha för servicen blir totalpriset för affären helt klart inte lika attraktiv längre men kanske skall man inte bry sig om några tusenlappar hit och dit vid sådana här köp... Vad vet jag... Om jag servar den hos Rob nu vet jag att jag har en fin dinka som går i ca 6år tills det är dags för nästa service. Om jag köper en ny är chansen stor att jag ändå måste lämna in den för service efter 1år och då får jag ju ändå ta kostnaden på 6papp som Rob tar för en service. Alternativet är att köpa en nyservad beggad men tvivlar på att det blir billigare...

Tankar?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jätte trist @Lapo Elkann , du verkar har fattat tycke för klockan.
Först och främst så känns det skit att en sådan som Daniel på Jälmers kan fortsätta bedriva verksamhet genom att systematiskt lura och vilseleda sina kunder. Att kalla sig för mästarurmakare och säga att packningarna ser bra ut m.m. och när du besöker Rob får du höra att packningarna är snustorra, verket är utan olja och att bryggor är av, ja då förstår man vilken idiot Daniel på Jälmers är.

Att lumen är död är tyvärr något du får räkna med. För min egen del så tycker jag det är lite mysigare när lumen har börjat gulna och får lite patina :) För att vi ska kunna avgöra om klockan är i ett sånt där gott skick som Daniel säger och som du tror skulle det vara intressant att se bilder på den. Daniel har ingen utbildning för att slipa dessa klockor och har han gett sig på det så kan klockan ha tappat sina former osv, så bjuppa på lite bilder på både klocka, armband, spänne m.m.

När det kommer till service så gör du helt rätt, låt inte Daniel serva den. Han är inte utbildad på Rolex och har absolut inte kunskapen vilket han bevisat flera ggr. Han kan dessutom inte själv få tag på delar till din klocka utan måste ta en "ful-väg" via Pagholds som han "samarbetar" med. Att Pagholds förser en annan urmakare med delar kan också få Pagholds att tappa sin AD stämpel så det är med höga insatser dessa gossar spelar.

Om vi vänder på det, vad skulle göra dig nöjd?
Att få en service hos AD bekostad av Jälmers? Skulle du acceptera att ni delade på den? Jag tycker absolut inte att du ska acceptera en trasig klocka och ska man vara petig så får Daniel inte skruva i Rolex så han bör rimligen bekosta reparationen hos en AD för Rolex men för all del, lämna den inte till honom för det, då gör han det själv och ber Pagholds skriva ett kvitto bara..

Returnera med pengarna tillbaka eller så bekostar han vad det kostar att få den åtgärdad hos en riktig AD!
 
Topp