• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul med nyligen inhandlad 16233, hur skall jag agera?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vid köpet frågade jag Daniel hur klockan var invändigt och han svarade att det inte var nåra problem med den, han sa att jag kunde ha den några år innan jag lämnade in den för service och att han öppnat klockan för att se att packningarna är ok, provtryckt, samt gångtestat den med fina resultat. Han öppnade den också för mig och visade mig verket snabbt vid försäljningen, samt gångtestade den och den höll sig på -1,-2 såg jag på instrumentdisplayen vad nu det betyder(någon som vet om det är bra). Detta gjorde sammantaget att jag fick upfattningen att det rörde sig om en klocka i mkt bra skick även invändigt dock är jag som sagt novis när det kommer till urverk. Minns att jag frågade ytterligare en gång om han verkligen kollat klockan efter att jag pröjsat, då sa han att han inte rivit isär den utan kollat den snabbt genom att öppna den, jag litade då på att det var tillräckligt men det var kanske dumt.

När jag pratade med Daniel igår säger han att han var stressad vid tillfället och att klockan bara var inne hos honom och vände innan jag köpte den så att han därför inte hunnit göra en grundligare kontroll av urverket. Visserligen har han aldig sagt att han gått igenom klockan till 100% men sammantaget allt ovanstående och med tanke på att han är experten här, inte jag, fick jag känslan av att det handlade om en klocka som var fin inuti. Kunde iaf inte tro att den var snustorr och hade trasiga bryggor.

En annan sak som jag upptäckte med klockan en vecka efter köp är att den är helt slut på lumen i visarna, ringde då Daniel som sa att det är helt normalt och att jag ändå "ska sova på nätterna". Pratade med Peter om detta och även han sa att det inte är konstigt på en klocka från 92, dock är det ju lite tråkigt att man inte kan se vad klockan är i mörkret och måste säga att jag trodde det var bättre kvalitet på Rolex.

Instämmer med era kommentarer ovan om att en service hos Jälmers inte är aktuellt för mig. Daniel hävdar dock att han servar en sådan klocka om dagen...

Priset jag gav för klockan var vad de kostar på chrono, dock är ju många av klockorna där lokaliserade i USA eller iaf södra europa vilket iaf jag tycker gör saken lite krångligare (moms i usa osv). Att köpa en sådan på chans och sedan få likande problem känns inte som ett alterrnativ. Visst finns det många DJ's till försäljning men attt det skulle finnas gott om fina 16233or på Jubilee, box och vit urtaval till rimliga priser i Sverige håller jag inte riktigt med om. Visst finns det många 16013 men dessa är äldre, har plastglas, är ofta ganska risiga, saknar box och har 14k i länken till skillnad från 16233 som har safir och 18k även i länken.

Om jag lägger på de 8papp som Rob skall ha för servicen blir totalpriset för affären helt klart inte lika attraktiv längre men kanske skall man inte bry sig om några tusenlappar hit och dit vid sådana här köp... Vad vet jag... Om jag servar den hos Rob nu vet jag att jag har en fin dinka som går i ca 6år tills det är dags för nästa service. Om jag köper en ny är chansen stor att jag ändå måste lämna in den för service efter 1år och då får jag ju ändå ta kostnaden på 6papp som Rob tar för en service. Alternativet är att köpa en nyservad beggad men tvivlar på att det blir billigare...

Tankar?
Jag står nog kvar vid att lämna tillbaka och häva köpet. Förstår att det känns krångligare att handla utomlands och instämmer att det är väldigt sannolikt att oavsett hur fin klocka du köper så kan den behövas servas relativt snart. Trots detta hade jag ändå försökt hitta en handlare med bra rykte som inte bara slussar vidare mängder av mer eller mindre defekta klockor till ovetande kunder.
 

audotcom

Panerai
Lämna tillbaka, häv köpet och leta efter en nu klocka. Riktigt tråkig historia alltihop. Trist att Jälmers lovar något som Rob tokdissar.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag hade lämnat den till jälmers för service. Om den inte blir ordentligt servad så hade jag anmält till ARN. Men du ska inte behöva betala för att serva klocka
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Vid köpet frågade jag Daniel hur klockan var invändigt och han svarade att det inte var nåra problem med den, han sa att jag kunde ha den några år innan jag lämnade in den för service och att han öppnat klockan för att se att packningarna är ok, provtryckt, samt gångtestat den med fina resultat. Han öppnade den också för mig och visade mig verket snabbt vid försäljningen, samt gångtestade den och den höll sig på -1,-2 såg jag på instrumentdisplayen vad nu det betyder(någon som vet om det är bra). Detta gjorde sammantaget att jag fick upfattningen att det rörde sig om en klocka i mkt bra skick även invändigt dock är jag som sagt novis när det kommer till urverk. Minns att jag frågade ytterligare en gång om han verkligen kollat klockan efter att jag pröjsat, då sa han att han inte rivit isär den utan kollat den snabbt genom att öppna den, jag litade då på att det var tillräckligt men det var kanske dumt.

När jag pratade med Daniel igår säger han att han var stressad vid tillfället och att klockan bara var inne hos honom och vände innan jag köpte den så att han därför inte hunnit göra en grundligare kontroll av urverket. Visserligen har han aldig sagt att han gått igenom klockan till 100% men sammantaget allt ovanstående och med tanke på att han är experten här, inte jag, fick jag känslan av att det handlade om en klocka som var fin inuti. Kunde iaf inte tro att den var snustorr och hade trasiga bryggor.

En annan sak som jag upptäckte med klockan en vecka efter köp är att den är helt slut på lumen i visarna, ringde då Daniel som sa att det är helt normalt och att jag ändå "ska sova på nätterna". Pratade med Peter om detta och även han sa att det inte är konstigt på en klocka från 92, dock är det ju lite tråkigt att man inte kan se vad klockan är i mörkret och måste säga att jag trodde det var bättre kvalitet på Rolex.

Instämmer med era kommentarer ovan om att en service hos Jälmers inte är aktuellt för mig. Daniel hävdar dock att han servar en sådan klocka om dagen...

Priset jag gav för klockan var vad de kostar på chrono, dock är ju många av klockorna där lokaliserade i USA eller iaf södra europa vilket iaf jag tycker gör saken lite krångligare (moms i usa osv). Att köpa en sådan på chans och sedan få likande problem känns inte som ett alterrnativ. Visst finns det många DJ's till försäljning men attt det skulle finnas gott om fina 16233or på Jubilee, box och vit urtaval till rimliga priser i Sverige håller jag inte riktigt med om. Visst finns det många 16013 men dessa är äldre, har plastglas, är ofta ganska risiga, saknar box och har 14k i länken till skillnad från 16233 som har safir och 18k även i länken.

Om jag lägger på de 8papp som Rob skall ha för servicen blir totalpriset för affären helt klart inte lika attraktiv längre men kanske skall man inte bry sig om några tusenlappar hit och dit vid sådana här köp... Vad vet jag... Om jag servar den hos Rob nu vet jag att jag har en fin dinka som går i ca 6år tills det är dags för nästa service. Om jag köper en ny är chansen stor att jag ändå måste lämna in den för service efter 1år och då får jag ju ändå ta kostnaden på 6papp som Rob tar för en service. Alternativet är att köpa en nyservad beggad men tvivlar på att det blir billigare...

Tankar?

Felpost
 
Senast ändrad:

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Vid köpet frågade jag Daniel hur klockan var invändigt och han svarade att det inte var nåra problem med den, han sa att jag kunde ha den några år innan jag lämnade in den för service och att han öppnat klockan för att se att packningarna är ok, provtryckt, samt gångtestat den med fina resultat. Han öppnade den också för mig och visade mig verket snabbt vid försäljningen, samt gångtestade den och den höll sig på -1,-2 såg jag på instrumentdisplayen vad nu det betyder(någon som vet om det är bra). Detta gjorde sammantaget att jag fick upfattningen att det rörde sig om en klocka i mkt bra skick även invändigt dock är jag som sagt novis när det kommer till urverk. Minns att jag frågade ytterligare en gång om han verkligen kollat klockan efter att jag pröjsat, då sa han att han inte rivit isär den utan kollat den snabbt genom att öppna den, jag litade då på att det var tillräckligt men det var kanske dumt.

När jag pratade med Daniel igår säger han att han var stressad vid tillfället och att klockan bara var inne hos honom och vände innan jag köpte den så att han därför inte hunnit göra en grundligare kontroll av urverket. Visserligen har han aldig sagt att han gått igenom klockan till 100% men sammantaget allt ovanstående och med tanke på att han är experten här, inte jag, fick jag känslan av att det handlade om en klocka som var fin inuti. Kunde iaf inte tro att den var snustorr och hade trasiga bryggor.

En annan sak som jag upptäckte med klockan en vecka efter köp är att den är helt slut på lumen i visarna, ringde då Daniel som sa att det är helt normalt och att jag ändå "ska sova på nätterna". Pratade med Peter om detta och även han sa att det inte är konstigt på en klocka från 92, dock är det ju lite tråkigt att man inte kan se vad klockan är i mörkret och måste säga att jag trodde det var bättre kvalitet på Rolex.

Instämmer med era kommentarer ovan om att en service hos Jälmers inte är aktuellt för mig. Daniel hävdar dock att han servar en sådan klocka om dagen...

Priset jag gav för klockan var vad de kostar på chrono, dock är ju många av klockorna där lokaliserade i USA eller iaf södra europa vilket iaf jag tycker gör saken lite krångligare (moms i usa osv). Att köpa en sådan på chans och sedan få likande problem känns inte som ett alterrnativ. Visst finns det många DJ's till försäljning men attt det skulle finnas gott om fina 16233or på Jubilee, box och vit urtaval till rimliga priser i Sverige håller jag inte riktigt med om. Visst finns det många 16013 men dessa är äldre, har plastglas, är ofta ganska risiga, saknar box och har 14k i länken till skillnad från 16233 som har safir och 18k även i länken.

Om jag lägger på de 8papp som Rob skall ha för servicen blir totalpriset för affären helt klart inte lika attraktiv längre men kanske skall man inte bry sig om några tusenlappar hit och dit vid sådana här köp... Vad vet jag... Om jag servar den hos Rob nu vet jag att jag har en fin dinka som går i ca 6år tills det är dags för nästa service. Om jag köper en ny är chansen stor att jag ändå måste lämna in den för service efter 1år och då får jag ju ändå ta kostnaden på 6papp som Rob tar för en service. Alternativet är att köpa en nyservad beggad men tvivlar på att det blir billigare...

Tankar?

Kommer klockan att klara av trycktestet med de där sprickorna? Om inte - du kan ej bada med den. Nytt safirglas är inte billigt......
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tycker att du ska ge Jälmers en chans att åtgärda klockan. Du gillar klockan, den är i fint yttre skick och den har rätt spec enligt dina önskemål. Efter denna uppmärksamhet (igen) så tror jag inte att Jälmers vill misslyckas med ett garantiärende.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Absolut! Skickade t ex tillbaka min DJ till en Italiensk handlare när den visade sig gå dåligt. Jag anser inte att en oservad klocka går att likställa med en bil som man inte har bytt kamremmen på.
Och du skulle göra samma sak om du visste att den italienska handlaren har för vana att ljuga? att ljuga om service.. att ge falska servicekvitton.. serva Rolex fast man inte har utbildning..
Jag tror inte du skulle göra det om handlaren hade samma trackrecord som Jälmers.
Jag skulle gärna slippa huvudvärken att behöva fundera på om klockan verkligen blivit servad :)
 

Selvedge

Rolex
Stressad kille, o servar en klocka om dagen....tjena....han är ALLTID stressad, det tugget kommer när problemen uppstår...annars får han väl göra ett avdrag på klockan som du är nöjd med!
 

Rookien

Panerai
Vid köpet frågade jag Daniel hur klockan var invändigt och han svarade att det inte var nåra problem med den, han sa att jag kunde ha den några år innan jag lämnade in den för service och att han öppnat klockan för att se att packningarna är ok, provtryckt, samt gångtestat den med fina resultat. Han öppnade den också för mig och visade mig verket snabbt vid försäljningen, samt gångtestade den och den höll sig på -1,-2 såg jag på instrumentdisplayen vad nu det betyder(någon som vet om det är bra). Detta gjorde sammantaget att jag fick upfattningen att det rörde sig om en klocka i mkt bra skick även invändigt dock är jag som sagt novis när det kommer till urverk. Minns att jag frågade ytterligare en gång om han verkligen kollat klockan efter att jag pröjsat, då sa han att han inte rivit isär den utan kollat den snabbt genom att öppna den, jag litade då på att det var tillräckligt men det var kanske dumt.

När jag pratade med Daniel igår säger han att han var stressad vid tillfället och att klockan bara var inne hos honom och vände innan jag köpte den så att han därför inte hunnit göra en grundligare kontroll av urverket. Visserligen har han aldig sagt att han gått igenom klockan till 100% men sammantaget allt ovanstående och med tanke på att han är experten här, inte jag, fick jag känslan av att det handlade om en klocka som var fin inuti. Kunde iaf inte tro att den var snustorr och hade trasiga bryggor.

En annan sak som jag upptäckte med klockan en vecka efter köp är att den är helt slut på lumen i visarna, ringde då Daniel som sa att det är helt normalt och att jag ändå "ska sova på nätterna". Pratade med Peter om detta och även han sa att det inte är konstigt på en klocka från 92, dock är det ju lite tråkigt att man inte kan se vad klockan är i mörkret och måste säga att jag trodde det var bättre kvalitet på Rolex.

Instämmer med era kommentarer ovan om att en service hos Jälmers inte är aktuellt för mig. Daniel hävdar dock att han servar en sådan klocka om dagen...

Priset jag gav för klockan var vad de kostar på chrono, dock är ju många av klockorna där lokaliserade i USA eller iaf södra europa vilket iaf jag tycker gör saken lite krångligare (moms i usa osv). Att köpa en sådan på chans och sedan få likande problem känns inte som ett alterrnativ. Visst finns det många DJ's till försäljning men attt det skulle finnas gott om fina 16233or på Jubilee, box och vit urtaval till rimliga priser i Sverige håller jag inte riktigt med om. Visst finns det många 16013 men dessa är äldre, har plastglas, är ofta ganska risiga, saknar box och har 14k i länken till skillnad från 16233 som har safir och 18k även i länken.

Om jag lägger på de 8papp som Rob skall ha för servicen blir totalpriset för affären helt klart inte lika attraktiv längre men kanske skall man inte bry sig om några tusenlappar hit och dit vid sådana här köp... Vad vet jag... Om jag servar den hos Rob nu vet jag att jag har en fin dinka som går i ca 6år tills det är dags för nästa service. Om jag köper en ny är chansen stor att jag ändå måste lämna in den för service efter 1år och då får jag ju ändå ta kostnaden på 6papp som Rob tar för en service. Alternativet är att köpa en nyservad beggad men tvivlar på att det blir billigare...

Tankar?
Jag hade precis som du tolkat det som att klockan inte är i behov av service, kan inte se att någon skulle kunna tolka det annorlunda.
Det är inte första gången jag hör att det är problem med Jälmers Ur och när man nu hör detta ökar inte förtroendet för Jälmers direkt.

Trist att behöva hålla på med krångel när du hittat en klocka du vill ha, förstår att du velar hur du skall göra.
Jag hade känt mig lurad och lämnat tillbaka den.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Mitt val hade varit att returnera klockan och få pengar tillbaks.
Jag hade nog alltid fortsatt reta mig på att klockan inte var som jag trott initialt, och därför inte kunnat njuta fullt ut.
Pengar tillbaka, leta ny klocka!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Och du skulle göra samma sak om du visste att den italienska handlaren har för vana att ljuga? att ljuga om service.. att ge falska servicekvitton.. serva Rolex fast man inte har utbildning..
Jag tror inte du skulle göra det om handlaren hade samma trackrecord som Jälmers.
Jag skulle gärna slippa huvudvärken att behöva fundera på om klockan verkligen blivit servad :)
Säg så här, jag skulle inte vilja lägga 8000kr på service om jag har alternativet att få felet godtagbart åtgärdat av Jälmers. Jag vet att Lapo har letat länge efter en TT Dj. Synd att släppa detta ex som han i övrigt är nöjd med.

Sen ska jag tillägga att jag inte vet hur systematiskt Jälmers har fuskat. Känner till fallet med af Sjodahl och minns att det erbjöds en service som kompensation. Jag är väl luttrad efter att ha haft ganska mycket att göra med hantverkare det senaste året. :)

 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Åkte för några veckor sedan ned o köpte en Rolex DJ 16233 från ca 1992 av Jälmers. Klockan var i fint skick, levererades med box (utan cert) och kom med 1års garanti. Hade letat ett tag efter just den modellen och eftersom jag inte är speciellt kunnig kände jag att det var skönt att handla begagnat i butik även om det kostade några kronor extra, dessutom var det synliga skicket betydligt mycket bättre än de klockor jag kikat på tidigare så det kändes rätt.

Lämnade i veckan in klockan för översyn hos Rob E för att vara säker på att allt stod rätt till. Peter såg över klockan och konstaterade precis som jag att den till det yttre var i mycket fint skick dock trodde att den aldrig någonsin hade servats då verket tydligen helt saknade olja och enligt hans utsago gått utan olja en tid så att 2 verkbryggor (vad det nu är) gått av. Han rekommenderade mig att inte använda klockan utan att först serva den då den isf kan skadas mer. Fick sedan ett kostnadsförslag på total 7 500 vilket skulle täcka service med 2års garanti och byte av 2 verkbryggor. Peter konstaterade också att det fanns 3 mycket små sprickor i glaset men att de var så små att det inte var något jag behövde åtgärda. Glasbyte ingick därför inte i kostnadsförslaget. Sprickorna är inte heller något jag kan se med ögat.

Kontaktade Jälmers som säger att det inte är någon fara att använda klockan då den enligt honom inte kan ta skada utan i värsta fall bara stannar. Han erbjuder sig att ta tillbaka klockan och ge mig pengarna tbx, alternativt att han personligen ska serva klockan åt mig om jag skickar ned den. (Är inte speciellt sugen på att åka de 40milen enkel resa igen.) Sedan säger han att Rob är petiga och att det inte är så allvarligt..

Min fråga till er är, vilket av de 3 alternativen ska jag gå på? Gillar dinkan, och har som sagt letat efter den modellen en lägre tid så var riktigt nöjd när jag hittade en i fint skick (trodde jag) och skulle gärna vilja behålla den. Har läst lite här på forumet och bla noterat day date historien med Jälmers och Pahgolds och vet därför inte om jag kan vara säker på att återfå klockan ordentligt servad. Skall jag kanske ta smäller och låta Rob serva den för 8papp och slippa alla bekymmer eller skall jag låta Jälmers serva den utan att veta att servicen görs korrekt. Bara att skicka klockan på posten känns jobbigt... Rob har ju ca 10veckors väntetid på service nu vilket också är lite trist.

Vad säger ni?

/Elkann

Jag skulle antingen lämna tillbaka den eller serva den hos Rob. Jälmers är ju inte AD, som jag förstår det. Och har dessutom rätt dåligt rykte. Så en service där är ju inte mycket värd, och skulle troligtvis inte göra dig lugnare.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Säg så här, jag skulle inte vilja lägga 8000kr på service om jag har alternativet att få felet godtagbart åtgärdat av Jälmers. Jag vet att Lapo har letat länge efter en TT Dj. Synd att släppa detta ex som han i övrigt är nöjd med.

Sen ska jag tillägga att jag inte vet hur systematiskt Jälmers har fuskat. Känner till fallet med af Sjodahl och minns att det erbjöds en service som kompensation. Jag är väl luttrad efter att ha haft ganska mycket att göra med hantverkare det senaste året. :)

Jag hänger med på ditt resonemang och självklart så är det sunkiga cash att lägga men att som Daniel säga att klockan går bra, jag har öppnat och kollat och det finns inget fel alls, denna klocka kan du bära i flera år innan det är dags för service. Sen visar det sig att det är tvärtemot det han sagt. Antingen så saknar han helt och hållet kunskap kring det han håller på med eller så ljuger han sina kunder rakt i ansiktet. En godtagbar åtgärd är att en riktig urmakare med korrekt utbildning tar sig an klockan, håller du inte med om det?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag hänger med på ditt resonemang och självklart så är det sunkiga cash att lägga men att som Daniel säga att klockan går bra, jag har öppnat och kollat och det finns inget fel alls, denna klocka kan du bära i flera år innan det är dags för service. Sen visar det sig att det är tvärtemot det han sagt. Antingen så saknar han helt och hållet kunskap kring det han håller på med eller så ljuger han sina kunder rakt i ansiktet. En godtagbar åtgärd är att en riktig urmakare med korrekt utbildning tar sig an klockan, håller du inte med om det?

Han är väl urmakare med gesällbrev? Inte AD iofs, men hade väl kontakt/samarbete med Pagolds som är AD?
Visst, kan Lapo få 4000 kr kompensation och sedan lämna den till Rob så kan ju det vara ett bra alternativ.

Jag tänker som så att det värsta som kan hända är att Lapo upptäcker att klockan går dåligt igen och då får lämna den till Rob.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Han är väl urmakare med gesällbrev? Inte AD iofs, men hade väl kontakt/samarbete med Pagolds som är AD?
Visst, kan Lapo få 4000 kr kompensation och sedan lämna den till Rob så kan ju det vara ett bra alternativ.

Jag tänker som så att det värsta som kan hända är att Lapo upptäcker att klockan går dåligt igen och då får lämna den till Rob.

Det första vi kan konstatera är att han inte bör jobba som urmakare då han inte kan se om en klocka är torr och har två skadade bryggor utan utger klockan för att vara i ett mycket bra skick. Samarbetet med Pagholds är ett samarbete som skulle medföra att Pagholds skulle mista sin AD för Rolex om detta sattes i ljus hos Rolex.

Det värsta som kan hända är precis som du säger att han får gå till Rob i ett andra led men att behöva ha den huvudvärken och att då behöva bekosta en service till fullo känns lite trist va. Tycker Jälmers borde kunna göra rätt från början och inte ljuga och vilseleda sina kunder.

Personligen skulle jag aldrig köpa en klocka av Jälmers och jag skulle rekommendera alla att besöka en riktig urmakare för en koll om man köpt en klocka av denna lurendrejare :)
 

poormans

Rolex
Lämna tillbaka, häv köpet och leta efter en nu klocka. Riktigt tråkig historia alltihop. Trist att Jälmers lovar något som Rob tokdissar.
fast att olika urmakare dissar varandras kompetens är inget nytt, fick en klocka utdömd av en sthlm's AD runt jul förra året med bla rekomendation om service på ca 9k när den senare kollades av min urmakare var den i helt ok skick (den hade runt 280-285 i amplitud och var fullservad med kvitto drygt ett år tidigare av en annan urmkare) samt att AD'n lyckades ha sönder original glaset när han plockade bort det och sa att då att det var fake

så AD eller inte spelar mindre roll jämfört med en kompetent urmakare med lång erfarenhet och det finns inte många kvar tyvärr
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det känns som du har köpt en vara som inte motsvarar dina förväntningar utifrån säljarens information.
Finns nog bara en sak att göra, häv köpet.
 

Wemb

Cartier
Skicka tillbaka!

Du kommer säkerligen att hitta en än finare klocka för samma peng som inköp+service.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle låta magkänslan styra, jag skulle inte lita på en sådan säljare.

Låter som ett enkelt sätt att bli av med problemet att lämna tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Har han ljugit en gång (och verkar inte vara den första gången), kommer han med all säkerhet att ljuga igen.

Jag kommer aldrig göra affär med denna handlare!
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
Jälmers svar ger ingen bra magkänsla ur min synpunkt, speciellt med tanke på tidigare trådar om honom. Häv köpet om han inte ger prisavdrag motsvarande servicekostnaden hos Rob är vad jag tycker.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
fast att olika urmakare dissar varandras kompetens är inget nytt, fick en klocka utdömd av en sthlm's AD runt jul förra året med bla rekomendation om service på ca 9k när den senare kollades av min urmakare var den i helt ok skick (den hade runt 280-285 i amplitud och var fullservad med kvitto drygt ett år tidigare av en annan urmkare) samt att AD'n lyckades ha sönder original glaset när han plockade bort det och sa att då att det var fake

så AD eller inte spelar mindre roll jämfört med en kompetent urmakare med lång erfarenhet och det finns inte många kvar tyvärr

Sant. Och de verkar inte heller jobba i Borås. :D
 

JohnDoe

Rolex
Till skillnad från alla "lämna tillbaka" råd så tycker jag att du först och främst ska bestämma dig för hur du värderar klockans yttre skick. Är den exakt som du vill ha den så lämna in den på Rob och få den fixad. Som du själv skriver är det inte den vanligaste modellen. Det är ju låg sannolikhet att du hittar en nyservad likadan till salu. Sällan någon som kostar på service när de ska sälja sin klocka. Så vad du än köper kommer den kosta minst 5tkr i service. Gillar du klockan, behåll den, bit i det sura äpplet och lämna den till Rob. Nu blir det visserligen lite dyrare än en vanlig service men utslaget på några år är det inte många kronor om dagen.
 

poormans

Rolex
Till skillnad från alla "lämna tillbaka" råd så tycker jag att du först och främst ska bestämma dig för hur du värderar klockans yttre skick. Är den exakt som du vill ha den så lämna in den på Rob och få den fixad. Som du själv skriver är det inte den vanligaste modellen. Det är ju låg sannolikhet att du hittar en nyservad likadan till salu. Sällan någon som kostar på service när de ska sälja sin klocka. Så vad du än köper kommer den kosta minst 5tkr i service. Gillar du klockan, behåll den, bit i det sura äpplet och lämna den till Rob. Nu blir det visserligen lite dyrare än en vanlig service men utslaget på några år är det inte många kronor om dagen.

stämmer!! alla rolex har blivit dyra och jag har nyss letat reda på en 16233 åt en kompis, det tog ett tag, de är inte helt vanliga
kan du tänka dig en plexi 16013 ökar utbudet med bra klockor som har en trevlig tavla markant

kolla om han är villig och deala lite med priset om du gillar klockan
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Till skillnad från alla "lämna tillbaka" råd så tycker jag att du först och främst ska bestämma dig för hur du värderar klockans yttre skick. Är den exakt som du vill ha den så lämna in den på Rob och få den fixad. Som du själv skriver är det inte den vanligaste modellen. Det är ju låg sannolikhet att du hittar en nyservad likadan till salu. Sällan någon som kostar på service när de ska sälja sin klocka. Så vad du än köper kommer den kosta minst 5tkr i service. Gillar du klockan, behåll den, bit i det sura äpplet och lämna den till Rob. Nu blir det visserligen lite dyrare än en vanlig service men utslaget på några år är det inte många kronor om dagen.
Varför jag pushar för "lämna tillbaka" är av anledningen att försäljaren inte gjort rätt för sig och borde tvingas göra något aktivt. Men håller med att om just denna klocka är i ett unikt skick externt så kanske det kan vara värt att bita i det sura äpplet, men då kommer säljaren undan enkelt :mad:
 
Topp