• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul med nyligen inhandlad 16233, hur skall jag agera?

JohnDoe

Rolex
Varför jag pushar för "lämna tillbaka" är av anledningen att försäljaren inte gjort rätt för sig och borde tvingas göra något aktivt. Men håller med att om just denna klocka är i ett unikt skick externt så kanske det kan vara värt att bita i det sura äpplet, men då kommer säljaren undan enkelt :mad:
Håller helt med att säljaren kommer undan för enkelt. Fast ibland får man bita i det sura äpplet om det är något man vill ha. Å andra sidan är nog de flesta äldre "äpplen" som ligger ute på C24 lite "halvsura" så servicepengen måste inkluderas. Tid är också pengar så att leta runt och krångla med någon säljare i annat land kan kosta det med. Sedan tycker jag vi bumpar upp denna och andra trådar så får nog säljaren bita i det sura äpplet med när potentiella kunder avstår att köpa där.
 

POO

Panerai
Håller helt med att säljaren kommer undan för enkelt. Fast ibland får man bita i det sura äpplet om det är något man vill ha. Å andra sidan är nog de flesta äldre "äpplen" som ligger ute på C24 lite "halvsura" så servicepengen måste inkluderas. Tid är också pengar så att leta runt och krångla med någon säljare i annat land kan kosta det med. Sedan tycker jag vi bumpar upp denna och andra trådar så får nog säljaren bita i det sura äpplet med när potentiella kunder avstår att köpa där.

Det är nog naivt att tro att lejonparten av alla billiga gamla bruksrollar som säljs i bulk av begagnathandlare på c24 skulle vara i ett så mycket bättre skick.
 

Ken

Omega
Du har köpt en klocka du gillar,Urmakaren har tabbat sig gör såhär erbjud Jälmers att dela servicekostnaden med dig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.png

Känns ju betryggande. :rolleyes:

image.jpeg image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jälmers är en lallare och man handlar inte av lallare, gör man det trots att man läst vad som framkommit tidigare så får man skylla sig själv. Han säger själv att han polerar alla klockor han säljer, tror du han polerar bra när han inte ens kan serva bra trots att han är urmakare men (troligtvis) inte utbildad på polering?

Vill du ha en fulpolerad klocka med akut servicebehov? Kan du bedöma det yttre skicket? Om du servar den, är den verkligen så fin till det yttre?
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Usch, det här blir bara mer och mer deprimerande.
Vet någon vad exakt vad konsumentlagen säger och kan stötta vid såna här saker? Han lämnar "urverksgaranti", vad innebär det egentligen om man ska hårddrar det? Sen vad innebär service? Om allt bara är relativt och odefinierbart så betyder sådana skrivelser ingenting... Hade varit kul att få ett riktigt uttalande från herr Järdemar, han måste väl läst den här tråden vid det här laget?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Usch, det här blir bara mer och mer deprimerande.
Vet någon vad exakt vad konsumentlagen säger och kan stötta vid såna här saker? Han lämnar "urverksgaranti", vad innebär det egentligen om man ska hårddrar det? Sen vad innebär service? Om allt bara är relativt och odefinierbart så betyder sådana skrivelser ingenting... Hade varit kul att få ett riktigt uttalande från herr Järdemar, han måste väl läst den här tråden vid det här laget?

Tråden startades i fredags kväll vid 21 och nu är det söndag lunch. Man ska kanske heller inte utgå från att de är KS-vänner som sitter och plöjer allt som postas. Vill du ha svar på frågan föreslår jag att du ringer när de öppnar på måndag.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tråden startades i fredags kväll vid 21 och nu är det söndag lunch. Man ska kanske heller inte utgå från att de är KS-vänner som sitter och plöjer allt som postas. Vill du ha svar på frågan föreslår jag att du ringer när de öppnar på måndag.
Förväntar mig inte något uttalande utanför kontorstid just idag, men hade varit trevligt att han gjorde ett officielt uttalande för eller senare. Han har fått kritik förr som han inte bemött och han har flertalet bekanta som är aktiva här på forumet. Vad jag vill komma till är att han borde göra ett uttalande för att försöka hålla sitt anseende.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Usch, det här blir bara mer och mer deprimerande.
Vet någon vad exakt vad konsumentlagen säger och kan stötta vid såna här saker? Han lämnar "urverksgaranti", vad innebär det egentligen om man ska hårddrar det? Sen vad innebär service? Om allt bara är relativt och odefinierbart så betyder sådana skrivelser ingenting... Hade varit kul att få ett riktigt uttalande från herr Järdemar, han måste väl läst den här tråden vid det här laget?
Det har varit helg, han är väl ute och schteker i Borås med en Rolex på varje handled. Tror han skiter fullständigt i sitt rykte på KS, han säljer till gemene man via blocket.
 

POO

Panerai
Usch, det här blir bara mer och mer deprimerande.
Vet någon vad exakt vad konsumentlagen säger och kan stötta vid såna här saker? Han lämnar "urverksgaranti", vad innebär det egentligen om man ska hårddrar det? Sen vad innebär service? Om allt bara är relativt och odefinierbart så betyder sådana skrivelser ingenting... Hade varit kul att få ett riktigt uttalande från herr Järdemar, han måste väl läst den här tråden vid det här laget?

Ts har fått erbjudande om att få pengarna tillbaka eller klockan vidgjord. Vad mer kan göras?
 

JohnDoe

Rolex
Ts har fått erbjudande om att få pengarna tillbaka eller klockan vidgjord. Vad mer kan göras?
Säljaren erbjuder som du säger "retur eller åtgärdas" vilket är en korrekt hantering av ärendet. Grundproblemet är att produkten säljs som genomgången och i OK skick när den i själva verket har ett akut servicebehov och behöver byta delar. Säljaren lämnar en inkorrekt varubeskrivning och chansar på att kunden inte märker något. När nu kunden uppmärksammar problemet så erbjuds retur/åtgärd. Det är själva beteendet att "går det så går det" som inte är OK. Eftersom säljaren i andra fall (se länk i denna tråd) inte har bästa rykte om sig att genomföra bra servicejobb så är det inte så lustigt att lämna tillbaka klockan för åtgärd och riskera att den kommer tillbaka i ännu sämre skick.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Säljaren erbjuder som du säger "retur eller åtgärdas" vilket är en korrekt hantering av ärendet. Grundproblemet är att produkten säljs som genomgången och i OK skick när den i själva verket har ett akut servicebehov och behöver byta delar. Säljaren lämnar en inkorrekt varubeskrivning och chansar på att kunden inte märker något. När nu kunden uppmärksammar problemet så erbjuds retur/åtgärd. Det är själva beteendet att "går det så går det" som inte är OK. Eftersom säljaren i andra fall (se länk i denna tråd) inte har bästa rykte om sig att genomföra bra servicejobb så är det inte så lustigt att lämna tillbaka klockan för åtgärd och riskera att den kommer tillbaka i ännu sämre skick.

Klassiskt skojarbeteende, kör så det ryker och åker man dit så pudlar man.
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Tråkigt att höra, har bara sålt klockor till Daniel och han har alltid varit trevlig och serviceminded. Vet inget om urmakeriet. Dock tycker jag han agerar schysst när han erbjuder sig att köpa tillbaks klockan, alt serva den. Tycker "flocken" är lite väl hårda nu...!?
 
Topp