• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul vid köp av nya klockor?

Norpan

Omega
Hejsan!
Jag undrar lite hur ofta ni har haft strul när ni köpt en ny klocka? En del av er har säkert läst min recension av Sinn 903 St (https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-903-st.41721/) och jag är ju så sjukt kär i den där klockan egentligen, men fick så kalla fötter att jag köpte en Speedmaster istället.

Hur ofta är det strul med semiexklusiva och exklusiva märken och om ni haft strul, hur har det löst sig i slutänden?
Är det fel att döma ut ett helt klockmärke bara för att den första inköpta klockan strulade?

Ni kan säkert läsa mellan raderna att jag är ordentligt intresserad av Sinnen fortfarande, men behöver lite guidning om hur jag ska bete mig.

Jag har läst på något utrikiskt forum att det i stort sett kan vara strul med alla märken.

//Norpan
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har en Sinn 903 och inga av de problemen du beskrev. Var föresten inte mycket till recension utan snarare gnäll på att du fick ett måndags ex och fjollade ur. Varför väntade du inte på en ny klocka?
Men köp en 903 om du vill ha en, är det fel på den så går du tillbaka och kräver en ny eller att de fixar en. Fungerar mycket bättre så (är i o för sig riktigt dåligt att de inte hade bättre kvalitets kontroll) men varför gnälla som en liten fjant istället för att ta det med återförsäljaren?
 

Norpan

Omega
Jag är knappast en "gnäller" av naturen, utan brukar gilla läget. Rätta mig om jag har fel, men en recension är väl hur man uppfattar något och hur exempelvis en produkt fungerade för den som recenserar? Det hade ju varit omöjligt att skriva en positiv recension om något som inte fungerade som det skulle.

Anledningen till att jag inte väntade var väl att jag tyckte att det var illa att ett måndagsexemplar kom ut. Det är inte särskilt betryggande. Vad är det som garanterar att nästa ex inte är ett måndagsex?

Är du en sådan som skriver recensioner om hur det var tänkt att produkten skulle upplevas? Sådan är i alla fall inte jag :)

Du tycker inte att det är liiite otrevligt att kalla någon fjant sådär bara? Jag tror inte att du hade sagt det till mig IRL i alla fall. Rätt barnsligt, men jag är inte sen att hänga på.... fjantarsel.

Så, om du slutar kalla mig fjant så kan jag sluta med att kalla dig fjantarsel... på en gång efter det här inlägget.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Får väl skylla på att det är första dagen på semestern och om precis hem från krogen, så kanske utryckte mig lite så där. Men tycker fortfarande du borde väntat in en ny klocka, även om jag håller med om att det var dåligt att de släppt ut ett ex som var så mycket fel på.
 

Norpan

Omega
Ja, det är lite så jag har börjat tänka...att jag kanske borde väntat ändå. I alla fall nu när jag förstått att det kanske kan hända alla märken.

Jag är ju hur nöjd som helst med Speedmastern, men jag kan inte riktigt glömma 903:an.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Angående det där med recension, den sa inte så mycket om klockan förutom de felen som var på din.
Men tillbaka till vad du frågade om först, även om det inte är en väldigt dyr klocka så är det du beskrev inget man ska acceptera utan bara gå tillbaka till återförsäljaren och kräva att få det åtgärdat.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Kronograf kanske inte är något för dig?

Sedan kan jag känna redan här i början av din recension att Sinnen kanske inte var något för dig:
"För någon månad sedan, efter att ha lusläst hela nätet, så bestämde jag mig för att en Sinn 903 St var klockan för mig"
 

Norpan

Omega
Angående det där med recension, den sa inte så mycket om klockan förutom de felen som var på din.

Jag försökte hålla det så cleant som möjligt. Beskriva klockan hur den ser ut och sedan min upplevelse. Är hyfsat ny när det gäller klockor och gjorde det bästa jag kunde med kunskapen jag har.
 

Norpan

Omega
Kronograf kanske inte är något för dig?

Sedan kan jag känna redan här i början av din recension att Sinnen kanske inte var något för dig:
"För någon månad sedan, efter att ha lusläst hela nätet, så bestämde jag mig för att en Sinn 903 St var klockan för mig"

Kronograf är för mig då jag använder det mycket.

Det står att jag bestämde mig för en månad sedan, men det står inte hur länge jag suktat efter klockan. Förstår inte riktigt vad du menar här.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Kronograf är för mig då jag använder det mycket.

Det står att jag bestämde mig för en månad sedan, men det står inte hur länge jag suktat efter klockan. Förstår inte riktigt vad du menar här.

Citerar från din recension
"Det jag främst fastnade för var räknestickefunktionen"

Framgår verkligen oklart då det överlag var gnäll i den tråden.

Varför inte vänta på ett annat exemplar om du nu trånat efter just den modellen .
 

Norpan

Omega
Citerar från din recension
"Det jag främst fastnade för var räknestickefunktionen"

Framgår verkligen oklart då det överlag var gnäll i den tråden.

Varför inte vänta på ett annat exemplar om du nu trånat efter just den modellen .

Framförallt tycker jag att det är ett jäkla gnäll från medlemmar här. Tror du/ni att vi kan lägga detta otroligt barnsliga beteende åt sidan?
Jag har skrivit en recension om hur jag uppfattade klockan. Jag uppfattade den inte på något annat sätt än det som står i recensionen. En recension är ju högst subjektiv och speglar recensentens upplevelse. Är det så svårt att förstå eller?

Än så länge är det bara en person som någorlunda har svarat på frågan jag faktiskt ställer.

Du citerar min recension och ja, jag fastnade verkligen för räknestickefunktionen. Vad har det med saken att göra? Jag fastnade inte för kronograffunktionen, för det var liksom grundläggande för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som @KenKun sa:
Alla klockor oavsett prisklass kan krångla (vilket min JLC är ett bevis på).
Skulle dock tro att man med en klocka med ETA-urverk får ha lite större acceptans än när det gäller dyrare ur, då menar jag var gäller visarlinjering exempelvis. Förväntningar utifrån ekonomisk insats alltså.

Gillar man kronografer och är petig så rekommenderar jag att man kilar på de märken som har kronografer som signum, exempelvis Zenith eller GP. Även om ETA funnits länge så misstänker jag att de har högre inre standard vad gäller i princip allt jämfört med Sinn.

Vill man inte lägga de pengarna så finns såklart SEIKO som utvecklat och sålt kronografurverk lika länge som Zenith (1969).
 

Norpan

Omega
Tack
Som @KenKun sa:
Alla klockor oavsett prisklass kan krångla (vilket min JLC är ett bevis på).
Skulle dock tro att man med en klocka med ETA-urverk får ha lite större acceptans än när det gäller dyrare ur, då menar jag var gäller visarlinjering exempelvis. Förväntningar utifrån ekonomisk insats alltså.

Gillar man kronografer och är petig så rekommenderar jag att man kilar på de märken som har kronografer som signum, exempelvis Zenith eller GP. Även om ETA funnits länge så misstänker jag att de har högre inre standard vad gäller i princip allt jämfört med Sinn.

Vill man inte lägga de pengarna så finns såklart SEIKO som utvecklat och sålt kronografurverk lika länge som Zenith (1969).

Ja, och är man riktigt petig så kanske ett quartzur är det bästa i det här fallet, men det vill jag ju inte riktigt ha. Tack för tipsen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hejsan!
Jag undrar lite hur ofta ni har haft strul när ni köpt en ny klocka? En del av er har säkert läst min recension av Sinn 903 St (https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-903-st.41721/) och jag är ju så sjukt kär i den där klockan egentligen, men fick så kalla fötter att jag köpte en Speedmaster istället.

Hur ofta är det strul med semiexklusiva och exklusiva märken och om ni haft strul, hur har det löst sig i slutänden?
Är det fel att döma ut ett helt klockmärke bara för att den första inköpta klockan strulade?

Ni kan säkert läsa mellan raderna att jag är ordentligt intresserad av Sinnen fortfarande, men behöver lite guidning om hur jag ska bete mig.

Jag har läst på något utrikiskt forum att det i stort sett kan vara strul med alla märken.

//Norpan

Enligt min erfarenhet så kan det vara strul med precis vilket märke som helst. Personligen tycker jag oftast inte heller att man utan vidare ska döma ut ett helt märke för att det varit strul med något/några enstaka exemplar. Om ett exemplar strular så ligger det ju mer i hur den aktuella tillverkaren väljer att hantera det. Uppenbarligen så finns det ju en del ytterligare att önska hos många tillverkare med tanke på hur risigt det ofta sköts (typ: ny klocka köps, klocka krånglar från dag 1, tillverkare tar tillbaka och behåller klocka i 8 veckor....inte så snyggt).

En annan aspekt är ju iofs också förväntansnivån, om jag köper en ny klocka för typ +50k förväntar jag mig att det ska funka 100% klanderfritt. Det ingår liksom i det höga priset...därför tycker åtminstone jag att en strulande Patek är betydligt värre för varumärket än exempelvis tre strulande Sinn.... Typ så. ;)
 

Norpan

Omega
En annan aspekt är ju iofs också förväntansnivån, om jag köper en ny klocka för typ +50k förväntar jag mig att det ska funka 100% klanderfritt. Det ingår liksom i det höga priset...därför tycker åtminstone jag att en strulande Patek är betydligt värre för varumärket än exempelvis tre strulande Sinn.... Typ så. ;)

Jag håller med dig på sätt och vis, men 30k är inte särskilt lite pengar det heller.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Min Seadweller som var bara 1 vecka gammal innan krångel var ett faktum. Dvs. Den gick 12 sekunder för fort.. Dessutom krånglade dagmekanismen i min DD som fick lämnas in för åtgärd.. Det kanske aldrig händer en Patek, men gör det på Rolex iallafall :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det händer som sagt ALLA märken.
Min JLC var ju paj i princip från start. JLC får ändå anses vara ett kvalitetsmärke (tror den listar på 94 papp). Har läst om ett annat exemplar som haft samma fel. Dock nyservad nu och om det var en barnsjukdom utifrån att urverket är nyutvecklat så utgår jag ifrån att de uppgraderat urverket nu.
 
Senast ändrad:
Topp