• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strul vid nyköp/garanti

Alex H

Omega
Hej!
Ny på forumet, Alex heter jag. Har alltid haft ett stort intresse för fina klockor utan att vara någon expert. jag uppskattar bara fina ur med hög kvalitet :)
Till problemet:
Jag köpte nyligen en Longines Hydroconquest Automatic hos auktoriserad ÅF. Efter ett par dagar visade det sig att klockan inte höll tiden som utlovats (ca +25sek/dygn) samt att utlovad gångreserv på 42 tim endast höll i ca 20 tim. Tillbaka till ÅF som skickade uret till CS service i Sthlm (swatch group nordic). Efter 3 veckor kom den hem med bestående fel. Jag kontaktade verkstaden direkt och de bad om ursäkt samt skickade en returlåda direkt till mig för att "spara tid". Efter 2 veckor ringde jag och undrade vad som drar ut på tiden och fick svaret att klockan har fått ett nytt urverk och nu bör fungera. Igår fick jag hem den igen efter nästan 3 veckor och till min stora "förtjusning" märkte jag att någon främmande vätska/märken vart utsmetade på urtavlan runt logotypen samt en del mindre repor på länkarna. Dessutom fick jag en felaktig följesedel där det stod "fullservice quartz ur" på.
Jag ringer vansinnig upp till deras servicechef och han beklagar djupt det inträffade dock reserverade han sig för reporna då de är "rädda om klockorna på verkstaden". Jag menade på att med tanke på alla felaktiga reparationer, följesedlar samt kladdet på urtavlan kanske man inte kan utesluta att ens urmakare även lyckats orsaka repor i länkarna (?).

Slutordet blev att jag igen (tredje gången gillt) ska skicka upp klockan till Sthlm för kontroll. Därefter ska det beslutas om hurvida de ska ersätta med en ny klocka eller "fixa till" den gamla som för övrigt är helt sprillans ny.

Vad bör jag kräva i detta läge? Ersättning osv? Förväntas man tåla såhär mycket strul när man köper en ny kvalitetsprodukt för en hyffsat ansenlig summa pengar? Tips och råd mottages gärna!

/Alex
 

Josef B

Bestraffaren
Oj! Efter såhär många strul så är ju självklart pengarna tillbaka eller sprillans ny klocka. Känns inte att det ska vara några problem när vi pratar om Longines? Eller varför inte väldigt stor rabatt på nästa klocka eller chans på inbyte av något annat med steget upp i pris?
 

Omega87

Rolex
Riktigt tråkigt! Du skall i slutändan stå skadelös vilket betyder att alla omkostnader samband med reklamationen skall ersättas t.o.m. förlorad arbetsinkomst om den anses relevant. Men i ditt fall känns det som att ett återköp är det som är mest aktuellt.

Har hört en del liknande situationer så man bör kanske i fortsättningen detaljfotogragera sina oumbärliga ägodelar innan transport :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om en produkt har reparerats för samma fel två gånger, och går sönder en tredje gång, så har du rätt att häva köpet, eller begära en omleverans.

Det är lag på det. Googla även på 6-månaders-regeln.

Berätta gärna vart du har köpt klockan också. Denna ÅF borde skämmas!
 

JayJay

Rolex
Hmm. Är ju inte butikens fel, snarare Longines/Swatch group.
Håll oss dock gärna uppdaterade med hur detta utvecklas. Spontant kan jag tycka att världens största(?) klockkoncern borde kunna hitta en bra lösning här utan att för den sakens skull lida betydande ekonomiska men.
Lider med dig. Sådant här tar verkligen glädjen ur något som borde vars just roligt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hmm. Är ju inte butikens fel, snarare Longines/Swatch group.
Håll oss dock gärna uppdaterade med hur detta utvecklas. Spontant kan jag tycka att världens största(?) klockkoncern borde kunna hitta en bra lösning här utan att för den sakens skull lida betydande ekonomiska men.
Lider med dig. Sådant här tar verkligen glädjen ur något som borde vars just roligt.
Det är ju butiken som har sålt produkten. Man kan ju inte villkora bort ansvaret bara för att tillverkaren krånglar. Kunden har slutit avtal med butiken inte med tillverkaren.
 

JayJay

Rolex
Det är ju butiken som har sålt produkten. Man kan ju inte villkora bort ansvaret bara för att tillverkaren krånglar. Kunden har slutit avtal med butiken inte med tillverkaren.
Så vitt jag förstår har butiken bara varit inblandat när klockan skickades iväg första gången och därefter är det Swatch Group TS kommunicerat direkt med? Jag kanske har missförstått den biten?
 

Oli

Omega
2-Faktor
Se till att få en ny klocka, den gamla kommer att fortsätta vara ett problem känns det som.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Så vitt jag förstår har butiken bara varit inblandat när klockan skickades iväg första gången och därefter är det Swatch Group TS kommunicerat direkt med? Jag kanske har missförstått den biten?
Egentligen är det väl butiken som ska driva frågan mot Swatch Group och inte TS alls? Dom borde vara mer angelägna att lösa problemet åt TS då dom ändå tjänat på att sälja klockan till honom.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Egentligen är det väl butiken som ska driva frågan mot Swatch Group och inte TS alls? Dom borde vara mer angelägna att lösa problemet åt TS då dom ändå tjänat på att sälja klockan till honom.

Vadå angelägna om att lösa problemet? Han lämnar in klockan dom skickar iväg den, han får tillbaka och väljer då att kontakta Swatch group? Hur kan butiken ha något med problemet att göra?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Så vitt jag förstår har butiken bara varit inblandat när klockan skickades iväg första gången och därefter är det Swatch Group TS kommunicerat direkt med? Jag kanske har missförstått den biten?
Just i det här fallet spelar det nog ingen större roll. Klockan skulle ändå ha skickats dit, men nu gick det fortare för kunden att gå direkt via Swatch.
Klockan har i alla fall lagats två gånger, och är fortfarande trasig. ÅF ska byta ut den eller återbetala kunden.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Vadå angelägna om att lösa problemet? Han lämnar in klockan dom skickar iväg den, han får tillbaka och väljer då att kontakta Swatch group? Hur kan butiken ha något med problemet att göra?
TS borde isf gått till butiken igen om han inte gjorde det. Förmodar dock att det var butiken som fick tillbaka den av Swatch Group efter första reparationen och därav borde dom ha undersökt den för att verkligen se att problemet är löst innan kunden fick tillbaka den.
Mvh O
 

JayJay

Rolex
TS borde isf gått till butiken igen om han inte gjorde det. Förmodar dock att det var butiken som fick tillbaka den av Swatch Group efter första reparationen och därav borde dom ha undersökt den för att verkligen se att problemet är löst innan kunden fick tillbaka den.
Mvh O
Va? Helt orimligt. Personligen hade jag blivit tokig om butiken satt o höll på klockan en vecka extra. Butiken måste ju kunna lita på att leverantören gör ett fullödigt jobb. Allt annat hade varit märkligt.
 

JayJay

Rolex
Just i det här fallet spelar det nog ingen större roll. Klockan skulle ändå ha skickats dit, men nu gick det fortare för kunden att gå direkt via Swatch.
Klockan har i alla fall lagats två gånger, och är fortfarande trasig. ÅF ska byta ut den eller återbetala kunden.
Men butiken har ju inte ens blivit vidtalad i ärendet. Ska de läsa tankar menar du?
 

Oli

Omega
2-Faktor
Va? Helt orimligt. Personligen hade jag blivit tokig om butiken satt o höll på klockan en vecka extra. Butiken måste ju kunna lita på att leverantören gör ett fullödigt jobb. Allt annat hade varit märkligt.
Vem har sagt att dom ska hålla den en vecka? Räcker med att någon kunnig undersöker klockan med en lupp för att se tex smetet bakom loggan, tar ju inte direkt en vecka att ta fram luppen. Skrev inte att dom skulle mäta reserv osv.

Att automatiskt ta för givet att Swatch gjort rätt anser jag vara dumt, är väl människor som jobbar där också eller? Bara för att det är en av dom största koncernerna så eliminerar ju inte det att dom kan göra fel precis som alla andra.

Kanske bara är petig som person, men jag anser att butiken borde lösa det med Swatch, och inte slutkunden.

Sen om han inte varit inne i butiken och meddelat att den var trasig när han fick tillbaka den är isf synd, för då har inte butiken vetskap om det och har inte en chans att åtgärda det.
 
Senast ändrad:

JayJay

Rolex
Vem har sagt att dom ska hålla den en vecka? Räcker med att någon kunnig undersöker klockan med en lupp för att se tex smetet bakom loggan, tar ju inte direkt en vecka att ta fram luppen
Nu kom ju smeten inte vid det tillfället då klockan gick genom butiken utan då den kom direkt från Swatch... ska du kolla gångavvikelse i olika positioner och därefter gångreserv (vilket var det klockan var inne för) så är du uppe i en vecka.
 
Tråkigt nog känns det ju som företag gör det yttersta för att alltid åtgärda fel, även vid nyköp. man ska inte behöva vänta en dag om det är fel på något nyköp Imo.
 
Topp