• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strulig Oris

oscaroscar

Panerai
Hejsan,
I oktober köpte jag min Oris Aquis date i Bangkok, nu har jag fått problem med den. Den röda rotorn verkar liksom fastna och rör sig inte fritt som andra brukar göra. Förmodligen går det hand i hand med att gångreserven är minimal. Så länge jag har den på handleden så tickar den som den ska men lägger sedan av efter ett par timmar bara.

1. Vad kan detta bero på? Jag har inte stött på nåt liknande, att när man vänder klockan så rotorn ska snurra neråt så fastnar den liksom.
2. Täcks detta av garantin? Jag har ju bara haft den på handleden sen i oktober, inga extraordinära aktiviteter.
3. Vem/vilka kan jag kontakta? Kollade Oris om närmast service-center och där stod det Gentofte, Danmark. Borde ju finnas något närmare (åtminstone i Sverige) kan jag tycka.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Ha det! :D
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Helt klart ett garantiärende! Sök upp närmaste AD så får du hjälp av dom! Agenturen för Oris ligger i Dk därför står dom som center men lämnar du den till en Svensk AD så skickar dom den alt lagar på plats så det blir inget jobb flr dig med att skicka osv..!
 

oscaroscar

Panerai
Helt klart ett garantiärende! Sök upp närmaste AD så får du hjälp av dom! Agenturen för Oris ligger i Dk därför står dom som center men lämnar du den till en Svensk AD så skickar dom den alt lagar på plats så det blir inget jobb flr dig med att skicka osv..!
Okej! De ska inte kosta något va? Vill minnas att Engströms i Jönköping ville ta betalt för att skicka en Rolex på garantiärende. Jag skickade aldrig iväg den sen.

Vilka AD finns det då? Vet du någon?
Jag bor i Växjö. Mejlade förra veckan en klockbutik i Jönköping då jag hade vägarna förbi men de sket i att svara.

Bra info! Tack :)
 

oscaroscar

Panerai
Okej! De ska inte kosta något va? Vill minnas att Engströms i Jönköping ville ta betalt för att skicka en Rolex på garantiärende. Jag skickade aldrig iväg den sen.

Vilka AD finns det då? Vet du någon?
Jag bor i Växjö. Mejlade förra veckan en klockbutik i Jönköping då jag hade vägarna förbi men de sket i att svara.

Bra info! Tack :)

Återupplivar, undrar fortfarande. Närmast AD från Växjö någon?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Verkar vara nåt fel på deras hemsida för det kommer upp "Gentofte, Danmark" hela tiden.
Tänker om någon kan tipsa på bra butik, antar att hanteringen av garantiärendet hänger lite på det med. Som jag sa, vissa vill ju ta betalt.

Det enda du kan göra är att ringa återförsäljarna och se hur dem hanterar garantiärenden. Är det så att man inom Oris sagt att det ska skickas till Danmark så är det så. Alternativet är ju att du skickar den till Danmark direkt. Alternativ tre är att du ringer ÅF och frågar om det finns någon urmakare hos dem som kan ta på sig att öppna och kolla eller så drar du till någon random med visst kunnande bara för att få ett utlåtande, det behöver kanske inte vara världens grej heller..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Så du menar att du i rull menyn inte kan välja Sweden och därefter plocka fram rullistan i fliken store locator för att på så sätt ta fram alla städer där det finns en AD?
 

Onelund

Rolex
Närmst för dig borde väl vara Gislaved?

Aug Petersson
Södra Storgatan 8 / Box 119
332 23 Gislaved
tel.: +46-371-10001
[email protected]



De är dessvärre rätt kassa på service, en hoper blondiner som inte kan ett smack förutom vilken Mikael Kors som är ballast för tillfället, Ägaren ska jag inte skriva något om i denna tråden, får ladda den bössan till den andra tråden när andan faller på.


OM du vill ha service så välj en annan butik är mitt råd.



Med tanke på din felbeskrivning så verkar det inte vara någon stor grej för random urmakare att ta sig en titt på om du vill ha en quickfix.
 

Bantex

Breitling
Har precis samma problem med min Aquis date. Har lämnat in den hos Klockmaster Hansson i V. Frölunda.
Dom trodde det skulle ta 3-4v.
 

oscaroscar

Panerai
Lustigt! Verkade vara någon annan här på forumet som hade samma problem med sin oris. Han startade också en tråd.

Låter inte bra alls.
 

Lalas

Cartier
Tjena,

Har en Oris Diver som funkar hur bra som helst (ca 8 år gammal nu), hade den på byte av insert som var repigt, lämnade in hos AD i Stockholm men den skickas till Oris svenska Service Center som i alla fall tidigare fanns i Lindesberg utanför Örebro. Dom borde kunna ge info om närmaste AD.

Englunds Ur & Guld Lindesberg
Telefon:0581-102 66
 

durutti

Cartier
Hejsan,
I oktober köpte jag min Oris Aquis date i Bangkok, nu har jag fått problem med den. Den röda rotorn verkar liksom fastna och rör sig inte fritt som andra brukar göra. Förmodligen går det hand i hand med att gångreserven är minimal. Så länge jag har den på handleden så tickar den som den ska men lägger sedan av efter ett par timmar bara.

1. Vad kan detta bero på? Jag har inte stött på nåt liknande, att när man vänder klockan så rotorn ska snurra neråt så fastnar den liksom.
2. Täcks detta av garantin? Jag har ju bara haft den på handleden sen i oktober, inga extraordinära aktiviteter.
3. Vem/vilka kan jag kontakta? Kollade Oris om närmast service-center och där stod det Gentofte, Danmark. Borde ju finnas något närmare (åtminstone i Sverige) kan jag tycka.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Ha det! :D
Hade liknande problem med en klocka som jag tappat i golvet från relativt låg höjd. Byte av automatikdelen var lösningen på problemet..
 

oscaroscar

Panerai
Tänkte lämna in den i Kristianstad men de vill ha betalt för att skicka den. Ska de gå till så? Sen när betalade man för att få sin produkt reparerat på garantin?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tänkte lämna in den i Kristianstad men de vill ha betalt för att skicka den. Ska de gå till så? Sen när betalade man för att få sin produkt reparerat på garantin?

Vet inte om det finns ett regelverk för detta IOM att du köpte den utanför EU och tillverkaren ligger utanför. Mycket möjligt att det är Oris avtal med AD som styr detta.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tänkte lämna in den i Kristianstad men de vill ha betalt för att skicka den. Ska de gå till så? Sen när betalade man för att få sin produkt reparerat på garantin?

Du betalar inte för garantin utan för försäkring och frakt. Jag fick slanta några hundra när jag skulle skicka en longines på garantirep inom Sverige. Då hade jag köpt av svensk AD. Nu låg ad på gotland och jag lämnade klockan hos stjärnurmakarna i sthlm. Hade jag lämnat klockan hos den AD jag köpt den av så skulle det inte varit någon kostnad.
 

Bantex

Breitling
Min Oris som hade liknande problem som din är fixad och ska hämta den imorgon. Tog inte mer än 8 arbetsdagar från det jag lämnade in den hos AD.
Fick också betala en liten slant när jag lämnade in den "administrationsavgift".
 
Topp