• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentpresent: budget kring 20.000:-

Sputniq

Panerai
Har sedan något år eller två tillbaka haft ett genuint intresse för klockor. Började med att uppskatta IWC och deras pilotklockor men har med lite mer information och ökat intresse fått upp ögonen för dykaruren.

Efter en del läsande och sökande hittade jag Bremont Supermarine 500, vilken jag anser vara både vacker och otroligt funktionell. COSC-certifierat Eta 2892 (med vissa modifikationer och jag förstått det rätt), stöttålig, vattentät till 500 m (även fast den klarade 1400 m i test), otroligt reptåligt stål och ett till synes mycket klart safirglas, för ~35.000:-. Detta är nog min drömklocka, men den är både för dyr och för stor för mina handleder (43 mm, mina handleder mäter blygsamma 16-17 cm).

Hur som helst, studenten närmar sig och önskar mig en klocka. Budgeten är max 20.000:-. Vad jag har spanat på är Tag Heuer Aquaracer 500 m (2012 års modell). Den kostar ganska exakt 20k. Min fråga är då, är den verkligen värd de pengarna? Eta 2824-2, inte COSC och inga andra utmärkande funktioner gör att tänker att den är kraftigt överprissatt?

Till frågan: Anser ni att TH'n är ett bra köp som första klocka?
Finns det några andra klockor ni skulle rekommendera istället? Nytt är att föredra, men om det finns något begagnat som vore ett toppenköp är jag öppen för förslag.

Söker helst dykarur och gärna stöttålig (hur stöttålig är TH'n förresten?).

Ber om ursäkt för ett aningen rörigt inlägg, hoppas att ni förstod ungefär vad jag var ute efter :)
 

David

Bödeln
Mitt svar är ett kategoriskt "nej". För 20k kan du hitta en Sub, GMT eller Explorer i bedrövligt skick, som du sedan kan rusta upp allteftersom du får råd. Så skulle jag göra.
 

Sputniq

Panerai
Mitt svar är ett kategoriskt "nej". För 20k kan du hitta en Sub, GMT eller Explorer i bedrövligt skick, som du sedan kan rusta upp allteftersom du får råd. Så skulle jag göra.

Tack för svar, men...
Helst inte begagnat, och absolut inte ett renoveringsobjekt. Just som studentpresent vill jag ha något nytt, blir så mycket personligare då i min mening. Att köpa begagnat är jag öppen för i vanliga fall, men just till studenten - helst inte.
 

David

Bödeln
Jag kan nästan lova att du kommer att tröttna på TH:n fort, och du kommer aldrig att kunna sälja den för ens i närheten av nypriset.

Hur kul är en studentpresent som kommer leva resten av sitt liv i en byrålåda?

Om du ändå vill prova köp i alla fall begagnat för mindre än halva priset.
 

Sputniq

Panerai
Jag kan nästan lova att du kommer att tröttna på TH:n fort, och du kommer aldrig att kunna sälja den för ens i närheten av nypriset.

Hur kul är en studentpresent som kommer leva resten av sitt liv i en byrålåda?

Värdetappet på studentpresent är enligt mig oviktigt. Och det är möjligt att jag tröttnar på TH'n, men tror att det samma gäller en gammal sub som måste renoveras. Glädjen med den må kanske öka med åren, men då kanske man är inne på något helt annat? Bättre att ha något som man vet gör en glad närmsta tiden, inte något som gör en glad om 10 år :)
 

David

Bödeln
Vad som gör dig glad vet bara du, men jag vidhåller att en TH är ett ytterst dåligt val, och pengar i sjön. Sorry, men du frågade. :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Böjd att hålla med David... Köpte en TH Carrera till mig själv när jag började jobba efter universitetet. Men den sålde jag efter nått år och köpte en Rolex GMT 16700

Ska dock tilläggas att jag köpte TH'n beggad

Mest pang för pengen i din sits är ju annars en beggad Rolex Datejust, som du kan hitta för 20k. Men då är vi tillbaka på ruta 1, dvs beggat.
 

Sputniq

Panerai
David

Haha inga problem, var lite det jag själv var inne på i trådstarten. Är det kavlitén du anser vara dålig, eller helt enkelt att att man som helhet får lite klocka för pengarna?

JS_80

Kan det inte vara lite så att man "alltid" lätt tröttnar på sin första klocka? Bara en tanke...

Men ny klocka för max 20.000, vad rekommenderas? Vad jag ändå gillar med TH'n är att den är stilren och ganska tunn, vilket jag antar gör att den ökar sitt användningsområde.
 

vekktah

Cartier
Inte tag heuer.(!) Gå hellre på oris, där får du mycket fint för 20k. Kika på aquis-modellerna. Sen ska man komma ihåg att "begagnat" i den här svängen inte sällan innebär att sakerna är oanvända och precis som nya, men med rejäl rabatt och garanti kvar. Rolex kan du hoppa sålänge tycker jag.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
JS_80

Kan det inte vara lite så att man "alltid" lätt tröttnar på sin första klocka? Bara en tanke...

Ha ha, sin första? Om du hänger här ett tag så märker du att vi köper och säljer klockor som andra byter kalsonger

Poängen jag hade var att det oftast brukar vara mer ekonomiskt i längden att direkt köpa det man vill ha, även om det blir lite högre pris. I många fall så säljer man det "billigare" alternativet (till förlust) och sen köper det man vill ha från början. På så sätt blir det faktiskt ännu dyrare att köpa en dyr klocka :arghh:

Tillbaka till din fråga - vill du ha en TH så tycker jag du ska köpa det, men kolla alternativen först. Framfört allt tycker jag (om du har möjlighet) att du ska prova dem "live". Olika klockor sitter olika på armen, man kan inte bara titta på diamter, tjocklek och länkens utformning etc påverkar känslan och upplevelsen

Du kan även kolla in Longines, de har nog lite dykarklockor för en vettig peng:

Longines Diver
ldiver.JPG



Longines Hydrocnquest - pris under 10k:
836547d1349125197-longines-hydroconquest-vs-legend-diver-longines_hydro_conquest_automatic.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
IWC Aquatimer 2000, en begagnad borde du kunna få för ca 20k.
Annars har du ju alltid Seikos Marinemaster 300, antagilgen en av dem bästa dykarna du kan få för runt 20, begagnad i nyskick borde du kunna få loss för en 15-16. Eller en Sinn U1, byggd som en pansarvagn i tyskt ubåtsstål, grymt tung klocka som kommer överleva de vildaste studentfester, en ny går på 11-12k, då har du lite pengar över till att dricka skumpa.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för dina handleder. Mina har en omkrets på 165mm och min 44x15mm Sinn U2 sitter som en smäck. Det hela har lite att göra med utformningen på lugsen är relativt korta och rundade.

Stämmer in i kören, inte tag heuer.

Jag tycker att du ska fortsätta spara tills du kan köpa din dröm klocka. Det verkar ändå som om du har gjort din research och gått och sparat ett tag, fortsätt spara. Köp dig en Bremont Supermarine S500. Jag rekommenderar den grön-svarta. Du förtjänar en.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
För 20k så skulle väl jag satsat på en beggad Omega PO, IWC aquatimer, Breitling superocean heritage eller någon Tudordykare. Men om du bestämt ska köpa nytt så är väl Omega seamaster det självklara valet (även om det är ett tråkigt tips). Det är en rätt svår prisklass, antingen så sitter du där med en ny klocka som i och för sig är fin men som kanske inte har det där lilla extra, eller så är du uppe och nosar på en begagnad livskamrat.

Utöver seamastern så kan kanske denna vara en kandidat vid nyköp:
http://www.uret.se/breitling-superocean-ii-black-black-dial-p-10736.html

Fast du är kanske ute efter en lite mer dressad och diskret dykare?

Edit: Longines legend diver, som JS_80 nämner är ju ett trevligt val om du vill ha något åt det dressade hållet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som David säger.. Köp ingen TH.

Jag kan köpa resonemanget med att det är personligare med en helt ny klocka.
Jag la själv 9k på min första klocka ny i butik. En Longines Hydroconquest. Det var två och ett halvt år sedan, och den används fortfarande. Även om jag med facit i hand hellre hade ökat budgeten lite och köpt en begagnat Rolex Datejust.

Mitt tips till dig är att lyssna på de tips du får.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Köp den nya tag du tänkt! Jag tror det blir kanon!!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Mellan 20-30 000:-

Tudor Black Bay Heritage
Seiko Marinemaster 300m
Omega Planet Ocean 2500
Breitling Superocean Heritage
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tycker verkligen du ska satsa på en ny o inte beg!
 

JayJay

Rolex
Black bay! Om du kan leva utan datum. Finns att ta hem från Tyskland på länk för 20k. Kolla chrono24.
Jag anser precis som du att andrahandsvärdet är hyfsat ointressant på en present. Den kommer ju ändå inte att säljas om man inte är i en ordentlig ekonomisk kris (inser att jag kanske bara talar för mig själv nu).
själv fick jag en sinn u1 när jag tog examen för några år sedan. Vilket förövrigt är en kanonfin klocka som kanske också borde vara ett alternativ. Då slipper du dessutom att maxa budgeten.

Lycka till o glöm inte att posta bilder när du fått hem det du bestämde dig för!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vad som gör dig glad vet bara du, men jag vidhåller att en TH är ett ytterst dåligt val, och pengar i sjön. Sorry, men du frågade. :)

Aldrig i livet på TH. Kör på en beggad DJ i fint skick med oyster! Där har du fan en riktigt bra allround-dinka!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag tycker TH är bra köp som instegsdinka om du betalar mindre än hälften av det som du vill lägga nu. Om du prompt ska spendera 20 torskar på ett ur så är ju Tudor och Omega rätt prylar att glutta på.
 

POO

Panerai
Tudor är ett bra förslag. En sub för 20 är ett riktigt dåligt som första klocka. TH är inte så förskräckligt som det framställs av vissa här. En studentpresent behåller man i min värld ett bra tag, inget man flippar efter en vecka.
Fullt förståeligt om Ts inre vill betala 20k till en snubbe i Asien första gången hen köper en klocka, förmodligen är det päronen som betalar desutom, de kan vara svåra att övertala.
Ts köp vad du känner för, men sattsa på något som inte är för stort och modernt. Som sagt tudor eller omega.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du bara ska ha en klocka, en allround som funkar till det mesta, så finns det 3 alternativ IMHO. Som flera nämnt redan, så är en begagnad DJ (36 mm) ett bra alternativ inom budgeten, och då helst på jubilee och med ljus tavla, plexi. Typ något liknande...





Eller varför inte typ den här...

http://www.network54.com/Forum/140376/thread/1341951405/last-1341951405/FS- Rolex vintage datejust 1603 box-cert, 1603 med cert och Tudor vintage bigblock

Annars kanske du kan få tag på någon av de andra två alternativen (något större, 38 resp. 39 mm), men kanske lite över budget... Omega AT Skyfall, Rolex Explorer 1...



Ska du promt ha en dykare, så är nog, som några också tidigare skrivit, Tudor Black bay ett coolt val. Men varför bara köpa en? För 20 k får du mycket skoj, och kan variera mellan lite roliga DINKOR. Det finns väl typ ingen här som endast har en klocka, och är nöjd så ;) Grattis till studenten BTW!

Bilder lånade från nätet...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det går en trend här att dissa TH, det är inget fel på dessa klockor, jag har haft massor av dem, gillar du den köp den.

Sen finns det ju andra alt. Tex Oris som jag också haft flertalet av. Black Bay har jag ingen egen erfarenhet av, men den är snygg.
Sinn var också föreslaget, riktigt gedigna klockor i rätt prisklass, han en U2 nu som är i princip oförstörbar.

Och ang. alla förslag av DJ, killen tar studenten, han går inte i pension ;)
 

Camo00

Patek
OM Du inte bryr Dig om värdetappet är Tagen ett helt ok val, enligt min mening.

Det Du undrar är ju först och främst om kvaliteten är okej, om jag förstår Dig rätt?

Min upplevelse av Tags nya Aquaracers är att de är mycket välbyggda och håller mycket hög finish! Sannolikt inget fel på kvaliteten och urverket är välkänt och pålitligt!
Alltså anser jag att Du mycket väl kan unna Dig en Tag och strunta i vad alla mögliga klocknördar här tycker... ;)
 
Topp