• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stulen klocka

dajja

Breitling
Vad gör man om blir bestulen av en klocka, bortsett från att ringa polisen och kolla hemförsäkringen?
Går det även att rapportera in till generalagent/tillverkare att man har blivit bestulen.
Det borde ju finnas någon databas där går att söka på serienummer så att AD, pantbanker, polisen och försäkringsbolag skulle kunna söka i.
Vet någon här?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Polisanmäl och sedan med polisanmälan som referenskan man genom AD för många av de stora märkena rapportera in till tillverkaren och se till att klockan inte i framtiden kan lämnas in på service eller liknande.
 

N.Bathes

Cartier
Vad händer om Den är stulen ja....
Registreringsnummret är innrapporterat i stöldregistret som ad upptäcker vid service
En kompis ringde och var förtvivlad Att hans omega förmodligen var stulen av hantverkaren i huset.
Jag misstänkte försäkringsbluff av olika anledningar... Så jag sa att den som stal den inte har så mycket nytta av den ändå för han får svårt att sälja den då många kollar i stöldregistret eller att det upptäcks när den skall servas och sen kommer problemen.
Sen efter 20 minuter ringde han och sa
Oh vad skönt, jag hittade den....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om Den är stulen ja....
Registreringsnummret är innrapporterat i stöldregistret som ad upptäcker vid service
En kompis ringde och var förtvivlad Att hans omega förmodligen var stulen av hantverkaren i huset.
Jag misstänkte försäkringsbluff av olika anledningar... Så jag sa att den som stal den inte har så mycket nytta av den ändå för han får svårt att sälja den då många kollar i stöldregistret eller att det upptäcks när den skall servas och sen kommer problemen.
Sen efter 20 minuter ringde han och sa
Oh vad skönt, jag hittade den....
Dags att byta kompisar?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om Den är stulen ja....
Registreringsnummret är innrapporterat i stöldregistret som ad upptäcker vid service
En kompis ringde och var förtvivlad Att hans omega förmodligen var stulen av hantverkaren i huset.
Jag misstänkte försäkringsbluff av olika anledningar... Så jag sa att den som stal den inte har så mycket nytta av den ändå för han får svårt att sälja den då många kollar i stöldregistret eller att det upptäcks när den skall servas och sen kommer problemen.
Sen efter 20 minuter ringde han och sa
Oh vad skönt, jag hittade den....
Snyggt hanterat. Försäkringsbedrägerier ska bekämpas!
 

Zingo

Rolex
Kom att tänka på DNA märkning som man kan göra på prylar, ex klockor (sån som stöldskyddsföreningen säljer). Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Funkar det i praktiken? Hur blir det om man säljer klockan och den är DNA märkt, går det att ändra i registret?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Apropå stölder, glöm inte att stämma av med era försäkringsbolag vad som gäller innan något händer.
Bra råd. Jag misstänker att många här som köpt klockor begagnade inte gjort det grundläggande för att ens kunna få någon ersättning alls vid en stöld.
 
Senast ändrad:

N.Bathes

Cartier
Kom att tänka på DNA märkning som man kan göra på prylar, ex klockor (sån som stöldskyddsföreningen säljer). Någon som har erfarenhet att dela med sig av? Funkar det i praktiken? Hur blir det om man säljer klockan och den är DNA märkt, går det att ändra i registret?
Har provat men det blir en svag film på som syns och som gnids av lätt
Isåfall får man skruva av boetten och pensla på på insidan av boettlocket
I framtiden kommer nog många att lysa lite här och var med uvlampor och ställa frågor om dom inte har rätt papper/intyg mm.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Snyggt hanterat. Försäkringsbedrägerier ska bekämpas!
Om man nu skall vara petig så är det ju inte bedrägeri fören personen försöker få ut någon på försäkringen.

Vad gör man om blir bestulen av en klocka, bortsett från att ringa polisen och kolla hemförsäkringen?
Går det även att rapportera in till generalagent/tillverkare att man har blivit bestulen.
Det borde ju finnas någon databas där går att söka på serienummer så att AD, pantbanker, polisen och försäkringsbolag skulle kunna söka i.
Vet någon här?

Det är lite olika, lättast är att kontakta ÅF för tips och råd
 

N.Bathes

Cartier
Bra råd. Jag misstänker att många här som köpt klockor begagnade inte gjort det grundläggande för att ens kunna få någon ersättning alls vid en stöld.
Sant
Samt är det klokt Att kolla upp en begagnad klocka INNAN man köper den så man inte står sen och får reda på att den är anmäld stulen via klockregister och Polisen när man skall lämna den på servicen eller vidareförsäljning.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sant
Samt är det klokt Att kolla upp en begagnad klocka INNAN man köper den så man inte står sen och får reda på att den är anmäld stulen via klockregister och Polisen när man skall lämna den på servicen eller vidareförsäljning.
Inte bara det. Du ska även styrka att du ägt klockan som blivit stulen, har du varken kvitto eller andra bevis på att du köpt och ägt klockan kan det bli knepigt. En bild på dig och en klocka på instagram är inte tillräckligt för att påvisa ägarskap.
 
Topp