• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Jo absolut. Finns ju dopingtestade tävlingar. Är för mig mer intressant.
Men visst folk vill se freak shows.
IPF som tävlingen i Helsingborg handlar om är det mest testade förbundet av samtliga större. Så detta är så rent som det blir.

Här förekommer det massor med tester och tävlande på hög nivå med tester OTC (out of competition) med vissa lyftare som krävs på ADAMS (Anti-Doping Athlete Magament System) som är rapporteringssystem enkelt uttryckt.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Topprestationer. Kul att se! Häftigt att Karlsson fick guldet i marken. Hedlund var vass som vanligt även om jag inte riktigt förstod hur han fick sista marken. Norlings insats var ju helt otrolig. Grymt presterat av Sverige!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Senaste passet. Sjukt hardcore! :mad:
20190616_163941.jpg
 

feffe79

Cartier
Nös för hårt igår och fick skitont i skallbasen bakom höger öra. Som en sträckning med molande smärta. Var borta idag, jag började passet med upplutad hantelpress och tror fan om inte smärtan kom tillbaka. Undrar om jag kanske gjorde någon kostig rörelse med huvudet. Asjobbigt.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lite väl saftig puls :rolleyes:
2019-07-01-10-26-09.jpg

Men oroa icke jag dör inte, det är en missvisning när man använder bröstbandet vid elektrostimulering ;)
Hade glömt det på så blev lite överraskad :D:D
 
Senast ändrad:

feffe79

Cartier
Har går det med detta?:(
Dtack som frågar. Det gick över. Tänkte det va nåt liknande som någon annan skrivit tidigare här i tråden. Det är lugnt nu iaf men jag har lite strul med höger axel där kulan knider mot senan villet osakar smärtor i både lyft och drag samt att ja känner mig svagare i höger arm. Var hos naprapat för detta och det hjälpte för ett litet tag men är tillbaka igen. Blir lksom att ja överkompar och allt blir snett i slutändan. Jäkligt störigt.
 

daniel32

Omega
Vill kolla om mina "stats" är bra.
Jag har precis fyllt 16, Jag väger ca 80-84kg.
Bänk: 85kg
Knäböj: 110kg (inte max har aldrig testat maxa)
Mark: 132kg ( Har inte maxat + det var ca 3månader sen)

Bra/dåligt/nja?

Update efter cirka 3 månader (har varit skadad några veckor under den tiden)

Bänk 95kg
Squat 130kg
Marklyft 170kg

Jag har försökt att lyfta 100kg bänk men det går inte upp, jag kommer förbi "spärren" och klarar halva repitionen men sen går det inte högre upp. Några tips på träning för att nå 100kg bänk skulle uppskattas!
 

ETMC

Omega
Update efter cirka 3 månader (har varit skadad några veckor under den tiden)

Bänk 95kg
Squat 130kg
Marklyft 170kg

Jag har försökt att lyfta 100kg bänk men det går inte upp, jag kommer förbi "spärren" och klarar halva repitionen men sen går det inte högre upp. Några tips på träning för att nå 100kg bänk skulle uppskattas!

Bra stats! Har inga konkreta program för att förbättra lockouten, men vanligtvis brukar väl Floor Press och bänk med kedjor/gummiband vara bra för just detta?
 

daniel32

Omega
Bra stats! Har inga konkreta program för att förbättra lockouten, men vanligtvis brukar väl Floor Press och bänk med kedjor/gummiband vara bra för just detta?

Tack!

Jag kollade igenom lite och en övning som Charles Poliquin rekomenderade var att man laddar upp 20% mer än sitt max på stången sen kör man går man ner halvvägs och håller kvar så i 5 sekunder och sedan ska den som passar, hjälpa till att lyfta bort. Jag har hört att detta ska hjälp väldigt bra men har inte testat än så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Tack!

Jag kollade igenom lite och en övning som Charles Poliquin rekomenderade var att man laddar upp 20% mer än sitt max på stången sen kör man går man ner halvvägs och håller kvar så i 5 sekunder och sedan ska den som passar, hjälpa till att lyfta bort. Jag har hört att detta ska hjälp väldigt bra men har inte testat än så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt.
Jag körde ett schema med bänk o knäböj varje dag där du arbetade upp till din 1rm (med bra form). Ökade ganska bra i båda övningarna, bänk 90 till 110kg och böj 120 till 145kg, på ca 3-4 månader. Starkt tips!

Annars kör jag Sheiko-schemat nu, 4 dagars, som också kan vara bra! Har gjort om den något stökiga excel-filen så man faktiskt kan läsa i mobilen, så hojta om du vill ha den.
 

daniel32

Omega
Jag körde ett schema med bänk o knäböj varje dag där du arbetade upp till din 1rm (med bra form). Ökade ganska bra i båda övningarna, bänk 90 till 110kg och böj 120 till 145kg, på ca 3-4 månader. Starkt tips!

Annars kör jag Sheiko-schemat nu, 4 dagars, som också kan vara bra! Har gjort om den något stökiga excel-filen så man faktiskt kan läsa i mobilen, så hojta om du vill ha den.
Skulle gärna vilja ha den! Skulle du kunna skicka den till mig?
 

Johanw

Cartier
Update efter cirka 3 månader (har varit skadad några veckor under den tiden)

Bänk 95kg
Squat 130kg
Marklyft 170kg

Jag har försökt att lyfta 100kg bänk men det går inte upp, jag kommer förbi "spärren" och klarar halva repitionen men sen går det inte högre upp. Några tips på träning för att nå 100kg bänk skulle uppskattas!

Träna strength endurance?
65-70% RM
3-4 reps
30s vila
10-15 set
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Stämmer det att ett Sheiko-pass är 90-120 minuter? :confused:
Nja, skulle nog snarare säga att de längsta är 90 min. Oftast tar det mig ca 70 min (man kan dra ner en del på vilan, ofta är seten inte jättetunga utan handlar mycket om teknik). Beror såklart på hur länge du värmer upp också.

En stor fördel är att du kan köra nästan alla pass vid en squatrack, så du slipper springa runt och leta efter maskiner osv.

Edit: Detta schemat jag kör https://www.styrkelabbet.se/sheiko-traningsprogram/
 
Senast ändrad:

Derix

Patek
2-Faktor
Nja, skulle nog snarare säga att de längsta är 90 min. Oftast tar det mig ca 70 min (man kan dra ner en del på vilan, ofta är seten inte jättetunga utan handlar mycket om teknik). Beror såklart på hur länge du värmer upp också.

En stor fördel är att du kan köra nästan alla pass vid en squatrack, så du slipper springa runt och leta efter maskiner osv.

Edit: Detta schemat jag kör https://www.styrkelabbet.se/sheiko-traningsprogram/

Beror helt på vilket Sheikoprogram du kör. Mina är minst 90 minuter (advanced high load). Inte omöjligt att jag hamnar på 2.5h ibland.

Oj, det var fortfarande långt. Mina pass brukar sällan gå över 50 minuter, sedan är energin slut. Sheiko kanske inte är något för mig :)
 
Topp