• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrräntan - 0,10% Dags att lägga alla pengar på klockor?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Såja, nu gick riksbanken ut med en negativ styrränta på -0,1%
Detta kommer påverka oss kapitalister på ett mindre roligt sätt om jag känner mitt land rätt.

Vad är lösningen på detta? Låsa alla pengar i goa klockor? Fylla upp madrassen igen?

Hur ressonerar ni?
 
Verkligen - in på BÖRSEN och investera i storbankerna. Ex Nordea ligger lägre än de andra storbankerna och har mycket kvar att ge, trots att den gått upp 20% senaste månaden.
 

thomastheswede

Audemars
I dagsläget snackar vi väl om runt 0,5% (om man har tur) på ett sparkonto så det är ju mer eller mindre meningslöst att "låna ut" pengarna till bankerna den vägen...
 

StrawberryFields

Sir Notalot
I dagsläget snackar vi väl om runt 0,5% (om man har tur) på ett sparkonto så det är ju mer eller mindre meningslöst att "låna ut" pengarna till bankerna den vägen...
Jag får fortfarande 1.30% av Resursbank. Valde de för drygt ett år sedan då det var de som hade högst ränta på obundna pengar. Sedan dess har räntan sjunkit från 2.50%. Jävla riksbank...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du har 3 val:

1. In på börsen

2. Fysiskt guld (inget sånt där djävla bluff pappersguld som "garanterar" att du "äger" guld i en källare i indien)

3. Skaka fram mer pengar (du behöver 50 miljoner) starta en egen bank och låna från riksbanken och få betalt för lånen = profit
 
  • Like
Reactions: Ken

Niklas

Rolex
2-Faktor
Satt in mitt personliga överskott på investeringssparkonto. ISK.
Där i har jag investerat brett på börsen i US, EU, Norden och Sverige.
Nästan helt skattefri avkastning/vinst i år och antagligen ännu mindre skatt nästa år då stadslåneräntan (som skatten på ISK beräknas på) är så låg.
Så klart ett risktagande med en väldigt het börs men med denna ränta så är börsen ett av få alternativ om man vill att pengarna ska arbeta åt en, vilket i sig driver upp kurserna ännu mer.

Förhoppningen är en klocka för årets avkastning.
Framtiden får utvisa om det blir en Fossil eller AP :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Var skulle du göra av pengarna du lånar från riksbanken då tänkte du?
Köpa klockor (men det säger man inte till RB, utan hittar på nåt om att man skall låna ut dem och att man utnyttjar fractal reserve på något grundbelopp man har)


EDIT:// för övrigt rekommenderar jag ingen att följa min ekonomiska rådgivning i denna tråd då jag enbart ger råd för att själv profitera på dem eller för att fördärva er ekonomi för lulz
 

fredrikb

Cartier
Köpa klockor (men det säger man inte till RB, utan hittar på nåt om att man skall låna ut dem och att man utnyttjar fractal reserve på något grundbelopp man har)


EDIT:// för övrigt rekommenderar jag ingen att följa min ekonomiska rådgivning i denna tråd då jag enbart ger råd för att själv profitera på dem eller för att fördärva er ekonomi för lulz


Bra svar. Vilka klockor skulle du köpa om du skulle disponera säg, 50 mill? Det är ju opraktiskt att ha för många, menar jag.
 
Topp