• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styvmor har ärvt en Lemania

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ser ni samma bild som jag?

aqamy9e3.jpg
 

fc2

Rolex
Det får bli en kvalificerad gissning, urverket bör vara ett Lemania i 3000 familjen, och klockan är tillverkad ca 1955-1960. Ingen aning om ref, men den bör finnas i bakstycket.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lemania_3050

Tror ochså på verk ur 3000-fammiljen, tex 3060. Ser inte ut som tritium samt att den har äldre visare så jag gissar första hälften av 50-talet. Jag har själv en från sent 50-tal med tritiumvisare, tritiumtavla samt "dauphine-visare" vilket skulle kunna tyda på sent50-tal. Bra verk, bra klocka som tyvärr inte är värd speciellt mycket. Oförskämt lågt pris på dessa glama gobitar.
 

fc2

Rolex
Kan det vara radium?

Ja, framförallt visarna ser ut att komma från en era när radium var vanligt. Dessutom är den där gröna färgen på visare och tavla en liten give away.

Tur att det inte var en av de där äldre Rolex som använde strongtium!

Just radium är något som gör att jag inte skulle välja en klocka medan många inte bryr sig iom den korta exponeringstiden (om man inte har klockan varje dag.) Många äldre Lemania/Omega/Tissot går bort för egen del pga av detta material.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ja, framförallt visarna ser ut att komma från en era när radium var vanligt. Dessutom är den där gröna färgen på visare och tavla en liten give away.

Tur att det inte var en av de där äldre Rolex som använde strongtium!

Just radium är något som gör att jag inte skulle välja en klocka medan många inte bryr sig iom den korta exponeringstiden (om man inte har klockan varje dag.) Många äldre Lemania/Omega/Tissot går bort för egen del pga av detta material.

Tack för svar, vart knatar man med denna för att bli av med allt radium och göra den safe?
 

fc2

Rolex
Tack för svar, vart knatar man med denna för att bli av med allt radium och göra den safe?

Tror nog att alla urmakare som servar en klocka kan ta bort det om du vill. Ett alternativ kan vara att byta visare, serva klockan (tvätta delarna) och skrapa bort radiumet från tavlan. Du blir inte strålskadad på en gång så det är inte hälsofarligt för en urmakare att göra detta (om han inte äter visarna...) iom den korta exponeringstiden.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Aquaracer2!

Om klocka har affektionsvärde så kanske det är dumt att göra allt för många ingrepp.
Som fc2 säger så kanske du endast använder klockan då och då!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I know, men radiumet ska bort och dinkan ska kunna användas dagligen av min styvmor:)

Radiumvarningen är med största sannolikhet överdriven. Enligt Rolex/panerai-nördarna var det endast Panerai med ett tjockt lager radiumpasta som kunde vara hälsovådlig. Om det är radium på tavlan är det inte mycket... Lysmassan på index ser nyare ut?
 

fc2

Rolex
Det debatteras mycket om hur farligt radiumet i gamla klockor är men man brukar landa i två läger; de som väljer bort radiumklockor eller de som köper de, ofta med motiveringen att de inte använder klockorna varje dag och att den reducerade exponeringstiden gör att det inte spelar någon roll. Det som de flesta verkar vara ense om är att man ska undvika den batch av klockor som Rolex producerade med strontium-tavlor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det debatteras mycket om hur farligt radiumet i gamla klockor är men man brukar landa i två läger; de som väljer bort radiumklockor eller de som köper de, ofta med motiveringen att de inte använder klockorna varje dag och att den reducerade exponeringstiden gör att det inte spelar någon roll. Det som de flesta verkar vara ense om är att man ska undvika den batch av klockor som Rolex producerade med strontium-tavlor.

Om de nu hade strontium på tavlorna?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad jag vet så ska Rolex själv sagt att en liten batch hade strontium. Handlade om tidigt 50-tal och strontium användes för att få annan färg på ljuset.

Bara nyfiken då jag läste genom en tråd, kan du länka till den informationen då konsensus verkade vara att strontium bara fanns i bakelitvridringen.
 
Topp