• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUB 114060 Bezel ej centrerad

Hej

Skall förvarna för att jag inte kan bistå med bilder eftersom telefonens kamera är för usel för att kunna visa "problemet".

I vilket fall blev i dag blev suget lite för stort så jag slog till på en ny 114060 efter jobbet. Och det var förstås trevligt om inte annat och det mesta med klockan känns kanon.

Dock har jag, när jag jag suttit hemma och pillat och sneglat väldigt närgånget, märkt att bezeln inte är perfekt synkad när den är i "utgångsläget" (eller något läge för den delen förstås) utan känns som att den är mellan 2 klick. Det är inte jättetydligt, så jag vet inte hur mycket jag skall bry mig samtidigt som jag inte känner för att lämna iväg den det första jag gör för att få detta åtgärdat...

Därför undrar jag lite om det är så att någon annan har liknande erfarenhet och vad jag skall förvänta mig för typ av tidsåtgång om jag skulle välja att få det rättat? Läste lite på watchuseek och där var det ganska spridda svar. Att jag inte skall acceptera det om det stör mig är jag helt på det klara med, så detta handlar väl mest om en avvägning.

/Hungalabungala
 

Ninen79

Audemars
Det är väldigt vanligt att bezelinlägget inte är centrerad oavsett märke skulle jag påstå, förut störde jag mig på det men numera bryr jag inte mig längre. Hade en 116610 LV där bezelpärlan var ej centrerad med 12 index och urmakaren var inte så jätte sugen på rätta till det eftersom risken var väldigt stor att keramiska inlägget kunde spricka.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag har samma problem med min. Det jag har gjort dock är att jag har testat att blunda med ena ögat för att få en annan vinkel när jag tittar rakt framifrån och då ser den helt plötsligt centrerad ut. Det är ganska lustigt, och jag har ingen aning om den verkligen är fel eller inte. Det hjälper mig iaf att skita i det och njuta av klockan ändå! ;)
 

RDFG

Cartier
Har aldrig förstått det där med centreringen av bezel.. Eftersom det finns lite "wiggle" mellan varje klick blir den ju aldrig exakt rätt?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det är väldigt vanligt att bezelinlägget inte är centrerad oavsett märke skulle jag påstå, förut störde jag mig på det men numera bryr jag inte mig längre. Hade en 116610 LV där bezelpärlan var ej centrerad med 12 index och urmakaren var inte så jätte sugen på rätta till det eftersom risken var väldigt stor att keramiska inlägget kunde spricka.

För mig är det inte ok oavsett märke, centrerar de inte så stör jag ihjäl mig på det. Hade jag köpt en klocka för så mkt pengar som en rolex kostar hade jag blivit sjukt besviken om det inte var perfekt alternativt inte gick att orda på garantin. Kan inte vara raketforskning få till det rätt...
 

Wi

NLA
2-Faktor
Hade samma "problem" med min 114060, störde mig någon dag när den var ny sen glömde jag det
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig är det inte ok oavsett märke, centrerar de inte så stör jag ihjäl mig på det. Hade jag köpt en klocka för så mkt pengar som en rolex kostar hade jag blivit sjukt besviken om det inte var perfekt alternativt inte gick att orda på garantin. Kan inte vara raketforskning få till det rätt...
+300. Det hade jag aldrig accepterat i den prisklassen och det finns absolut ingen anledning att acceptera det heller. Lämna in den hos ADn och få det fixat. Om de gnäller - släpp lös helvetet!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
+300. Det hade jag aldrig accepterat i den prisklassen och det finns absolut ingen anledning att acceptera det heller. Lämna in den hos ADn och få det fixat. Om de gnäller - släpp lös helvetet!

Accepterar det inte ens på en budgetseiko, har hellre en bezel som inte snurrar och är centrerad än en ocentrerad (om så bara liite liite fel) då det rent estetiskt stör mig enormt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Accepterar det inte ens på en budgetseiko, har hellre en bezel som inte snurrar och är centrerad än en ocentrerad (om så bara liite liite fel) då det rent estetiskt stör mig enormt...
Såklart. Har bara hänt mig en gång och då plockade jag av den och centrerade den. På SEIKO är vridringsinlägget centrerad utifrån bezelns utstickande delar, så de är lätta att centrera även när bezeln inte är fastsatt på klockan. Det borde vara samma på Rolex, så jag tycker det är totaaaaalt oacceptabelt att den inte är centrerad från fabrik.
 

Ninen79

Audemars
*host* bullshit *host*
Ok det kanske inte gäller Seiko:D Helt seriöst så enda klocka jag haft där bezel har varit centrerad var en Seiko Skx007 (se bild)
Nöjd Yonsson?
skx007_zps5eac3302.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok det kanske inte gäller Seiko:D Helt seriöst så enda klocka jag haft där bezel har varit centrerad var en Seiko Skx007 (se bild)
Nöjd Yonsson?
skx007_zps5eac3302.jpg
Köp riktiga klockor så slipper du sånt. ;)
Nu är ju inte din bild direkt framifrån, men där ser du att pärlan är centrerad mellan två utstickande delar på bezeln. Är den centrerad på det sättet så är den alltid centrerad även på klockan. Borde vara likadant på Rolex.
 
Här tog det fart.

Tack för svaren alltid bra med lite åsikter. Vill samtidigt bara påpeka att detta inte är något jag tycker är "ok", men samtidigt kommer jag ju inte storma in hos AD gormande utan jag kommer väl svänga förbi på fredag för att höra hur man kan justera det och vad förväntad tidsåtgång vore.

Skall se om jag inte kan ta en bild imorgon när jag befinner mig på kontoret och har tillgång till annan telefon som förhoppningsvis har bättre kamera.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt så hade jag fan varit helt knäckt om jag köpt en ny klocka för de pengarna och inlägget inte var helt centrerat. Klart värt att lämna in den i några timmar för att få det åtgärdat jämfört med att störa sig på de konstant under hela ägandet. Det är ändå Rolex vi snackar om.

DSC_0913_zpsc4f8979e.jpg

100% kompis.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
?.. För att höra hur man kan justera det och vad förväntad tidsåtgång vore.
Ett tips är att (ifall de säger exempelvis en vecka) fråga om du kan komma in med klockan den dagen de planerar att göra det. Då slipper du vara utan klockan mer än en dag. Det är inte alltid de kommer med det förslaget men de brukar vara medgörliga om man tydliggör att man inte vill vara utan sin nya klocka.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Rätt säker på att min gmt är lite off-set. Men det kan också ha med att man byter själv och då kan det hamna fel. Men du ska ju helt klart lämna in den. Jag hade varit extremt missnöjd och besviken om den inte var centrerad vid nyköp.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Eller så gör man som med min gammel GMT Master 2, tappar bort fjädern till insertet så bezeln snurrar fritt. Iofs blir det svårare att ha den centrerad då om man är lite aktiv, men lättare att reglera när man lagar mat med våta och kladdiga händer.

Närå, be AD justera det. Grattis till klockan förresten!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För de pengarna hade jag inte nöjt mig med att den nästan sitter rakt. Men det är bara jag.
Våga vägra centrerad ring!

För mig är det ett ickeproblem eftersom jag ganska ofta använder ringen till att ha koll på tiden vid matlagning till att ha en ungefärlig koll hur länge löprundan varit. Vrider aldrig tillbaks den efter aktiviteten är avslutad utan låter den bara vara och ställer om nästa gång ;)

Jo förresten vridringen på min Mako är också centrerad när jag väl vrider den till kl 12 ;)
 
Topp