• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub 11610LV inköp

Tome

Cartier
Hej! Behöver lite söndags-tips. Har efter mycket velande över nästa inköp kommit fram till att en Sub 11610LV vore ett trevligt komplement till samlingen. Gillar den gröna ringen skarpt, samt att det är limited edition. Den ligger just nu bättre till än GMT Master II pepsi 16710 och Explorer II 216570 som jag även velat runt med.

Men har stött på lite alternativ vid sökningar på chrono24 som jag inte lyckats googla. Termer som F71, Mark III, fat 4 dial dyker upp och förvirrar. Priset verkar även variera lite beroende på dessa för mig okända buzz-words. Om någon kan hjälpa mig att bringa reda i detta så tas det tacksamt emot. Även övriga tips på vad jag bör tänka på uppskattas, t ex vad ska ingå för full set - boxar, chrono garanti, grönt plastkort? Är hela serien limited edition, eller finns det mängder med LV's och det är bara en variant med rätt features som är limited? Finns det en specifik årgång, modell som anses vara 50-year anniversary modellen eller är alla 11610LV likvärdiga här? Har sett att det skyltas med "50 year anniversary model" på olika årgångar.

Stort tack på förhand från en som är relativt oerfaren på Rolex :)

Btw: om nån har en LV som ligger och skräpar i byrålådan så tveka inte at pm:a :D
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Den är inte limited edition och den du är ute efter är antagligen 16610LV.
Finns en ny med keramisk vridning också som har ref 116610LV.
 

Tome

Cartier
Tack Snoozarn och dumstrut på mig! :facepalm: Det är givetvis 16610LV jag menar. Alla dessa jädra ref nummer och då tyckte jag ändå jag var noga när jag skrev den...:oops: Hoppas på lite fler svar trots mitt rookie mistake på ref:en.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack Snoozarn och dumstrut på mig! :facepalm: Det är givetvis 16610LV jag menar. Alla dessa jädra ref nummer och då tyckte jag ändå jag var noga när jag skrev den...:oops: Hoppas på lite fler svar trots mitt rookie mistake på ref:en.

Ingen fara. :)
Finns ju som du säger olika som flat 4 osv, finns bra sidor som förklarar skillnaderna. Säkert någon med mer koll än mig kan hjälpa. ping Ninen79
 

Ninen79

Audemars
Va kul att du just fastnat för 16610 lv. Flat four är själva siffran 4 i vridringsinlägget som är platt längst upp på toppen och det kom med i F serial ca 2003-2004.
Priset tycker jag varierar kraftigt men du får räkna med att en med Flat four kostar mer.
Angående Mark så är det olika generationer av tavlor och skillnaderna är små.
Mitt tips är att leta upp en lv med cert då kan du vara 100% säker på att det är en äkta lv och inte en franken dvs ihopplockade delar.
 

Tome

Cartier
Har nu hittat Flat four, där toppen på siffran 4 är plan. Verkar ganska ovanligt men frågan är om det är värt extra pengen. Finns en för 61k på chrono24, istf ca 53-55k för en vanlig...
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Som Snozzarn sa så är det ingen limited edition. Första serien var y-serie (2003) och den sista var g-serie och randomserie (2010).
Dom tidiga modellerna Y & F-serie (2003 & 2004) och dom sista gjordes i färre exemplar och betingar ett något högre värde.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Va kul att du just fastnat för 16610 lv. Flat four är själva siffran 4 i vridringsinlägget som är platt längst upp på toppen och det kom med i F serial ca 2003-2004.
Priset tycker jag varierar kraftigt men du får räkna med att en med Flat four kostar mer.
Angående Mark så är det olika generationer av tavlor och skillnaderna är små.
Mitt tips är att leta upp en lv med cert då kan du vara 100% säker på att det är en äkta lv och inte en franken dvs ihopplockade delar.
Jag har haft flera 16610LV med papperscert som jag köpt nya från AD. Det är bara på det gröna swimpruf tagget som det står 16610LV inte på certet. Vet du om det står 16610LV på nya plastcertet som kom ca 2007?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag har haft flera 16610LV med papperscert som jag köpt nya från AD. Det är bara på det gröna swimpruf tagget som det står 16610LV inte på certet. Vet du om det står 16610LV på nya plastcertet som kom ca 2007?


Jag vet att det står 16610LV på mitt plastkort (random). Har även för mig att det står ett V efter 16610 på de gamla papperscerten.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
På mina svensksålda från 2003 och 2007 står det inte v på papperscertet. På usa sålda stod det v.


Kan man urskilja att det är en äkta LV på något annat sätt förutom hangtagen?

Lurigt annars, eftersom man då kan göra en vanlig 16610 till en "äkta" LV om man har alla delar.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Ett begränsat antal 50th anniversary presskit med CD tilldelades vissa AD 2003 som man fick när man köpte en LV.
Har 2 stycken :)
Rolex16610LV50thanniversarysubmarin.jpg

Rolex16610LV50thanniversarysubma-9.jpg
 

Ninen79

Audemars
Visste inte att ninen dragit tillbax sin annons. Den var tillgänglig för några dagar sedan.
Jag drog tillbaka den eftersom jag tröttnat på folk som prutat som tokar då vill jag hellre behålla, tyckte priset jag satte var fullt rimligt med tanke på att den är fullset i kanon skick och nyservad.
Skulle inte förvåna mig om att jag får mer betalt för klockan om 1 år:D
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag drog tillbaka den eftersom jag tröttnat på folk som prutat som tokar då vill jag hellre behålla, tyckte priset jag satte var fullt rimligt med tanke på att den är fullset i kanon skick och nyservad.
Skulle inte förvåna mig om att jag får mer betalt för klockan om 1 år:D
Så är det, ibland är K&S värre än blocket. Har samma erfarenhet.

Du kommer med största sannolikhet få mer om 1 år än idag.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Kan man urskilja att det är en äkta LV på något annat sätt förutom hangtagen?
Lurigt annars, eftersom man då kan göra en vanlig 16610 till en "äkta" LV om man har alla delar.

Har du bild på den taggen?

Det är bara på den gröna hangtagen och den vita ytterkartongen som det står 16610LV (EU sålda med papperscert).
På papperscertet och det gröna hologrammet på bakboetten står det bara 16610.
På USA sålda 16610LV med papperscert står det V eller LV beroende på vilken årsmodell det är.

42e5e3f5-2a4a-4257-9153-b6f14b8f2084_zpsmzke8xn0.jpg
 

Rusty

Omega
2-Faktor
På min 2010:a står det LV på certet. Hade tidigare en 2006:a och jag har för mig att det stod lv på certet, dock inte helt 100:a
 
Topp