• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUB-C - för vanlig?

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Argumentet mot en SUB-c verkar på många forum vara att "alla har en"... Funderar lite på det, tror faktiskt inte jag känner någon som har en men det kan ju vara rätt unikt iofs. För det första undrar jag hur vanligt det egentligen är att man har en 65000 kronors Rolex på armen? Av dem som ändå har det kan jag tänka mig att suben är bland de vanligare möjligtvis. När förra modellen av suben kunde fås för runt 40' kanske den var vanligare och alla de mängder av människor med subar kanske har denna. Jag undrar dock om det inte går lite inflation i att tycka att sub-c är en så vanlig klocka att den nästan bör väljas bort...

Vad är er känsla? Ser man verkligen folk med subar överallt?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Den är väl relativt vanlig men förmodligen av den anledningen att den är klassiskt och funkar till allt. Finns ju mängder av alternativ......
 
Beror på...

SubC - Inte vanlig...

Äldre Sub - Vanlig...

Sedan beror det nog var du rör i för kretsar, områden, runt Sturelan eller sthlm innerstad är det nog väldigt vanligt med Subbar i alla dess former, på stadshotellet i kalix eller på puben i Åmål, kanske inte lika vanligt att se subbar....

Tror nog aldrig SubC kommer bli sååå vanligt, priset är helt enkelt för högt nu tror jag för vad många vill betala för en stålklocka....
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Baserat på vanlig "klockspotting" i vardagen tycker jag nog inte subc är jätte vanlig (har inte sett någon i det vilda) däremot tycker jag man ser den äldre subben i olika varianter högt o lågt i byn.

(Med reservation för att det ibland kan vara svårt att se skillnad vid snabb koll på någons handled i Ica kassan)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Oavsett om en klocka är vanlig eller ej, köp den du själv tycker känns "rätt" än tolkar vad andra tycker.
Du ser en rolle på varochannan ute på stureP, men inte SubC direkt.
 

Hardy

Thug
masterkiller skrev:
Beror på...

SubC - Inte vanlig...

Äldre Sub - Vanlig...

Sedan beror det nog var du rör i för kretsar, områden, runt Sturelan eller sthlm innerstad är det nog väldigt vanligt med Subbar i alla dess former, på stadshotellet i kalix eller på puben i Åmål, kanske inte lika vanligt att se subbar....

Tror nog aldrig SubC kommer bli sååå vanligt, priset är helt enkelt för högt nu tror jag för vad många vill betala för en stålklocka....


fördomsmannen ;) ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om 10 -15 bast är den lika vanlig som gamla modellen är idag...inga konstigheter......
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Mitt första möte med en SubC var i Stocholms innerstad, här i Eskilstuna kommer man aldrig hitta en... Så mitt svar är - nej, så vanliga är dom inte.. Jag skulle tro den vanligaste är 16610 isåfall...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: SUB-C - för vanlig?

Med tanke på trådarna om vad folks kollegor har för klocka så har nog inte "alla" en sub, en Rolex eller ens en klocka... :)
 

Mr Chance

Kalmar
Triwa, D&G eller Gant är vanliga klockor, en SubC kan omöjligen betraktas som vanlig. Sen tycker inte jag att andras uppfattning får påverka mina val av klockor. Jag bär min 16610 från -91 med stolthet :D
 

Ninen79

Audemars
Jag har sett en del subbar av den förra modellen men aldrig sett en enda sub c trots att jag bor i Sthlm.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Absolut inte för vanlig. Den är ju så jävulskt snygg med den feta maxi-dialen och den lagom diskreta bezeln, fyfan vilken klocka alltså!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Största problemet är nog inte att alla har en utan att den är så jäkla trist/död. Det är ett verktyg som ingen (tänk verktyg i yrket) har råd att använda som den ursprungligen var tänkt att användas. Men gillar man nya, blanka och dyra ting som inte hör hemma någonstans är det bara att köra!
 

Ninen79

Audemars
JakobZ skrev:
Absolut inte för vanlig. Den är ju så jävulskt snygg med den feta maxi-dialen och den lagom diskreta bezeln, fyfan vilken klocka alltså!

+1 :)
Jävulskt snygg? Ja!
116610RL_zps188a58e7.jpg


Jävulskt snygg och brutalt? Ja!!!
MinLV1_zps38108b55.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dina bilder är ju spegelvända. Klockan ser ju helt fel ut. Gör om, gör rätt. ;)
 

Aron

Omega
Beror nog, som redan sagts i vilka kretsar man vanligtvis rör sig ock var man bor. Jag känner ingen i min umgängeskrets som har en Rolex över huvudtaget. Och kan inte påminna mig om att jag har lagt märke till att folk på stan har såna i mängder heller. Däremot var jag för några veckor sedan på en lite "finare" bar i Gbg och det första jag såg när jag stod i baren och skulle köpa min Cola var just en sån. Men som sagt, inte så vanlig ute bland "vanligt" folk tror jag.
(Drack cola enbart av den anledningen att jag körde bil) ;)
 

morrism

Audemars
Subc är najs, jag har inte heller sett någon i det vilda här i sthlm. Motsätter mig däremot bashingen av den gamla 16610. Subc är en helt annan typ av klocka. Den gamla är funktionell och har självförtroende, den nya andas osäkerhet och ytlighet.
16610 för en man, 116610 för en pojke.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
morrism skrev:
Subc är najs, jag har inte heller sett någon i det vilda här i sthlm. Motsätter mig däremot bashingen av den gamla 16610. Subc är en helt annan typ av klocka. Den gamla är funktionell och har självförtroende, den nya andas osäkerhet och ytlighet.
16610 för en man, 116610 för en pojke.


Sluta drick på söndagskvällar! :mrgreen:
 

morrism

Audemars
Spencer66 skrev:
morrism skrev:
Subc är najs, jag har inte heller sett någon i det vilda här i sthlm. Motsätter mig däremot bashingen av den gamla 16610. Subc är en helt annan typ av klocka. Den gamla är funktionell och har självförtroende, den nya andas osäkerhet och ytlighet.
16610 för en man, 116610 för en pojke.


Sluta drick på söndagskvällar! :mrgreen:

Önskar jag kunde!
 

carlanton

Audemars
Aurum skrev:
Största problemet är nog inte att alla har en utan att den är så jäkla trist/död. Det är ett verktyg som ingen (tänk verktyg i yrket) har råd att använda som den ursprungligen var tänkt att användas. Men gillar man nya, blanka och dyra ting som inte hör hemma någonstans är det bara att köra!

Precis mitt intryck när jag provade den i butik. Blank och tråkig. Blev nästan ledsen, eftersom att jag hade byggt upp så stort hype innan jag fick möjlighet att klämma på den.

Jag har bara sett den på handled en gång, men om man inte vill tokstirra är det svårt att skilja den från den gamla.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
SubC i form av 116610 väcker inget habegär överhuvudtaget. Keramisk vridring är trams. 16610 är fortfarande THE toolwatch.
 

Pleximannen

Cartier
Zed skrev:
SubC i form av 116610 väcker inget habegär överhuvudtaget. Keramisk vridring är trams. 16610 är fortfarande THE toolwatch.

Jag håller inte riktigt med. Om keramisk ring är trams så borde även safirglas vara trams, vilket det väl iofs också är kan jag tycka. Hursom så har jag lite svårt att se att C-modellerna skulle vara mindre tooliga än föregångarna. I mitt ödmjuka tycke är de nya modellerna bara bättre på allt.
 
Topp