• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub eller central

Ariste

Audemars
2-Faktor
Sjömästarna trilskas, tänkte delge forumet några bilder och samtidigt testa tekniken, bekanta mig med den helt enkelt. Sub- eller centralsekund, varför välja?

Ha en fin dag!

IMG_5076.jpg


IMG_5250.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Båda de där är jättefina. Vad är det för verk i dem? Hur skiljer de sig?

/Denke
 

Barda

Cartier
Båda är suuperfina, har själv en sjömäster med central sekund. Hade dock aldrig bangat en med sub...som jag faktiskt tycker är lite fräckare...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Båda de där är jättefina. Vad är det för verk i dem? Hur skiljer de sig?

/Denke

Subsekundarna har kaliber 26x och centralsekundarna 28x, letar Seamaster 30 med silverfärgade index också och är väldigt nöjd med dessa. En pensionerad urmakare jag känner vidhåller att Omegas 26x och 28x kalibrar är otroligt mycket kvalitet för pengarna! Tydligen är de "lättmeckade", reservdelar och donatorverk finns det gott om, subjektivt men ändå. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Barda skrev:
Båda är suuperfina, har själv en sjömäster med central sekund. Hade dock aldrig bangat en med sub...som jag faktiskt tycker är lite fräckare...

Jag är nere i sjömästarträsket, har du bild på din så ge mig en sil!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Found it!

Plötsligt händer det, rusade på en Omega Seamaster 30 sub i stål med silverfärgade index idag....så nu är den duon komplett. Jag tycker de är vansinnigt eleganta...

IMG_5863.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Båda varianterna är riktigt snygga

JoberMan skrev:
men måste jag välja så är subsekund lite coolare i min bok.

Speciellt subsekund med hårkors är coolt, lite "bang on target" och passar stavindex grymt. Men även subsekunden på den översta bilden är fin, passar de arabiska siffrorna galant. Centralsekund är cleant, mer dressigt när både boett och index är i stål/silverfärgade.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, amatörurmakaren och ingenjören säger nej. För att få centrumsekundvisare måste man göra hål i minutaxeln för att få plats med en extra axel, sekundaxelkugghjulet(finns nog något fancy ord, sekundtrör?). Urverket blir tjockare med centrumsekund och om jag inte minns fel blir det även fler rörliga delar då man måste flytta sekundvisaren från sin naturliga placering som är off center. Se om vi fick med några urmakarkunniga bröder till forumet som kan fylla i?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aurum skrev:
Nja, amatörurmakaren och ingenjören säger nej. För att få centrumsekundvisare måste man göra hål i minutaxeln för att få plats med en extra axel, sekundaxelkugghjulet(finns nog något fancy ord, sekundtrör?). Urverket blir tjockare med centrumsekund och om jag inte minns fel blir det även fler rörliga delar då man måste flytta sekundvisaren från sin naturliga placering som är off center. Se om vi fick med några urmakarkunniga bröder till forumet som kan fylla i?


Tack för svaret!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Re: 50-talare

Ariste skrev:
Grämer mig att jag missade din med subsekund...

IMG_5842.jpg

Det gjorde du inte, den stannade inom familjen närmare bestämt hos far min. Tröttnar han på den köper jag tillbaka den. Känns också bra att min andra hamnade i ett bra hem med andra sjömästare! Personligen tycker jag att 50-talarna med de kraftiga boetterna utstrålar kvalitet som de senare saknar.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Då vet jag, den ser riktigt fin ut. Håller med dig om de kraftiga boetterna från 50-talet, snygga och tåliga yet eleganta. Även om verkkvaliteten höll i dig in på 60- och 70-talet så håller jag de kraftiga boetterna som favvisar.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag tycker ärligt talat inte om sub-sekunder. På fickur är det så det ska vara. Men armbandsur ska ha center sekund IMHO. Det är också det enda som står mellan mig och en Panerai Submersible. Skulle dock gärna veta mer om skillnaderna i urverks designen.
 

trumpetera

Panerai
Lås sig inte vid det ena eller andra. Jag tycker det beror på modell, årtionde etc. De gamla 50-tals-seamastrarna funkar designmässigt utmärkt med båda.

Fina klockor!
 
Jag föredrar subsekund eftersom jag tycker det ser snyggare och "äldre" ut. Kan inte riktigt förklara varför jag föredrar det, men det gör jag. Min Omega Seamaster har subsekund, men i övrigt är det tyvärr "bara" mina fickur som har det - resten har centralsekund. Men subsekund gör sig nog bäst med flytande sekundvisare, tycker jag; på en quartzare ser det inte lika snyggt ut som på en "äkta" gammal klocka.
 
Senast ändrad:
Topp