• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUB som årsklocka?

bullen

Cartier
Första inlägget för mej här på vintage-avdelningen, hoppas ni inte tar illa upp att jag börjar med att be om lite hjälp och råd.

Det känns som att jag blir mer och mer intresserad av vintage för var dag som går. Därför tänker jag att det skulle passa utmärkt att införskaffa sej en årklocka lagom till min 30e födelsedag som börjar smyga sej allt närmre (1985).

Var först inne på en Rolex GMT men börjar sakna men säkert glida över till en SUB istället.

Då min budget är något begränsad så letar jag framförallt efter klockor i 30-40k klassen.

Vad tycker ni om dessa första förslag?

ref 16800
sub16800.jpg

( https://www.chrono24.se/rolex/submariner-16800--id2734955.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm )


ref 168000
sub 168000.jpg

( https://www.chrono24.se/rolex/profe...0--id2757051.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm )

Den första tilltalar mej något mer rent estetiskt, är som så många andra lite förtjust i den fina patinan.
Men vad ska jag annars titta på när det kmr till vintage? Har ni några goda råd till mej som är tämligen ni på ämnet?

Tacksam för all hjälp.

Mvh,
Olle
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Sub är en perfekt födelseårsklocka. Inte alla klockor från 1985 som är snygga och tidlösa. 16800 i första hand. Skulle du hitta en Gmt så är det väl 16750 som gäller. Också ett bra val. Lite dyrare än Subben tror jag.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
På första bilden ser det ut som sekundvisaren är utbytt för pricken på den är vit? Jag kanske ser dåligt eller så kanske patinan inte biter lika bra på sekundvisaren, låter någon annan expert här på forumet svarar på det :)

EDIT: Lumen alltså
 

bullen

Cartier
På första bilden ser det ut som sekundvisaren är utbytt för pricken på den är vit? Jag kanske ser dåligt eller så kanske patinan inte biter lika bra på sekundvisaren, låter någon annan expert här på forumet svarar på det :)

EDIT: Lumen alltså

Var inne på samma spår. Ser dock bättre ut på dom andra bilderna så kanske bara år vinkeln som spelar oss ett spratt. Men tack, ska fråga om det om ett köp ev skulle bli aktuellt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kanske en 5513 med vitguld! Har en och tycker att tidiga vitguldare får alldeles för lite uppmärksamhet.
Det är alltid kul att äga en klocka där designen ändras och är en sk övergångsklocka! Denna är dock från 1989.

Söker själv en årsklocka från 1967. Tyvärr blir det kostsamt med meters first rolle:(

DSCF2173.JPG
 

Johanw

Cartier
Tror inte 16800 finns med målade index som 1985. Finns det så är den uttagen sent eller har man bytat tavlan. Ser ut som att redan 1983 börjat vitguldsindex dyka upp på 16800.
 
Min Rolex Submariner 168000 är från sent 1986 och är också min årsklocka, jag är nöjd. Däremot är det inte för att det är en årsklocka som jag är nöjd. För mig blev jakten på en årsklocka mera av en ursäkt till att köpa en schysst klocka, därför är jag nöjd.
 

bullen

Cartier
Min Rolex Submariner 168000 är från sent 1986 och är också min årsklocka, jag är nöjd. Däremot är det inte för att det är en årsklocka som jag är nöjd. För mig blev jakten på en årsklocka mera av en ursäkt till att köpa en schysst klocka, därför är jag nöjd.

Det är precis samma här! Är lite sugen på att testa vintage och hade tänkt att lägga mej runt 30-40k, att den ska vara från 85' är egentligen bara en bonus.
 
Topp