• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Subbar <40mm?

_jonte

Patek
Jag är väl en av de få här som tycker att Rolex Subbar, GMT, etc på 40mm är aningen för stor. Särskilt modernare modeller känns lite väl klumpiga. Har på senare sett en del riktigt gamla sub's som mätt in på ca 37mm. Stämmer det att det finns vintage sub's/GMT att få tag i på ca 37-38mm som inte kostar en lem eller två?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mig veterligen så har en Rolex sub alltid legat runt 40 mm...men låter det vara osagt om de första Turn -o -graferna var lite mindre. MEN....de kostar huggorm hursom!! Tudor har ju en midsize sub som ligger bra i pris....tror den är ca 36mm

Både de äldre casen, läs 16610 på en sub, och de nya ska vara 40mm.....dock så upplever jag att de äldre casen är mycket mindre "klumpiga" i sin design.

Ärligt talat....pallar du 38 mm så pallar du med säkerhet 2 mm till....eller.....fram med metallfilen!!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tudor finns som sagt midsize. Dock vill du inte ha det. Vintage-subbar som är 40mm bärs något mindre och är den perfekta sport-sizen. Större/mindre blir bara fel. Lyssna på Davvan.
 

_jonte

Patek
Den senaste jag såg var denna på 37mm. 851 laxar...
http://www.uretvintage.se/rolex-submariner-big-crown-pv-18991.html
1250_001_front.jpg
 

_jonte

Patek
Davvan skrev:
Mig veterligen så har en Rolex sub alltid legat runt 40 mm...men låter det vara osagt om de första Turn -o -graferna var lite mindre. MEN....de kostar huggorm hursom!! Tudor har ju en midsize sub som ligger bra i pris....tror den är ca 36mm

Både de äldre casen, läs 16610 på en sub, och de nya ska vara 40mm.....dock så upplever jag att de äldre casen är mycket mindre "klumpiga" i sin design.

Ärligt talat....pallar du 38 mm så pallar du med säkerhet 2 mm till....eller.....fram med metallfilen!!!

Ska kolla upp Tudorn! (Men Rolex är ju alltid Rolex...)

Pallar och pallar... Har inte särskilt klena handleder, så pallar ganska stora ur. Men tycker inte det är snyggt. ;)
 

_jonte

Patek
Per skrev:
Tudor finns som sagt midsize. Dock vill du inte ha det. Vintage-subbar som är 40mm bärs något mindre och är den perfekta sport-sizen. Större/mindre blir bara fel. Lyssna på Davvan.

Hmm, du kanske har en poäng där... Har ej testat nån Rolex äldre än typ sent 80-tal. Hur långt bak ska man gå för att hitta vintage-size?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
_jonte skrev:
Per skrev:
Tudor finns som sagt midsize. Dock vill du inte ha det. Vintage-subbar som är 40mm bärs något mindre och är den perfekta sport-sizen. Större/mindre blir bara fel. Lyssna på Davvan.

Hmm, du kanske har en poäng där... Har ej testat nån Rolex äldre än typ sent 80-tal. Hur långt bak ska man gå för att hitta vintage-size?
Plastglasare. 60- eller 70-tal är optimalt.
 

max

Dancing Queen
5508 är vällan 37mm? Går väl loss på hundringen dock så nån lunga går nog åt tyvärr.

Annars kan du ju tala med niklasarvid om han har kvar sin 5512, den är visserligen 40mm men måste säga att det var de minsta 40mm jag provat iaf, tror han skulle ha strax över 30 kakor för den. Svårt att se att den skulle kunna vara för stor på någon!?

Edit: såg att du bor i gbg så att testa niklas 5512:a kanske är lite knepigare än jag tänkte mig men om du inte provat någon så föreslår jag att du gör det för de bärs som sagt mindre än de utger sig för.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
_jonte skrev:
Davvan skrev:
Mig veterligen så har en Rolex sub alltid legat runt 40 mm...men låter det vara osagt om de första Turn -o -graferna var lite mindre. MEN....de kostar huggorm hursom!! Tudor har ju en midsize sub som ligger bra i pris....tror den är ca 36mm

Både de äldre casen, läs 16610 på en sub, och de nya ska vara 40mm.....dock så upplever jag att de äldre casen är mycket mindre "klumpiga" i sin design.

Ärligt talat....pallar du 38 mm så pallar du med säkerhet 2 mm till....eller.....fram med metallfilen!!!

Ska kolla upp Tudorn! (Men Rolex är ju alltid Rolex...)

Pallar och pallar... Har inte särskilt klena handleder, så pallar ganska stora ur. Men tycker inte det är snyggt. ;)

Jag hör vad du säger men du har fel...det är visst snyggt :D

Skämt å sido....testa gärna en äldre sub om du inte redan gjort det för att få rätt feeling....tex en 5513 eller 1680 är svårtslaget i känsla tycker jag. Som Per säger...perfekt.....optimalt avvägt på en rasslig vikt länk.....en 1675 som är lite nättare kanske passar ännu bättre.....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
prova en äldre sub, men även om 1675 är "nättare" tycker jag den upplevs som större än 5513 på armen (tror det beror på att den blanka delen av vridringen ytterst är tunnare på 1675:an)?

gmtcompare.jpg
 

plattfot

Rolex
Försök hitta ett rejält polerat exemplar! Nätta tunna luggar och säkert en millimeter mindre i diameter. Kör man den på läderband istället för länk känns den ännu mindre :D.

Håller med NA om att gammelsubben känns mindre än GMTn även om så inte är fallet.
 
Topp