• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner 126610LN...en minirecension

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Rolex brukar beröra...Submariner är ju en klassiker i klocksvängen. Så varför inte skriva några rader om mina intryck so far...

Detta blir nån form av intryck efter ”a week on the wrist” och minirecension
Lite jämförelser med förra Gen (116610LN) är nästan ofrånkomligt…
Har själv ägt ett antal 116610LN/LV/ 114060/116613LB...så Subben ligger mig varmt om hjärtat.

Tavlan
Även om det är samma "Maxi Dail” så har en del saker justerats. Minutvisaren är lite längre på 126610. Den når nu minutindex. Timvisare är något bredare

Eftersom tavlan blivit lite större så har man även fått lite mer utrymme vid datumet kl.3 vilket är ett mkt bra lyft för helheten. Jag tycker förändringarna av visare, tavla ger ett snyggare utseende och balans. Något jag har upptäckt under veckan jag hittills burit klockan (har använt den alla vakna timmar typ) är att läsbarheten är bättre än på förra Gen. Förutom ovan nämnda förändringar så har man även AR på insidan av glaset vilket oxå bidrar till detta. Nu pratar vi dock inte AR i klass med tex breitling eller Omega. Men ändå.
En förändring av texten på tavlan är att det nu kl 18 finns en Rolex krona placerad mellan Swiss *Made. På förra gen stod det Swiss Made.

Egen bild @Hebbe
IMG_E8453.JPG

Boett
126610LN är något av en blandning av gammalt och nytt. Förra Gen hade ”Maxi Case” där framförallt de breda luggarna utmärkte sig. Fortfarande tycker jag att nya har ett Maxi Case men man har återgått till en mer slimmad silhuett genom att ha mindre ”slankare” luggar än förra. Caset har även ökat 1 mm 41mm mot 40mm. Exakta mått har jag inte tyvärr. Vet att det finns jämförelsevideos som visar att skillnaden är mindre. Nåväl den är något större rakt ovanifrån iaf. Höjden och profilen är mindre, inte mkt men har man burit föregångaren märker man detta.

Nedan bild är hämtad ifrån https://www.revolution.watch/ . Jämförelse mellan 122610 till vänster och 116610 till höger
IMG_E8480.JPG


Egen bild @Hebbe
MCDN0773.JPG

Länken

Precis samma bekväma Oysterlänk med glidelock. Länken har ökat 1mm för att passa in mellan de nya luggarna 21mm. Låset har även växt 1mm på bredden. Jag hade önskat att man kunde löst lite mer avsmalning mot låset och kunnat hålla låset borta från att öka med den där 1 mm. Dock inget som stör mig alls då helheten ändå känns bra.

Egen bild @Hebbe
IMG_8498.JPG

IMG_8499.JPG


Caliber 3235
Verket är inte nytt utan introducerades 2015. Finns en hel del att läsa om verket…om man vill…
Gångreserven är nu 70 timmar, jämfört med 48 timmar som 3135 har (Förra gen). 3235 har även bättre skydd mot magnetism och ska även med alla nya förbättringar ha en ökad livslängd.

Bakgrund till mitt köp av 126610LN
När Rolex aviserade släppet på sin hemsida 1 sep visste man redan vad som skulle komma. Material, specs & bilder hade läckt ut dagarna innan släppet. Eftersom jag har haft XX antal Subc och själv ansett att dess 40mm och case sitter bra på mig vart jag inte så pepp på nya släppet. 41mm alltså…större…agerade därför inte med att messa AD för beställning. Men…kort efter lanseringen kom det en video ifrån Revolution Watches…senare även IFL @aleks osv. Suget efter en Subb smög sig på. Nya verkar ju…och ser ändå rätt bra ut. Bestämde mig någon månad efter släppet att köpa en.

Men hur är nya Subben på handleden då?
Har haft den 1 vecka. Redan när vi satt hos AD så kände jag direkt att detta kommer bli bra. Först ser den ut som vilken Subc som helst…sen kikar man en gång till…prövar den på handleden. Lika men ändå..olika.

Egen bild @Hebbe
IMG_8433.JPG

Detta är imho en lyckad uppdatering. För det är en uppdatering inte en helt ny modell. Rolex är bra på att alltid försiktigt förfina sina modeller. Tråkiga som en del menar. För mig är detta en bättre modell än föregångaren. De bärs lika ”stort” även om nya uppfattas något större rakt ovanifrån. Men caset och balansen i tavlan ger en mkt bättre helhet. Den ”blockiga” känslan är helt borta för mig. Under veckan som gått har Subben följt med på massa kontorsdyk (Teams möten etc). Vardagliga bestyr såsom lek, bus, städning, skjutsa till skola, träning som är på agendan hos en småbarns far. Klädsel allt ifrån kostym, kavaj, tröja, tisha och kalsonger. För mig har den till trots sin extra 1mm inga problem att passa in i vare sig mitt arbetsliv eller privatliv. Jag har vid flera tillfällen upptäckt att läsbarheten är mkt bättre, framförallt i lite sämre ljus.

IMG_8497 (2).JPG

Slutsats
Jag är väldigt nöjd med klockan och den tickar av flera boxar för mig. Tycker du precis som jag att 116610 sitter bra kommer du bli nöjd med denna. Måste man uppgradera o byta till nya? Eget tycke o smak såklart…jag gillar förra Gen men denna uppdaterade modell har gjort Subc bättre. Vågar jag säga OWG…ja det vågar jag även om jag inte har planer på att bli det. :)
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Rätta mig om jag har fel, men visst har länken gått från 20/16 till 21/18? Spännet är möjligen bara 1mm bredare men länken? Tycker att den på sina ställen känns mer än 1mm bredare än på föregående generation.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Rätta mig om jag har fel, men visst har länken gått från 20/16 till 21/18? Spännet är möjligen bara 1mm bredare men länken? Tycker att den på sina ställen känns mer än 1mm bredare än på föregående generation.
Kan säkert stämma. Det var det jag skrev att jag önskade..något mer avsmalnade typ. Men för mig är helheten ändå väldigt lyckad.
Edit: mätte sista länken innan låset. Får det till 17mm.
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Kan säkert stämma. Det var det jag skrev att jag önskade..något mer avsmalnade typ. Men för mig är helheten ändå väldigt lyckad.
Edit: mätte sista länken innan låset. Får det till 17mm.

ja, du har rätt. 21/17, spänne 19mm. Jag gillar att den är bredare. Smaksak. Första Deepsean 116660 var 21/16, det både såg och kändes obalanserat.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mycket bra reflektion, kul förbättringar även om jag önskar att de ska gå längre och närma sig den femsiffriga boetten.
 

Tome

Cartier
Tack för bra recension! Jag är dock mer nyfiken på hur många klockor man måste köpa för att komma till den här nivån:
agerade därför inte med att messa AD för beställning. Men…kort efter lanseringen kom det en video ifrån Revolution Watches…senare även IFL @aleks osv. Suget efter en Subb smög sig på. Nya verkar ju…och ser ändå rätt bra ut. Bestämde mig någon månad efter släppet att köpa en.
Jag har köpt ett antal klockor men inte kommit till nivån att jag bara kan bestämma mig för att köpa en Rol som det är några års väntetid på, om man ens får ställa sig på kölistan, och sen ringa en AD och plocka upp den några veckor senare. Lägg gärna upp en text om hur man kommer dit 😊👍
 

ChumpTime

Panerai
Tack för bra recension! Jag är dock mer nyfiken på hur många klockor man måste köpa för att komma till den här nivån:

Jag har köpt ett antal klockor men inte kommit till nivån att jag bara kan bestämma mig för att köpa en Rol som det är några års väntetid på, om man ens får ställa sig på kölistan, och sen ringa en AD och plocka upp den några veckor senare. Lägg gärna upp en text om hur man kommer dit 😊👍

Fråga ADn samma fråga? Oftast då kan de ge ett relativt rakt svar om vad som förväntas eller krävs.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för bra recension! Jag är dock mer nyfiken på hur många klockor man måste köpa för att komma till den här nivån:

Jag har köpt ett antal klockor men inte kommit till nivån att jag bara kan bestämma mig för att köpa en Rol som det är några års väntetid på, om man ens får ställa sig på kölistan, och sen ringa en AD och plocka upp den några veckor senare. Lägg gärna upp en text om hur man kommer dit 😊👍
Tack!
jag är inte med i vare sig nån hemlig klubb (hade ju såklart inte sagt det då det är hemligt ;) ) eller har nåt speciellt recept. Är du intresserad av någon av de nya svarta (lägre tryck på den än LV)så se till att AD vet om det. Trycket kommer lätta och jag tror inte man ska behöva vänta i flera år.
 

Tome

Cartier
Tack!
jag är inte med i vare sig nån hemlig klubb (hade ju såklart inte sagt det då det är hemligt ;) ) eller har nåt speciellt recept. Är du intresserad av någon av de nya svarta (lägre tryck på den än LV)så se till att AD vet om det. Trycket kommer lätta och jag tror inte man ska behöva vänta i flera år.
Är egentligen inte sugen på en sub utan tänkte mer generellt att trycket på nya sub borde väl samma som GMT som jag är intresserad av. Är dock inte sugen på att slanta typ 175k från gråhandlare för en sån BLRO som du har när retail är 104,5k 😉
 

Tome

Cartier
Tack!
jag är inte med i vare sig nån hemlig klubb (hade ju såklart inte sagt det då det är hemligt ;) ) eller har nåt speciellt recept. Är du intresserad av någon av de nya svarta (lägre tryck på den än LV)så se till att AD vet om det. Trycket kommer lätta och jag tror inte man ska behöva vänta i flera år.
Sen kan vi ta den hemliga klubben i privat dm...😂😉👍
 
Topp