• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner Date eller ej?

Glattan

Breitling
Hej, är innte på att köpa en sub, skall man köra på date eller ej? Om man har ett gäng klockor kanske det är bättre att köra utan för att slippa ställa om den varje gång man lyfter den från watchwindern, någon som har erfarenhet?
 
Hej, är innte på att köpa en sub, skall man köra på date eller ej? Om man har ett gäng klockor kanske det är bättre att köra utan för att slippa ställa om den varje gång man lyfter den från watchwindern, någon som har erfarenhet?

Du får väl fråga dig om det är jobbigare att irritera sig dagligen när man använder den att den saknar datum än den gången du har råkat ha den i windern över ett månadslut som inte har 31 dagar....
 

JAkesson

Omega
Jag har funderat många gånger på samma fråga inför kommande köp. Efter att ha bott i Quartz-träsket många år där datum var regel och sen köpte mig en speedy och andra mekaniska klockor som saknade detta så började jag störa mig. Jag vet inte hur många gånger jag kikar på armen om dagen, svär över att det inte finns datum. Samtidigt så tittar jag aldrig på armen när jag väl har klocka med datum på.. liknande som om man skulle glömma klocka en dag, då tittar man på armen hela tiden. Låt oss helt enkelt kalla det idiot-faktorn.

Personligen tycker jag att datumbubblan förfular klockan men tror faktiskt att jag skulle köpa det med ändå om jag skulle köpa en idag.

Om det blir datum så skall den få sin plats i winder, helt klart.
 

Glattan

Breitling
Det får nog bli datum trots allt. Det är ju bara ett par gånger per år det handlar om att behöva ställa om den.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Handlar nog mer om utseendet än att det är jobbigt att ställa om datumet på en quickset klocka (för de flesta).

Jag säger bubbla!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Datum är en skön kompliaktion, men tavlan ser cleanare ut utan den. Du fundera om du värderar den cleana, symetriska tavlan eller funktionalitet och enkelhet med datum :)
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag fick välja mellan sub c med eller utan datum eller nya seadweller'n. Det var en bröllopsgåva från min fru. Jag valde 114060 dvs sub c utan datum. Detta för att det är den snyggaste (imo) och för mig mest praktiska klockan.

Lycka till!
image.jpg
(inspirations-bild)
 

Glattan

Breitling
Jag tycker nog att den är snyggare med datum. Det är ingen "dressad" klocka så att den blir lite naken utan bubblan.
 

MBx

Cartier
Submariner utan datum är en designmässig industristandard. Snygg, enkel och tidlös.:)

Jag måste ha en klocka med datum.:facepalm: Sub med datum är rätt OK också.:)
 
Topp