• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner Spekulation

morrism

Audemars
Sitter och spekulerar, 16610 anses ju här som den tråkigaste rollen, och den som inte lär stiga i värde nämnvärt eftersom det gjorts så många... Jag har ju en ganska ny, med sk. "Rehaut" alltså ROLEXROLEXROLEX-gravering, just den modellen gjordes ju bara i knappt 2 år, kan värdet hålla sig bättre på den eller spelar det ingen roll?

så här:

PC-Claus.jpg


3b7a8479.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Den gjordes 2007-2010/04. Tre och ett halvt år. Tror knappast att det bidrar till värdet.

Möjligt dock att de sista med random serie och antireflex under bubblan får ett högre värde. Det finns spekulationer kring om huruvida de sista exemplaren har parachromefjädern men inget är bevisat där.
 

max

Dancing Queen
Tror snarare att den blir mer lättsåld men knappast en betydande premium i paritet med 1680 röd vs vit.
Det känns mao troligt att om man letar efter en 16610 och hittar en utan och en med gravyren för samma pris så tar nog fler den med gravyr men om den kostar 5k extra är det nog hugget som stucket.
Vad som blir poppis om 30år är ju såklart väldigt ovisst men hittills ser jag iaf inga riktiga samlarsug på safirsubbarna (annat än enstaka feltillverkade som tex 16550 chreme och sånt) men vem vet, de kanske blir coola de också nån gång :D :p

Edit: zed var snabbare :)
 

morrism

Audemars
Den gjordes 2007-2010/04. Tre och ett halvt år. Tror knappast att det bidrar till värdet.

Möjligt dock att de sista med random serie och antireflex under bubblan får ett högre värde. Det finns spekulationer kring om huruvida de sista exemplaren har parachromefjädern men inget är bevisat där.

Okej, på wiki stod det 2008, visste inte att det gjordes 16610 med randomserie heller..
 

morrism

Audemars
"Recent models of the Submariner and Submariner-Date (late 2008) feature a distinctive "ROLEX ROLEX ROLEX" and serial number engraved on the "inner bezel", also known as the "Rehaut" (French) or "Flange" (English).[10]"
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Sitter och spekulerar, 16610 anses ju här som den tråkigaste rollen, och den som inte lär stiga i värde nämnvärt eftersom det gjorts så många... Jag har ju en ganska ny, med sk. "Rehaut" alltså ROLEXROLEXROLEX-gravering, just den modellen gjordes ju bara i knappt 2 år, kan värdet hålla sig bättre på den eller spelar det ingen roll?

så här:

PC-Claus.jpg


3b7a8479.jpg


Känn dig inte nedstämd, de flesta vanliga människor tycker din är fetare än en 1680 red. :)
 

Archie

Cartier
Sitter och spekulerar, 16610 anses ju här som den tråkigaste rollen, och den som inte lär stiga i värde nämnvärt eftersom det gjorts så många... Jag har ju en ganska ny, med sk. "Rehaut" alltså ROLEXROLEXROLEX-gravering, just den modellen gjordes ju bara i knappt 2 år, kan värdet hålla sig bättre på den eller spelar det ingen roll?

så här:


tycker graveringen är rätt snygg jag, men har dom alltså tagit bort det nu? på andra modeller också? GMT hade väl detta med har jag för mig?
 

calzone

Vacheron
Det är snyggt tycker jag, Dock kan det nog uppfattas som kopia för ett icke tränat öga. Får lite kopia vibbar när det står ROLEXROLEXROLEXROLEXROLEXROLEX LOL
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Alltid svårt att spekulera i vad man tycker, gillar och vill ha i framtiden. I dagsläget ser jag inte Rehaut som premium men hade jag stått i valet mellan två likvärdiga i samma prisklass hade jag lätt valt den med graveringen.

Att äga "sista årsmodellen" är kul, men frågan är om det egentligen spelar någon större roll när det kommer till kritan för dessa moderna safirsubbar.
 

morrism

Audemars
Det finns ju garanterat färre 16610 med gravering än utan, och historiskt sett så har ju mindre detaljer än så spelat in på priset för subbar, typ typsnitt på tavlan, färg på text osv. Tycker ändå denna borde bli mer eftertraktad om typ 30 år...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Skrota genast idén om att köpa en produktionsmodell för ett ev mervärde om trettio år.Vill du ha en viss klocka, köp den - men skippa att rationalisera det genom att se en framtida värdeökning på modellen. Du pekar på enskilda exempel då det är applicerbart, men det är undantag. Skulle du betala premium för sista årsmodellen av typ en helt vanligt Datejust-referens från åttiotalet, de sista 5513, 16800 eller någon annan dussinklocka?
 

morrism

Audemars
Skulle du betala premium för sista årsmodellen av typ en helt vanligt Datejust-referens från åttiotalet, de sista 5513, 16800 eller någon annan dussinklocka?

Nej, Nu skulle ju jag iofs. inte betala mer för en gammal sub bara för att texten är röd eller att det står comex eller något annat på tavlan heller. men de modeller du nämnde, hade de också någon större ändring i sista årsmodellen?
 

POO

Panerai
Att spå framtiden genom att titta i historien är dömt att misslyckas.
Massor har hänt med rolex som varumärke och samlarobjekt de senaste fyrtio åren, och mycket lär hända de kommande.
 

morrism

Audemars
Att spå framtiden genom att titta i historien är dömt att misslyckas.
Massor har hänt med rolex som varumärke och samlarobjekt de senaste fyrtio åren, och mycket lär hända de kommande.

Sant, frågan var om den skulle kunna tänkas vara värd mer än andra 16610, och jag fick väl svar... typ. När jag träffar andra 16610or ser de ut som ett kok stryk i jämförelse men det beror väl antagligen på åldern, men finishen på denna är en helt annan än 90-tals subbarna, en kompis var övertygad om att den var större än hans ex. (fniss)

Avslutar med en kvällsbild...

Puss på er

IMG_1700_zps0213e0c1.jpg
 
Topp