• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner stulen vid knivrån i Stockholm, Stureplan 24/2.

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag har för mig att det fanns en tråd för stulna klockor här, men hittade den inte så jag startar en ny. Admin kan flytta inlägget om så behövs.

Min kollega blev knivrånad i Stockholm 24/2 och blev av med sin Submariner som han köpt till sig själv när han tog sin högskoleexamen.
Håll gärna koll efter den, ni som vet bättre än jag hur man gör. Nu är det ju ett tag sen det hände så eventuella affärer med den kanske dessvärre redan är avklarade.

Hans beskrivning av klockan
"Det är en Rolex Submariner No Date.
Serienummer V748084
Årsmodell 2008"

Tillvägagångssättet var obehagligt, men troligtvis alltför vanligt i såna här sammanhang.
Han hade varit på uteställe vid Stureplan, gick ensam de 200 metrarna till hotellet, ett 20-tal meter från hotellet dyker det upp en kille med kniv framför honom och två killar tar tag i honom bakifrån. En trycker bak vänsteraxeln och en drar av klockan. Kollegan får, utöver ont i axeln, även ett långt sår där huden skavts av då klockan drogs av handen. Gärningsmännen har troligtvis sett klockan på restaurangen och följt efter honom där.

Var rädda om er och var vaksamma, ni som rör er i området på kvällarna.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Äckliga människor. Hälsa din kollega att vi lider med honom! Tyvärr är det så illa att man nuförtiden inte kan skylta med sin klocka på uteställen. En Rolex sub är alltför lätt att känna igen av typer som inte kan skilja på mitt och ditt. Då är en klocka som flyger under radarn bättre. Men att man ska behöva tänka så är helt bedrövligt!
 

Husse

Patek
Fruktansvärt hemskt det som hänt! Dessa as har ingen som helst respekt för andra, vare sig psykiskt eller fysiskt!
Bra att veta om serienummer, inte troligt att en försäljning sker i mina trakter, fördelen är att om det sker är det något det pratas om!
Alla känner alla, även buset är välkänt, på gott och ont!
Hälsa kollegan att vi känner med honom, tror det gäller alla här!
 
  • Like
Reactions: bvb

Belfort

Omega
Riktigt tråkigt, klimatet i landet blir inte bättre direkt för oss som är intresserade av ”dyra” hobbies.
Jag ser inte fram emot sommaren då man ofta går i tshirt på sin fritid.
 

Chad

Rolex
Riktigt trist läsning. Hoppas han är försäkrad samt att avskummen åker fast asap.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det var inget trevligt besök i huvudstaden :( beklagar!
Jag tycker dock inte man ska gå så långt att man inte ser fram emot sommaren för att man är rädd att gå i kortärmat. Som vanligt gäller sunt förnuft. Hålla sig nykter nog och med sällskap när man vistas i ”riskmiljöer”. Det går tyvärr inte att blunda för verkligheten, rånrisk finns alltid.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Gud så trist det är att läsa om sånt här. Klockan lär ju inte dyka upp i normala säljkanaler men hoppas att din vän har en bra försäkring och att han framförallt kommer över den obehagliga händelsen.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Riktigt tråkigt att läsa! Hoppas att din kollega repar sig från detta på ett bra sätt. Tråkigt om det gör att man känner rädd eller utsatt framöver. Lätt att det sätter spår i en framöver.
 

krosjo

Omega
Extremt tråkigt att läsa. Jag var också med om ett rånförsök runt Stureplan för två månader sedan, men jag lyckades ta tillbaka klockan. Skrev en tråd om det men den raderades.

Hoppas han får klockan tillbaka!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Extremt tråkigt att läsa. Jag var också med om ett rånförsök runt Stureplan för två månader sedan, men jag lyckades ta tillbaka klockan. Skrev en tråd om det men den raderades.

Hoppas han får klockan tillbaka!
Den raderades? Varför?
 
Senast ändrad:

Mauritz

Rolex
Jag verkligen hatar denna typ av människor och mitt ända tips är.
hh.gif

Sen stör det mig att en Submariner lika väl kan vara en kopia ( har ju tillverkats en del ) och då förstör man tillvaron för personen genom att råna den på en kopia.
Nu har jag inte sagt att det var en kopia, men skulle kunna varit då jag tvivlar på att asen har full kolla på vad som är äkta och inte vid en snabb blick på krogen.
Hoppas att det är bra med kollegan trots omständigheterna.
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
 

JB_XII

Rolex
Jäkligt tråkigt att höra. Vägrar känna mig begränsad, men sånt här får ju en alltid att tänka.
Hårdare straff borde införas. Ser inga förmildrande omständigheter i sådana här fall.
 

Sammeh

Cartier
Förfärligt! Att någon får syn på ens klocka på stan och bestämmer att rycka av den kan mer eller mindre vem som helst bli utsatt för. Riktigt illa faktiskt. Något som är än värre är att personer söker upp de som har dyra klockor och sedan bestämmer sig för att det är lämpligt med ett besök i den usattes hem. Binder fast såväl barn som maka och hotar personerna till livet i sett eget hem... Hemskt! Finns inte ens ord för det... Det senare har ju mer eller mindre inträffat personer som vistats på det här forumet.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt att höra, hemskt att bli utsatt för något sådant. Vilket uteställe var det och vilken gata blev han rånad på?
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det blir bara värre. En personal här på jobbet blev pistolrånad hemma när han skulle visa klockan för en intresserad. Han var rätt så skärrad. Tyvärr via Blocket.
Utredningen visade att rånaren sålt klockan samma dag till en pantbank. Den som köpte den av pantbanken sålde den sedan på C24 utomlands. Borta.
Verkar som att han får ersättning från försäkringsbolaget dock. Jävligt obehagligt alltihop :(.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag verkligen hatar denna typ av människor och mitt ända tips är.
hh.gif

Sen stör det mig att en Submariner lika väl kan vara en kopia ( har ju tillverkats en del ) och då förstör man tillvaron för personen genom att råna den på en kopia.
Nu har jag inte sagt att det var en kopia, men skulle kunna varit då jag tvivlar på att asen har full kolla på vad som är äkta och inte vid en snabb blick på krogen.
Hoppas att det är bra med kollegan trots omständigheterna.
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Om jag får ett pm från någon Rolexkännare här på forumet som berättar att just det här serienumret angivet ovan inte kan tillhöra en Sub kommer jag troligtvis inom kort starta en tråd ”känd klockhandlare i Västsverige säljer begagnade fakerollar”. Det hade i och för sig också varit spännande, men på ett annat sätt.
För övrigt instämmer jag i det jag tror att du vill ha sagt, att det är himla dumt att förstöra livet för någon annan genom att ta dennes ägodelar.
Kollegan säger att han mår efter omständigheterna väl.
@Tomas Eriksson, rånet skedde vid Humlegården. Kan höra med honom imorgon vilket/vilka ställen han varit på.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Verkar vara lite sånt här titt som tätt, tyvärr.
Hoppas din kollega är ok och att det löser sig med försäkring eller dylikt.

Mina tips är att alltid vara lite vaksam och om man kan dra för klockan med jackan eller tröjan så gör det för att vara på säkra sidan. Pratar då om miljöer man inte är helt 100 på och kanske främst kvällar/nätter på stan eller annan hot-spot.
 
Topp