• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Subsekund vs centrumsekund – den stora frågan...

Vilken sorts sekundvisare/sekundvisning föredrar du?

• Centrumsekund

Röster: 50 52.6%
  • Subsekund

Röster: 21 22.1%
  • Digitala sekunder

Röster: 0 0.0%
  • Inga sekunder – timmar och minuter räcker

Röster: 6 6.3%
  • Beror på klockan

Röster: 18 18.9%
  • Spelar ingen roll

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    95

Kattvakt

Silver
2-Faktor
SAAB eller Volvo, Mac eller PC, julklappar före eller efter Kalle Anka...

Frågan om sekundvisarens placering är ännu en fråga som delar mänskligheten. En djup skiljelinje skär rätt igenom det svenska samhället, och delar familjer, äkta makar och arbetsplatser.

Jag står i valet och kvalet mellan två klockor, en med subsekund och en med centrumsekund, och eftersom jag inte har så mycket att göra här under nattskiftet tänkte jag att jag kunde slänga ut en lite poll...

Senast ändrad:
Rent spontant tycker jag centrumsekund är väldigt trevligt på de flesta klockor, men dressare passar ofta väldigt bra ihop med subsekund. Ett lysande exempel på detta är SS Royal Capital som ser helt fantastiskt trevligt ut med subsekund.

Med det sagt kan man få det bästa av båda värdarna om man kör kronoggraf, så jag gissar att detta översätts till något i stil med några klappar före Kalle Anka och några klappar efter;)

Centrum måste ju sägas som generell, dock så är det ju läckert när en kronograf med subsekund är igång tex Speedyn.
Då har man ju båda xD

Själv föredrar jag centrumsek.. men sen passar det ena bättre med det andra mm mm.. så det beror ju på så mycket tycker jag :) i bland är päron godare än äpplen eller tvärt om, i bland väljer man en helt annan frukt ur fruktskålen. Aaah typ då :)

Beror ju helt på klockan. På dressare är subsekund kanon, på sportklockor not so much.

Känner ibland att centrumsekund (beroende på tavla) känns grymmt eller skit. Min mondaine lever ju på centrumsekunden medans en eterna dressare i guld snarare störs av den. Har även en chrono utan sekund, grymmt lugn klocka att kika på dock irriterande att ställa. (Junghans meister chronoscope)
På mina ana digi endast digital sekund vid behov (ETA 988.332-333)

Jag kan också känna att det beror på klockan, men jag tror inte jag kan säga att det har att göra med om det är en dress- eller sportklocka. Det är ett helhetsintryck.

PS Lade till några svarsalternativ.

Centrum-sekund är ju mest gångbar. Skall det vara sub-sekund så får den gärna vara vid sidan lite grand. Tillsammans med en annan sub-tavla. Och gärna att det står A. Lange & Söhne på tavlan :)

5B469CD2-E1FD-4E7E-804B-2B85D8D2FFE5.jpeg

Är i lite av ett dilemma. Föredrar centrum eftersom att det går fortare att avläsa men finner sub mer estetiskt tilltalande. På dressare är därav subsekund att föredra.
20171008_111536.jpg

Centrumsekund för mer exakt avläsning och subsekund för att det är snyggt. Gillar inte subsekund på mer "tooliga" klockor (om dom inte är kronografer vill säga).

Tillbaka
Topp