• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på in i vintage men osäker på vart man ska börja

Schill

Cartier
Tjena allihopa,
Skaffade mig nyligen en sprillans Sjöö Sandström Worldtimer men ska ärligt erkänna att jag är smått sugen på att komma in i världen av vintage.
Det får ta ett par år innan det blir en till men det känns alltid roligt att kolla runt lite oavsett. Så vart tycker ni jag ska börja?
Kan nämna att jag har en enorm kärlek för äldre omegas som sea och speedmaster
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tjena allihopa,
Skaffade mig nyligen en sprillans Sjöö Sandström Worldtimer men ska ärligt erkänna att jag är smått sugen på att komma in i världen av vintage.
Det får ta ett par år innan det blir en till men det känns alltid roligt att kolla runt lite oavsett. Så vart tycker ni jag ska börja?
Kan nämna att jag har en enorm kärlek för äldre omegas som sea och speedmaster
Skulle testat en 60-70 tals no-name dykare eller kronograf i en stil du gillar. Se till att välja en med stålboett och hoppa över kromade (stainless steel back) och guldplätterade boetter. Alternativt om du är sugen på en mer dressad klocka så kolla på något från Omega, 40-50 talet ger väldigt mycket klocka för pengarna och med rätt urmakare finns det reservdelar att tillgå.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tjena allihopa,
Skaffade mig nyligen en sprillans Sjöö Sandström Worldtimer men ska ärligt erkänna att jag är smått sugen på att komma in i världen av vintage.
Det får ta ett par år innan det blir en till men det känns alltid roligt att kolla runt lite oavsett. Så vart tycker ni jag ska börja?
Kan nämna att jag har en enorm kärlek för äldre omegas som sea och speedmaster
Börja med vad som helst du tycker ser bra ut, och testa dig fram och se vad det leder till. Finns faktiskt hur mycket fint som helst för några hundralappar upp till 10k IMHO.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mitt tips är att du kollar på mycket och bestämmer dig för en startpunkt. Sedan läser du på så in i #^*%# och kollar bilder, reviews, nördforum, Instagram mm. Sedan så kontaktar du någon topphandlare som jobbar med dessa och försöker överbetala för det absolut bästa exemplaret du kan få oavsett on det är en billig eller dyr modell. Gör du på det sättet så sparar du in en massa tid, pengar och irritation. :)

Eller så gör du som alla andra och stressar på och testar en massa klockor utan att riktigt veta vad du gör. Det är rätt kul det med.
 

Fadershan

Patek
Mitt tips är att du kollar på mycket och bestämmer dig för en startpunkt. Sedan läser du på så in i #^*%# och kollar bilder, reviews, nördforum, Instagram mm. Sedan så kontaktar du någon topphandlare som jobbar med dessa och försöker överbetala för det absolut bästa exemplaret du kan få oavsett on det är en billig eller dyr modell. Gör du på det sättet så sparar du in en massa tid, pengar och irritation. :)

Eller så gör du som alla andra och stressar på och testar en massa klockor utan att riktigt veta vad du gör. Det är rätt kul det med.
Jag har definitivt gjort det sistnämnda.. lovin it! :)
 
  • Like
Reactions: Per

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tjena allihopa,
Skaffade mig nyligen en sprillans Sjöö Sandström Worldtimer men ska ärligt erkänna att jag är smått sugen på att komma in i världen av vintage.
Det får ta ett par år innan det blir en till men det känns alltid roligt att kolla runt lite oavsett. Så vart tycker ni jag ska börja?
Kan nämna att jag har en enorm kärlek för äldre omegas som sea och speedmaster
Kul att du sneglar mot vintage. Det är en spännande värld, full av galenskap, som väntar :) Det roliga med vintage, enligt min mening, är att det finns väldigt mycket roliga klockor till överkomliga priser. Personligen har jag köpt, testat och sålt en hel del klockor och på den vägen har jag lärt mig vad jag diggar för dinkor. Det har varit, och är fortfarande, ett roligt sätt att pyssla med vintage. Detta tillvägagångssätt har inte kostat mig särskilt mycket pengar sett till vad jag har lärt mig (klockor för mig är i första hand en hobby och inte ett försörjningsmedel). Med det sagt skulle jag prova mig fram, köp någon budget dykare eller dressare som du bär ett tag för att se hur du känner. Ett tips är att kolla på forumet, auktioner, Tradera och Ebay och att undvika fasta priser, typ Chrono24 (utanför KS), med lite för saftiga priser och glänsande bilder (om du inte känner att du har bra koll). Skulle tro att det inte komma dröja särskilt länge innan din Sjöö Sandström har fått sällskap ;)
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Tjena allihopa,
Skaffade mig nyligen en sprillans Sjöö Sandström Worldtimer men ska ärligt erkänna att jag är smått sugen på att komma in i världen av vintage.
Det får ta ett par år innan det blir en till men det känns alltid roligt att kolla runt lite oavsett. Så vart tycker ni jag ska börja?
Kan nämna att jag har en enorm kärlek för äldre omegas som sea och speedmaster
Vad är det för stil av vintage du gillar? Du nämner Seamaster och Speedmaster men det spänner över allt från klassiska dressare, skapligt moderna dykare, klassiska kronografer och det färgglada och ibland lite kantiga och funkiga 70-talet.
 
Tjena allihopa,
Skaffade mig nyligen en sprillans Sjöö Sandström Worldtimer men ska ärligt erkänna att jag är smått sugen på att komma in i världen av vintage.
Det får ta ett par år innan det blir en till men det känns alltid roligt att kolla runt lite oavsett. Så vart tycker ni jag ska börja?
Kan nämna att jag har en enorm kärlek för äldre omegas som sea och speedmaster
- Håll an en tid ska du se, jag tror att det kommer att hända grejer framöver med den marknaden. Det har varit uppåt länge nu och inga direkta tecken finns på att det ska lugna ner sig... Det finns enormt mycket ur på marknaden, och många säljs inte, eftersom folk för allmogeur begär absurda pengar. Ska du ändå köpa, köp i bästa möjliga skick, köp det du verkligen tycker om, och förhandla ner priset så gott det går. Förslagsvis E-bay och köp av handlare som erbjuder returrätt, samt att du lägger bud via "best offer" - det kan ge dig ett fint ur.

Tillverkare med haussade begagnatpriser: Heuer, Rolex, Universal Geneve, "kompressorur", Omega, Lemania, med flera. Även ur med militär proveniens har dragit iväg. Undantag finns naturligtvis..
 
Senast ändrad:

Femitolv

Cartier
IMG_2645.JPG
Börja med vad som helst du tycker ser bra ut, och testa dig fram och se vad det leder till. Finns faktiskt hur mycket fint som helst för några hundralappar upp till 10k IMHO.
Håller med börja med att köpa något för under 1000kr välj något lågpris märke typ Certina finns massor å så är du igång! Stegen där efter ger sig själv!!
 

Rulle

Audemars
Finns så mycket kul att hitta för vettiga pengar !

Ladda ner watchrecon till telefonen och ha lite dagliga checkups efter märkena du gillar!

Ett bra tips är vintage omega !
Känns som dom alltid är relativt lätta att sälja och blir mer och mer som en investering om man hittar nån till ett bra pris i bra skick !


En klassisk 34 mm's dressklocka är verkligen aldrig fel plus att det funkar till nästan allt !
 

Rulle

Audemars
Vill du ha något billigt och som kan vara en bra början så finns tex denna ute på omega forums som.är en bra start in på vintage scenen !
Denna är ju dessutom nyservad vilket gör det lite lättare eftersom rätt ofta när man köper vintage måste man nästan räkna in en service !

https://omegaforums.net/threads/ome...te-with-red-spiderweb-tv-dial-serviced.57385/

Verkar dessutom som att säljaren finns i europa vilket gör det lättare eftersom man slipper tull och moms !
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Finns så oerhört mycket fina gamla <35 mm dressare men man ska ju också känna att man kommer att bära dem. Mina ligger bara vilande lådor för jag tycker helt enkelt de är för små på min arm. Gäller naturligtvis inte alla men det är ju tråkigt att köpa på sig klockor som man sen inte kommer lufta så mycket.
 

Johan1981

Omega
Tycker inte att man ska börja med något billigt för några hundra. Dels så finns det inte så mycket kul i den prisklassen, dels är det surt att lägga pengar på något så billigt om du behöver fixa nåt. Bättre att börja med nåt smådyrt som det finns delar till så att det känns kul att ha på armen. "Köp nåt du gillar och ha det varje dag" osv.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker inte att man ska börja med något billigt för några hundra. Dels så finns det inte så mycket kul i den prisklassen, dels är det surt att lägga pengar på något så billigt om du behöver fixa nåt. Bättre att börja med nåt smådyrt som det finns delar till så att det känns kul att ha på armen. "Köp nåt du gillar och ha det varje dag" osv.
Sorry, men du har fel...
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tycker inte att man ska börja med något billigt för några hundra. Dels så finns det inte så mycket kul i den prisklassen, dels är det surt att lägga pengar på något så billigt om du behöver fixa nåt. Bättre att börja med nåt smådyrt som det finns delar till så att det känns kul att ha på armen. "Köp nåt du gillar och ha det varje dag" osv.
Sorry, men du har fel...
Samtliga i den här bildsamlingen har kostat mig under 1500kr, majoriteten under 1000. Håller med @eriksson850 : man kan ha riktigt kul för struntsummor. :)

IMG_20170816_181200_798.jpg
IMG_20170804_174740_258.jpg
IMG_20170729_114037_135.jpg
IMG_20170704_183819_942.jpg
IMG_20170630_190051_839.jpg
IMG_20170513_155012_105-1.jpg
IMG_20170529_102125_169.jpg
IMG_20170622_120137_913.jpg
IMG_20170508_185013_312.jpg
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Tråla eBay/ här/ andra forums, hitta något du gillar för en peng du har råd med, desto dyrare deso mer bör du läsa på skulle jag säga. Se upp för franken (ihopplock) och räkna in en service :) sen är det bara tuta och köra och se vad du nördar ner dig i
 

Johan1981

Omega
Samtliga i den här bildsamlingen har kostat mig under 1500kr, majoriteten under 1000. Håller med @eriksson850 : man kan ha riktigt kul för struntsummor. :)
IMG_20170816_181200_798.jpg
IMG_20170804_174740_258.jpg
IMG_20170729_114037_135.jpg
IMG_20170704_183819_942.jpg
IMG_20170630_190051_839.jpg
IMG_20170513_155012_105-1.jpg
IMG_20170529_102125_169.jpg
IMG_20170622_120137_913.jpg
IMG_20170508_185013_312.jpg


Snyggt jobbat! Tror dock att du missförstod mig lite, självklart kan man hitta bra grejer billigt när man kommit in i hobbyn, lärt sig en del, känner en bra urmakare som tar vänskapspriser osv. Är man däremot nybörjare och inte vet så mycket än så är det enligt mig enklare att börja med en klocka från ett kvalitetsmärke, köpt från en urmakare/handlare som man kan gå tillbaka till om nåt strular. Risken är annars väldigt stor för att bli blåst och avtänd på vintage.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Snyggt jobbat! Tror dock att du missförstod mig lite, självklart kan man hitta bra grejer billigt när man kommit in i hobbyn, lärt sig en del, känner en bra urmakare som tar vänskapspriser osv. Är man däremot nybörjare och inte vet så mycket än så är det enligt mig enklare att börja med en klocka från ett kvalitetsmärke, köpt från en urmakare/handlare som man kan gå tillbaka till om nåt strular. Risken är annars väldigt stor för att bli blåst och avtänd på vintage.
Enklaste sättet att lära sig är väl att göra misstag, då anser jag att det är bättre att göra ett billigt misstag än ett dyrt. :)
 

Johan1981

Omega
Enklaste sättet att lära sig är väl att göra misstag, då anser jag att det är bättre att göra ett billigt misstag än ett dyrt. :)

Misstag händer även den bäste. Problemet är att den som är ny och saknar kunskap har så många fallgropar att ramla ner i. Har man varit med ett tag så undviker man åtminstone de mest uppenbara, färgglada Favre Leuba, olika patina på tavla och visare, de sämsta urverken osv. Bland de billiga klockorna krävs ett tränat öga för att hitta fyndet, det är nästan omöjligt för nybörjaren. Mitt personliga råd är därför att man gör det enkelt för sig med köpet så att man kan koncentrera sig på om man öht gillar att bära vintage. Bara mina två cent :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Misstag händer även den bäste. Problemet är att den som är ny och saknar kunskap har så många fallgropar att ramla ner i. Har man varit med ett tag så undviker man åtminstone de mest uppenbara, färgglada Favre Leuba, olika patina på tavla och visare, de sämsta urverken osv. Bland de billiga klockorna krävs ett tränat öga för att hitta fyndet, det är nästan omöjligt för nybörjaren. Mitt personliga råd är därför att man gör det enkelt för sig med köpet så att man kan koncentrera sig på om man öht gillar att bära vintage. Bara mina två cent :)
Olika patina på visare och tavla är naturligt, men vissa skillnader är onaturliga...
 

Johan1981

Omega
Olika patina på visare och tavla är naturligt, men vissa skillnader är onaturliga...

Ja, exempelvis visare fyllda med superluminova på en sextiotalsklocka. Jag vill göra klart för alla att jag inte klankar ner på bra billiga klockköp, tvärtom är det en av höjdpunkterna med hobbyn. Men TS har frågat om råd menade för någon som inte har en aning. Personligen tycker jag att det då är bättre att börja med en "säker" klocka och sen experimentera när man lärt sig mer. Att börja med en serie allvarliga bakslag är för mig avtändande och bjuder inte in till att fördjupa sig inom hobbyn. Jag har dock full förståelse för alla som är mer äventyrliga. :)
 
Topp