• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Supernovis-ny klocka

aaante

Breitling
Hej!

Varit inne lite överallt och läst en hel del innan jag nu bestämt mig för en klocka. Var först inne på en Rolex Daytona Stainless steel White dial, cirka 100 '
Tycker den är riktigt snygg och den passar min klädstil (kostym). Min kompis propagerar stenhårt för denna. Han har själv en Rolex. (brudar och andrahandsvärde - två viktiga saker här i livet :) )

Efter ett tag bestämde jag mig för att via google titta på endast bilder på klockor och därefter bestämma mig för att köpa den jag klickar på...t.o.m. om den kostar 300 spänn. Det blev då denna klocka...IWC LE PETIT PRINCE IW502802...och jag fick byta taktik...för dyr för mig :)

IWC_Le-Petit-Prince_IW502802.jpg
Maurice-Lacroix-Les-Classiques-Chronographe-Phases-de-Lune.jpg


Började leta efter något liknande...och det blev denna klocka, en Maurice Lacroix (jag skiter i andrahandsvärdet i detta fall). Smaken är som bekant som baken, delad! Vill mest höra av experterna om ni kan något om kvaliteten? Funderar dessutom, nu när man blivit smittad :), på att lägga till min Daytona då jag inte riktigt kan släppa den. Vid eventuell klocka två blir det större fokus på andrahandsvärdet. Finns det kanske något ännu trevligare än Daytonan och med lika bra andrahandsvärde? Max 100 000

Tacksam för svar
 

saittam86

Omega
Äh, Daytona passar skitbra till kostym! Visst, den är absolut ingen klassisk dressare, men det är heller inget måste.
Tycker Daytonas, Subar, GMT Masters m.m. funkar hur bra som helst till kostym.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tänk på att den där IWC:n är väldigt stor. Kan vara svår att bära upp om du inte har kraftiga handleder och än svårare om du har den till kostym, risken är att det bara ser fel ut. Men annars så är det en grym klocka.
Daytona fungerar för övrigt utmärkt till kostym, kör bara med läderband i stället för länk om du vill få mera dressad och mindre sportig.
 

Portofino

Panerai
Daytonan funkar klockrent till kostym!
image.jpg

Jag hade dock sökt en med svart tavla. Vidare så har du precis som ovan angetts GMT:n eller en sub. Funkar bra till kostym de också. Du kan ju även söka andra märken som flyger lite mer under radarn.
image.jpg

Zenith el primero (finns även på länk)
image.jpg

Breguet type xx chrono flyback
image.jpg

En av mina personliga favoriter är cartier rotonde chrono
image.jpg

Iwc portugieser chrono
image.jpg

Iwc portugieser automatic

Mitt råd är att ta en långlunch, gå till en ad och prova. Prova allt du kommer över och även sånt som du kanske är tveksam till. En klocka kan se helt annorlunda ut på armen. Good luck!
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill du ha något som har stabilt andrahandsvärde så är ju Rolex nr1.
Inget fel på Daytona förutom att det är en ganska trökig klocka på det sätt att det är den, alternativt en sub du ser på varenda salaryman på flyget.
 

saittam86

Omega
Sen har du ju även Tudors svar på Daytona som också är riktigt trevlig.
 

Bilagor

  • Tudor79160.jpg
    Tudor79160.jpg
    119.2 KB · Visningar: 101

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen har du ju även Tudors svar på Daytona som också är riktigt trevlig.
Då får man datum dessutom om man nu känner att man vill ha det.

Kronografer är roliga på det sätt att det händer lite mer på urtavlan. Jag brukar inte använda funktionen så ofta, men snyggt är det.

Här kommer två ytterligare alternativ till Daytonan:

Jag har haft den Zenith som föreslogs tidigare, El Primero 1969 38mm. Kanonklocka på alla sätt. Något mindre och halva nypriset jämfört med Daytonan.


Just nu äger jag en JLC Deep Sea Chronograph. Något billigare än Daytonan och något större (42mm). Mindre blingfaktor. Tyvärr finns det inte länk till den.
 

Portofino

Panerai
Då får man datum dessutom om man nu känner att man vill ha det.

Kronografer är roliga på det sätt att det händer lite mer på urtavlan. Jag brukar inte använda funktionen så ofta, men snyggt är det.

Hör kommer två ytterligare alternativ till Daytonan.
Jag har haft den Zenith som föreslogs tidigare, El Primero 1969 38mm. Kanonklocka på alla sätt. Något mindre och halva priset jämfört med Daytonan.


Just nu äger jag en JLC Deep Sea Chronograph. Något billigare än Daytonan och något större (42mm).
Visste att jag glömt en. JLC:n ovan är riktigt grym!
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag har en Maurice Pontos Diver S just nu och är riktigt nöjd med kvaliten och finishen på detaljerna, skulle inte ens kunna tänka mig att byta den mot en Tissot Visodate.
Jag gillar verkligen Maurice som märke även om andrahandsvärdet är skit och gråmarknaden slår ut svenska handlare med nästan halvt pris på många modeller, kolla in deras masterpiece serie, mycket kul där om man vågar sig på lite nytänkande och inte är rädd för att tappa pengar på.
Ett par stulna bilder från nätet på dogshit microwave klockorna.
MauriceLacroix_RoueCarree_2180_Small_HD.jpg

mauricelacroixmasterpiece-double-ratrograde.jpg
 

Portofino

Panerai
Jag tycker inte att du ska lyssna alltför mycket på vad andra tycker och tänker. Det är på din arm klockan kommer att sitta. Som du säkert kan läsa dig till så tycker folk väldigt olika. Maurice Lacroix gör coola pjäser tycker jag personligen
Maurice_LaCroix_Masterpiece_Gravity_1.jpg


Man kan tycka vad man vill om särskilda "märken". Personligen tycker jag att det är snobberi att sitta och se ner på något märke av den ena eller andra anledningen. Klockor för många, och särskilt entusiaster, handlar om annat än vad en klocka kostar och/eller vem som bär den. Det kan vara en känsla. Svårt att sätta ett rätt eller fel på en känsla. Jag vet flera samlare som utöver Milsub´s och PP 5204 även sitter med Swatch och Longines. Låt det ta tid och prova dig fram.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
I den här prisklassen röstar jag Audemars Piguet Royal Oak med ref: 15400. Passar ta mig fan till allt :bored:
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte att du ska lyssna alltför mycket på vad andra tycker och tänker. Det är på din arm klockan kommer att sitta. Som du säkert kan läsa dig till så tycker folk väldigt olika. Maurice Lacroix gör coola pjäser tycker jag personligen
Maurice_LaCroix_Masterpiece_Gravity_1.jpg


Man kan tycka vad man vill om särskilda "märken". Personligen tycker jag att det är snobberi att sitta och se ner på något märke av den ena eller andra anledningen. Klockor för många, och särskilt entusiaster, handlar om annat än vad en klocka kostar och/eller vem som bär den. Det kan vara en känsla. Svårt att sätta ett rätt eller fel på en känsla. Jag vet flera samlare som utöver Milsub´s och PP 5204 även sitter med Swatch och Longines. Låt det ta tid och prova dig fram.

Tycker också att Maurice Lacroix gör roliga klockor. Köpte nyligen en för att testa och blev väldigt imponerad över finishen och känslan. Helt klart tummen upp i min bok! :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Daytonan är ju lite för sportig för att passa till kostym 100%.
Maurice Lacroix är dogshit microwave, glöm den. Köp då hellre en Tissot Visodate.
För 100' skulle du kunna satsa på en "Daniel" (prinsen).
http://www.chrono24.se/omega/seamas...--mod68-cm2.htm&models=68&manufacturerIds=187

Eller något liknande från Rolex.

"Dogshit microwave" måste vara ditt favorituttryck..? Det flödar i en mängd trådar just nu... Personligen är jag mer för kärlek än hat.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Då får man datum dessutom om man nu känner att man vill ha det.

Kronografer är roliga på det sätt att det händer lite mer på urtavlan. Jag brukar inte använda funktionen så ofta, men snyggt är det.

Här kommer två ytterligare alternativ till Daytonan:

Jag har haft den Zenith som föreslogs tidigare, El Primero 1969 38mm. Kanonklocka på alla sätt. Något mindre och halva nypriset jämfört med Daytonan.


Just nu äger jag en JLC Deep Sea Chronograph. Något billigare än Daytonan och något större (42mm). Mindre blingfaktor. Tyvärr finns det inte länk till den.

...men hur bärs DSC:n till kostym? Det känns som att den är way too stor?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har för mig jag sett någon begagnad Patek Philippe Nautilus för ca. 100'.
Det skulle enligt mig vara det självklara valet. :)
En PP Nautilus 3800 kan man få får något över 100´ men den är inte så stor (en 5711 får du inte för för de pengarna) så om man bara ska ha en klocka så vet jag inte om den är rätt. Men en väldigt trevlig klocka så går perfekt till kostym.
Men ska man bara ha en klocka så skulle det nog vara bättre att gå upp i budget och köpa en 5711, eller köpa två klockor.
 
Daytona funkar absolut till kostym skulle jag säga! Men en JLC DSC är riktigt fet, en av de coolaste klockorna jag känner till! DSC skulle jag gå på.
 

Portofino

Panerai
Finns det något liknande billigare alternativ till Deep sea Vintage?
Nja, en deep sea är ju en deep sea. Men Sinn har ju ett par alternativ som är trevliga. Beror lite på hur viktig själva vattentätheten är. Sinn är 20 bar.
103-St-Sa_V.jpg


Sedan har Bell & Ross en jäkligt snygg och prisvärd chrono som har 10 bar. Personligen så tycker jag att Bell & Ross är 10 gånger snyggare är Sinn. Men det är ju en smaksak...
x580x9999__MG_8464.jpg

Båda kostar runt och lite mindre än 1/3 av JLC deep sea.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nja, en deep sea är ju en deep sea. Men Sinn har ju ett par alternativ som är trevliga. Beror lite på hur viktig själva vattentätheten är. Sinn är 20 bar.
103-St-Sa_V.jpg


Sedan har Bell & Ross en jäkligt snygg och prisvärd chrono som har 10 bar. Personligen så tycker jag att Bell & Ross är 10 gånger snyggare är Sinn. Men det är ju en smaksak...
x580x9999__MG_8464.jpg

Båda kostar runt och lite mindre än 1/3 av JLC deep sea.
Den var snygg men ganska tråkigt märke.
 

SwedishMade

Cartier
Vad grundar du ditt påstående om ML? Trissot? Skulle en Visodate spela i samma liga? Är du galen?

Jag har en Maurice Pontos Diver S just nu och är riktigt nöjd med kvaliten och finishen på detaljerna, skulle inte ens kunna tänka mig att byta den mot en Tissot Visodate.
Jag gillar verkligen Maurice som märke även om andrahandsvärdet är skit och gråmarknaden slår ut svenska handlare med nästan halvt pris på många modeller, kolla in deras masterpiece serie, mycket kul där om man vågar sig på lite nytänkande och inte är rädd för att tappa pengar på.
Ett par stulna bilder från nätet på dogshit microwave klockorna.

Tycker också att Maurice Lacroix gör roliga klockor. Köpte nyligen en för att testa och blev väldigt imponerad över finishen och känslan. Helt klart tummen upp i min bok! :)


Jag tycker inte att du ska lyssna alltför mycket på vad andra tycker och tänker. Det är på din arm klockan kommer att sitta. Som du säkert kan läsa dig till så tycker folk väldigt olika. Maurice Lacroix gör coola pjäser tycker jag personligen
Maurice_LaCroix_Masterpiece_Gravity_1.jpg

Man kan tycka vad man vill om särskilda "märken". Personligen tycker jag att det är snobberi att sitta och se ner på något märke av den ena eller andra anledningen. Klockor för många, och särskilt entusiaster, handlar om annat än vad en klocka kostar och/eller vem som bär den. Det kan vara en känsla. Svårt att sätta ett rätt eller fel på en känsla. Jag vet flera samlare som utöver Milsub´s och PP 5204 även sitter med Swatch och Longines. Låt det ta tid och prova dig fram.

Jag kan hålla med om att vissa ML modeller som är med i denna tråden ser helt OK ut. Ni som kan mer om märket får gärna berätta lite om dess historia, har det funnits någon / några som heter Maurice Lacroix som grundat märket? Jag tycker varumärket luktar lite Häagen-Dazs, men jag kan givetvis vara fel ute.


Däremot är jag mycket tveksam till hur de är sett till begagnatvärde / lättsåldhet.

Låt oss ta ett exempel
maurice-lacroix-MP7078-SS001-120_MED.jpg

http://www.uret.se/maurice-lacroix-masterpiece-lune-retrograde-silverfargad-lader-o-p-2689.html
Maurice Lacroix
Masterpiece Lune Retrograde Silverfärgad/Läder Ø
MP7078-SS001-120

Rek.pris 71.410 kr
55.995 kr

22% tapp DIREKT om man köper i "fina butiken" jämfört med gråhandlaren uret.se.

Vad går de för beg då? Ebay.co.uk, sold listings, worldwide, used, för: Maurice Lacroix Masterpiece Lune Retrograde
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&LH_Complete=1&LH_Sold=1&_nkw=Maurice Lacroix Masterpiece Lune Retrograde&LH_PrefLoc=2&rt=nc&LH_ItemCondition=4

Ger tre resultat:
1580 GBP, USA, med moms: 1975 GBP
1697 (pris överstruket = såldes för mindre) GPB, USA
1425 GBP, UK

Mittenpriset 1697 är alltså inte vad klockan såldes för, den gick billigare. För att beräkna medlet används de andra priserna som är fastställda:
Medel:
1700 GBP
= 22082 SEK


Del av nypris:
rek pris: 31%
uret.se pris: 39%



Skicket på klockorna beskrivs som bra och mycket bra. Den dyra klockan såldes i USA, där den var också nära nyskick. I princip inte beg.

Hur kan man beskriva en klocka som tappar så stor del av sitt "värde" när man går ut från butiken?

Dogshit microwave?

Sammanfattning:
Den som köper en ML i butik blir helt blåst.
Den som köper en ML från gråhandlaren uret.se blir blåst.
Den som köper en ML på ebay/begagnad kan få rätt mycket klocka för pengarna, men jag tror att klockan, även till lågt pris, kan vara svårsåld = ta lång tid att hitta en köpare.

Just av denna anledning ser jag det som min plikt att varna oerfarna köpare för klockor som ML. För all del köp ML om ni vill, men var medvetna om vilket ekonomiskt självmord det är.

Motbevisa mig gärna med andra relevanta exempel från ebay. Glöm dock inte att kolla på SOLD = sålda föremål.

 
Senast ändrad:
Topp