• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Superocean II 42 Abyss

svesam

Rolex
Modellnamn: Superocean II 42 Abyss
Tillverkare: Breitling
Referens: A1736402
Årsmodell: 2011
Urverk: Breitling 17 (basverk ETA 2824)
WR: 1500m
Diameter: Ø 42 mm
Tjocklek: 15.5 mm )
Armband: Polerad Pro II-länk
Urtavla: Svart med blå inlägg
Glas: safirglas, dubbel AR
Bezel: Stål, svart, vridbar motsols
Gångreserv: 42 timmar
Datumangivelse: Datum
Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona

Tänkte bjuda på en liten recension av nyförvärvet.
Ber om ursäkt för bilderna som är ifånbilder och en del är dessutom lånade från "the interwebb".

Vi drar igång:)

Första intryck
Det absolut första är givetvis känslan av BNIB.... Mmmm, det är härligt att packa upp helt nytt godis :D
Ni som gjort det vet. Ni som ännu inte gjort, vänta bara...
Men vad liten och lätt den känns för att vara en Breitlingdykare...
När jag sedan vänder, vrider och "känner in" klockan slås jag ännu en gång av den otroliga finish det är på Breitlings produkter. Perfektion minsann!
Q5q4hDs.jpg


Boxen däremot skvallrar om att det är lite av en instegsmodell för den toksnygga bakelitboxen saknas till förmån för en i hårdpapp.
ZlR9USk.jpg



Att bära
Detta ur är riktigt behagligt att bära. Inte så tung men tillräckligt ändå för att det ska kännas att det sitter ett ur på handleden. Trots storleken på 42mm, vilket för vissa är enormt och för andra pluttigt, så känns den riktigt smäcker med sina böjda bandhorn och bekväma länk.

CLtqmAx.jpg


Pro II länken är fantastiskt skön men ett riktigt elände när den ska kortas av. Uppbyggd av småbitar som faller isär när man tar ur sprintarna och sedan måste pillas ihop... Tur man inte behöver göra det ofta för microjusteringen i spännet räcker gott och väl till för vardagsjustering.
Heliumventil så klart, viktig detalj på en dykare som är specad till 1500m!

UeZ64z9.jpg


Upplevd kvalitet
Som vanligt med Breitling så är denna rubrik deras starka sida. Den upplevda kvaliteten är fantastisk. Den galet spegelblanka poleringen, känslan i länk och spänne, bezelen med sitt tjocka gummi och utskurna siffror, glaset med dubbel AR och B:et i kronan som i inskruvat läget ligger inline med boetten.

7LDGkGl.jpg


GyTSYBE.jpg


De är bara att applådera för ur det perspektivet är uret perfekt helt enkelt.
Att det tickar ett, i grunden basic, ETA-verk under locket tycker så klart många är trist. Men å andra sidan öppnar jag sällan locket och tittar så mig gör det inget ;)
Men det är klart att ett inhouseverk hade varit trevligt bara för sakens skull.

Den solklara nackdelen med alla spegelblanka ytor är givetvis repkänsligheten...
Men när länk och spänne blivit tillräckligt repiga så är det bara att borsta dem helt och vips har man en Pro III länk.

hcPahUN.jpg

(lånad bild)

Höll nästan på att glömma en detalj. Det nya digitala garantikortet. Vilket mästerverk för en tekniknörd som jag...

VPj25x6.jpg

(lånad bild från Breitlings hemsida)

Slutsats
Är detta den perfekta dykaren?
Nix, menar nog en del eftersom den t ex inte har någon lysande prick i Bezelen.
Men ärligt talat hur många använder sina dykarur till just dykning.
Nä, deskdiving är nog den vanligaste formen av dykning detta ur får utstå. Till det funkar den ypperligt.
Vidare så är det här med blå inslag i en klocka. Den modemedvetne tycker nog att man ska ge lite akt på vilken klädsel detta ur bärs till. Denna fungerar således inte som enda ur, då hade den behövt vara helsvart eller möjligen svart/silver.
Men jag gillar blått :)

eD7J7K6.jpg


I samlingen har den sin givna plats som komplement med lite beatervibbar för i ärlighetens namn kommer den att vara lite lillebror till SOHC:n med sina stöddiga 46mm och Corumen som, just för att det är en Corum, känns mer exklusiv.

A3YsRvu.jpg


Collection complete !!

Eller, nä fan jag har ju ingen Chronomat och ingen Transocean och ingen...

To be continued :)

Plus:
Snygg!
Bekväm
Passar i de flesta lägen
Minus:
Repkänslig
Odiskret, det är trots allt en Breitling

Betyg:
4 av 5

Tack för titten.
//Daniel
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har funderat på den eller 44an. De är sjukt snygga och bekväma med gummibandet som finns till. Blir dock en annan klocka, vilket jag ser som +

Tack för bra och välskriven tråd!
 

svesam

Rolex
Har funderat på den eller 44an. De är sjukt snygga och bekväma med gummibandet som finns till. Blir dock en annan klocka, vilket jag ser som +

Tack för bra och välskriven tråd!



Var också inne på 44:an tills jag testade den.
Jösses vilken dunderklump när den sitter på länk.
Kändes bra mycket större än vad den är, i känslan var den t.o.m. större än min SOHC...

På gummi blir det annat däremot!

42:an däremot sitter perfekt :)

//Daniel
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Var också inne på 44:an tills jag testade den.
Jösses vilken dunderklump när den sitter på länk.
Kändes bra mycket större än vad den är, i känslan var den t.o.m. större än min SOHC...

På gummi blir det annat däremot!

42:an däremot sitter perfekt :)

//Daniel
Det jag gillar m 44 är indexmarkeringarna:)
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Gillade den också men den fick gå vidare. Jag upplevde det blåa som ganska "diskret" trots allt. Tycker det synd betydligt mer på bild. Min gamla med gummiband säger hej :)

rb7EeKd.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Intressant läsning! Har ej haft Breitling på min lista men man vet aldrig. Kan tycka att tavlan ser lite billig ut!? Vet
ej varför och om det är fel.. bara en tanke!
 

Mathias

Breitling
Äger med en superocean 42 blå abyss. Jag kan tycka att sekund visaren kan vara svår att se när det blå smälter in med den blå ringen, I dagsljus inga problem men i skymning är den mer svår läst. Plus under vintern märkte jag att min tappade ca -2- -4 sec dagligen, men nu när det är varmare så går den plus +3- +5sec dag. Annars superbekväm klocka att bära både på professional II armband och diver pro II, Har testat med nato band men tyckte att den kom upp för högt så inget jag rekommenderar. Skulle vilja testa den på ett ocean racer band 20mm, så om någon som har ett liggandes så skicka gärna ett Pm så köper jag till rätt pris.
bb.jpg
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har aldrig riktigt gillat Breitling, men nu...den växer! Riktigt tuff!
Inte bra när fröet är sått, i detta fall kan det bli dyrt ;)
 
Grymt snygg!! Är det någon som har en aning om varför breitling valde att inte ha en lume-prick i bezeln? tycker det känns rätt essentielt att ha ifall man ska göra en dykare som klarar djup på 1500m precis som att ha ett helium-valv på dem djupen (även fast det i mångt och mycket blir precis som du säger mest deskdiving)
 

JuBi

Omega
2-Faktor
Riktig snygg klocka! Upplevs den som väldigt blå när man har den på armen, hajjar folk till att den sticker ut? Kollat lite på den i butik men är svårt att få någon egentlig uppfattning.:angel:
 
Topp