• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Suunto Ambit3 Peak vs Garmin Fenix 3

NewMexico

Omega
Då jag äger båda klockor tänkte jag dela med mig om lite "look-and-feel"-åsikter om de båda klockorna. Funktioner osv finns det ju massvis av recensioner av men jag har inte hittat några mer ingående head-to-head-jämförelser för oss som även vill ha klockorna som vardagsklockor.

1. Storlek.
Fenix känns väldigt mycket större, klumpig på handleden medans Ambit har mycket bättre följsamhet och inte alls känns lika störande stor.
2. Vikt.
Fenix känns mycket tyngre, ingen aning om vilken som väger mest men Ambit glömmer man bort att man har på sig.
3. Bekvämlighet.
Bandet som följer med Fenix är mycket mjukare än Ambit-bandet, trots detta så känns Ambit mycket mer som den är en del av armen, medan Fenix känns som om den sitter utanpå kroppen.
4. Estetik.
Fenix ser coolare ut på bild men är inte lika snygg i verkligheten. Den är ju robust men känns för oversized medan Ambit, trots den lite osmickrande GPS-antenn-påbyggnaden känns mer genomtänkt, den är diskret och kaxig samtidigt.
5. Användarvänlighet.
Suunto hela vägen. Knappar och menyer på Fenix har verkligen ingenting på Suunto. Minimal design at its best. Älskar upplevelsen att knappa på Ambit, känns mest besvärligt med Garmin tyvärr. Ambit känns mycket rappare i menyer.
6. Koppling till webb/mobil.
Här levererar båda ungefär på samma nivå. Helt ok, mycket data. Jag gillar nog ändå Suuntos Movescountupplägg snäppet mer men Garmin Connect har en hel del bra grejer och det är enkelt att synka med mobil och webbgränsnitt.
7. Kvalitetskänsla. Jag tycker att Suuntos klocka känns mer gedigen, och Garmins bräckligare. TIden får utvisa om den känslan stämmer men det är så man upplever dem på handleden.

Hoppas dessa tankar kan fungera vägledande för någon som tänkt köpa klockan/orna men som inte har möjlighet att prova i butik.
 

NewMexico

Omega
Tycker det är lite overkill. Finns miljoner med bilder på nätet och DC Rainmaker har recenserat båda klockor ingående. Den som är intresserad har säkert redan läst på om klockorna. Det jag ville komplettera med var känslan av klockorna ur en användar- och upplevelsemässig betraktelse och inte hur väl de presterar som sportklockor.
 

NewMexico

Omega
https://versus.com/sv/garmin-fenix-3-vs-suunto-ambit3-peak

Suunto_Ambit3.jpg


garmin-fenix-3-2.jpg
 

vonhall

Rolex
Kul att det ramlar in lite träningsklockor här på forumet!
Själv så hade jag valt Fenixen av de två alternativen. Detta på grund av tydligare notifieringar i från mobilen hos Fenixen samt jag saknade stegräknare hos Suunton. Sedan så höll jag på att bli galen på Suuntons menyer. Det jag gillade mes hos Suunton var programvaran till telefonen. Den kändes mer genomtänkt än Garmins dito.
 

NewMexico

Omega
Kul att det ramlar in lite träningsklockor här på forumet!
Själv så hade jag valt Fenixen av de två alternativen. Detta på grund av tydligare notifieringar i från mobilen hos Fenixen samt jag saknade stegräknare hos Suunton. Sedan så höll jag på att bli galen på Suuntons menyer. Det jag gillade mes hos Suunton var programvaran till telefonen. Den kändes mer genomtänkt än Garmins dito.
Själv avskyr jag notifieringar så har inte ens använt dem på någon av klockorna. Menyerna undrar jag mest om du blandar ihop klockorna ;)
Garmins menyer tycker jag är oerhört sega och tröga, medan Suuntos är fantastiska. Men smaken är som baken.
 

vonhall

Rolex
Själv avskyr jag notifieringar så har inte ens använt dem på någon av klockorna. Menyerna undrar jag mest om du blandar ihop klockorna ;)
Garmins menyer tycker jag är oerhört sega och tröga, medan Suuntos är fantastiska. Men smaken är som baken.

Det verkar helt enkel att man antingen är Suuntomänniska eller för Garmin. Tur är väl det så att det finns alternativ att välja på :)
 
Topp