• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Suveraen, men ingen Omega.

Ragge

Cartier
Har en trevlig sak som nog måste dammas av och få lite luftning ibland. Det är en Suveraen. När jag sökte på namnet på Mikrolisk.de så ledde det mig till Ogival SA /Rene Brandt. Sa mig inget och en sökning på Ogival gjorde förvirringen än större. 58 olika namn dyker upp, men inte ett enda som klingar bekant. Ja, Fisk och Spitfire känner jag igen men inte som klockor. :) Fasta bandstift och en stållänk som nog är gjord i Sverige, men enda texten på den är rostfritt stål. Ingen flexi. Tycker den passar bra på den lilla 32mm klockan och gör att den inte känns så liten som den är. Sekundvisaren saknas och delar som jag antar är för drivningen av den ser också ut att vara bortplockade. Någon annan som har en Suveraen i lådan? Kolla in siffran 7, vilken stil.
20140919_211325.jpg
20140919_211649.jpg
20140919_211422.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härlig klocka som ser ut att vara i fint skick!

Verket ser ut som det är identiskt med det som sitter i min atlantic. Tror det är en variant av AS cal 10½

PHyaTd2.jpg
 

Ragge

Cartier
Härlig klocka som ser ut att vara i fint skick!

Verket ser ut som det är identiskt med det som sitter i min atlantic. Tror det är en variant av AS cal 10½

PHyaTd2.jpg

Hej.
Nog ser dom ut att vara kusiner åtminstone. Men där det står 15 jewels på din fattas det nog prylar på min. Och den är 16 jewels. Måste nog kika lite i mina Atlantic...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite kul med skillnaderna i verk ändå, ditt ser äldre ut och utan "stötskydd" för balansaxeln, men samtidigt har ditt verk en juvel mer... Om någon sitter med mer exakt information om verken och om det är ett as 10½ får de gärna skriva.

Edit: Haha, du hann svara före ;)

Edit 2: Vanligtvis brukar den 16e juvelen vara för "centrumhjulet?", sitter säkert där fast på tavelsidan.
 

Ragge

Cartier
Har du varit in på mikrolisk och kollat om du känner igen nåt namn från Ogival SA? As verk brukar det vara i Leijona ibland.

Inte för att jag behöver sekundvisaren på den :)
 

Ragge

Cartier
Vilken läcker tavla, elegant zon och typsnittet på siffrorna är bara så rätt!
Hej.
Jag brukar föredra tavlor med enkla index istället för siffror på armbandsur. Och guld på tavlorna hör inte till min favorit heller. Men här, med det svarta som grund och skalan utanför ringen tycker jag det passar finfint. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hej.
Jag brukar föredra tavlor med enkla index istället för siffror på armbandsur. Och guld på tavlorna hör inte till min favorit heller. Men här, med det svarta som grund och skalan utanför ringen tycker jag det passar finfint. :)
Finfint var ordet, svart och guld är en farlig kombination...;)
 
Topp