• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svärfar fyller 60 och vill ha en DW, hjälp

Finns det omständigheter där DW är ok?

  • Ja, om man inte bryr sig kan det vara ett statement i sig.

    Röster: 16 20.8%
  • Nej, de är reserverade för 15-åringar och folk utan smak.

    Röster: 61 79.2%

  • Totala väljare
    77

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Om någon månad fyller han 60, svärfar och har önskat sig en DW :eek:.

Mottager tips på vad för ur man kan hitta istället, som ändå skulle kunna uppskattas av en företagsledare med bra smak i annat som inte är klockor ;). Han har en lite ungdomligare stil kan tilläggas, tänk Boomerang och Gant istället för t.ex dockers.

budget: Max 15'

Vintage är nog inget om det inte skulle vara en rolex, men det blir nog lite över budget.

Iof kan man väl rolla med en DW om man verkligen inte bryr sig, haters gonna hate liksom?
 

Wiliamo

Panerai
I samma prissegment som DW finns ju Orient Bambino, Orient Star. Bra grejer. Men eftersom du har högre budget än så skulle jag kolla på någon fin dressare från typ Longines.

Edit: läser att svärfar är tuff som en ungdom. En dykare skulle också kunna vara nice, tänker typ Longines Hydroconquest, Oris Aquis, Tag Heuer Aquaracer eller dylikt.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Bra tips! dressare är schysst men dykare kan nog fungera ännu bättre när jag tänker på det, longines legend diver månne? hmm
 
Frågan är om någon som önskar sig en DW skulle uppskatta en vintage-klocka. Jag betvivlar det, ett mer säkert kort vore att köpa något nytt å andra sidan vore ju det absolut bästa att lära honom uppskatta vintage. Men en säker present är, förslagsvis som någon tidigare nämnt, en dressare av Frederique Constant, Tissot eller Maurice Lacroix.
 

point1

Cartier
Känns ju lite dumt att köpa en klocka för 15 000 till någon som vill ha en DW? Lite som att kasta pärlor till svinen, han lär ju inte bli gladare för det! Köp en DW till honom istället och ge bort något annat som han uppskattar för resten av pengarna eller gör något annat för dom. Om du prompt vill köpa något liknande så kan du ju som några säger köpa en Frederique Constant och slänga på ett NATO.
 

PerS

Omega
Om någon månad fyller han 60, svärfar och har önskat sig en DW :eek:.

Mottager tips på vad för ur man kan hitta istället, som ändå skulle kunna uppskattas av en företagsledare med bra smak i annat som inte är klockor ;). Han har en lite ungdomligare stil kan tilläggas, tänk Boomerang och Gant istället för t.ex dockers.

budget: Max 15'

Vintage är nog inget om det inte skulle vara en rolex, men det blir nog lite över budget.

Iof kan man väl rolla med en DW om man verkligen inte bryr sig, haters gonna hate liksom?
Varför läxa upp honom på hans 60-årsdag? Ge honom en DW om det är det han vill ha. Och pengarna du sparar lägger du på en upplevelse åt honom.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Frederique Constant är typ som DW fast "swiss made" och lite dyrare. Oris mycket roligare! :)
Nu är du ute och cyklar. Hur många in-house evighetskalendrar tillverkar DW?

Frederique_Constant_2016_Perpetual_Calendar_Manufacture_FC-775V4S4_2.jpg

https://www.hodinkee.com/articles/t...alendar-a-new-shot-in-the-perpetual-price-war
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Bästa är väl att köra på det säkra kortet och köra en DW, istället för att lägga ännu mer pengar på en frederique constant eller något annat märke som han kanske varken känner till eller uppskattar lika mycket, med ett andrahandsvärde i nivå med daniel wellington-klockorna. Känn av situationen, folk som hänger här hellre skulle uppskatta en klocka baserat på deras historia, kvaliten på urverken, automatiska urverk, andra människor tycker andra faktorer är viktigare. Köp en dw och sen ytterligare en eller två presenter. För honom kanske det känns som att han får mer än att få en klocka för 10k som i hans ögon ser likadan ut som en dw.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Ska gubben inte ha en quartzklocka?
Bryr han sig om tidsavvikelse? Vet flera kollegor som inte fattar varför jag köper klockor som går +-5sek/dag
 

Lolle

Panerai
Jag håller med övriga - det behöver inte vara helt fel att pusha vissa personer (för min del är min lillebror rätt person att leda in på en mörk och fattig väg) men det ska vara en person som är mottaglig.

Om din svärfar vill ha en DW och är nöjd med en snygg och välfungerande klocka av ett märke han själv känner igen så krångla inte till det. Som övriga sagt ifall du ändå är öppen för att lägga mer pengar så köp klockan och överraska med en weekend i Skottland med whiskeyprovning eller valfri liknande upplevelse inom något ni båda är intresserade av. Då kommer ni närmare varandra, du visar din omtänksamhet och förhoppningsvis har trevligt på vägen.
 
Senast ändrad:
Topp