Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Svärfars Hemlighet - 15 st Seamasters

Diskussion i 'Vintage' startad av David Svensson, 14 juli 2017.

1. David Svensson
    Trådstartare

David Svensson Ewok

20170713_212213.jpg 20170713_212213.jpg 20170713_212223.jpg 20170713_214112.jpg 20170713_220055.jpg 20170713_220106.jpg 20170713_214116.jpg 20170713_220134.jpg 20170713_221749.jpg 20170713_221823.jpg 20170713_221831.jpg 20170713_222034.jpg Tjena,
    En polare till mig rensade ut svärfars gamla garage häromdagen och hittade då, i en skokartng och förseglad platspåse 15st Omega Seamaster (se bilder för exempel). Som ni kan se så har alla uren "GK TV" följt av ett nummer ingraverat på baksidan (se bilder för exempel), är det någon som eventuellt känner till vad detta kan stå för eller varför man graverar på detta sätt? Är det kanske rentav så att någon känner igen graveringen?
    Min polare påpekade att hans svärfar inte hade något vidare klockintresse så var därför högst förvånad över detta fynd. Han har varit hos en Urmakare och fått en av klockorna daterade till 1963, det är en Seamaster 30, cal. 286.

Sedan undrar jag även om någon kan tänkas veta vad klockan som inte har något "seamaster, geneve" eller liknande på urtavlan heter och vilken referens den kan tänkas ha? Det är alltså uret med endast "swiss made" under 6an.

Tillslut undrar jag om Seamaster 600, verkligen är orginal, det ser ut som att boeten på baksidan (boettern är den med "GK TV 295" graverat) är bytt och jag är även osäker på om modell 600 kom med breda och avsmalnande boett och lugs?

Vi är verkligen jättenyfikna på vad allt detta betyder och vart vår Sherlock Holmes resa kan tänkas ta oss så är således väldigt tacksama för alla sorters svar, stor som små :)

Tack!

David

larmar, Atnot, Stroboman och 27 andra gillar detta.
  2. ConElPueblo

ConElPueblo Rebel soldier

Interessant!

Kan der være tale om ure, som er købt af et firma til at give bort som medarbejdergaver? Hvilket firma arbejdede din polares svärfar for? :)

Har ikke set et Seamaster 600 som det viste før, men Omega havde mange, mange forskellige navne til deres ure dengang...

3. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

Tv = Televerket?

Ariste och eriksson850 gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Känns som att det varit tjänsteur ja.

Ariste och eriksson850 gillar detta.
  5. curler2

curler2 Rebel soldier

Otroligt, vilket fynd! :woot:
    Jag ska kolla i en av mina hemliga yrkes fb-grupper.

6. Quaker

Quaker Y-Wing pilot

Spännande :)
    Kan vara:
    GK: Gotlands Kustartilleriförsvar

7. Criss Cross

Criss Cross AT-AT driver

Från:
    Stockholm
    Jag vill också tro att han var befäl över en hemlig underrättelsestyrka :)

Ariste gillar detta.
  8. Mw79

Mw79 X-Wing Pilot

Roligt fynd, måste vara tjänsteur. Du har inga ledtrådar som vad han har jobbat med, vilken del av landet eller något annat som kan ge en fingervisning?
    Skulle kunna vara Gotlands Kustartilleriförsvar som någon skrev men borde inte både "G" och "k" vara i versaler då?

Ariste gillar detta.
  9. Ariste

Ariste Tie Fighter pilot

Kul garagefynd, fina klockor och speciellt Seamaster 30 med den tavlan är underbara. Seamaster 600-tavlan ska mig veterligen sitta i boetter med ref:
    135.011 (135.0011): 34,5mm width, 18mm between lugs. stainless steel or gold plated, holds a caliber 601.
    136.011 (136.0011): 34,5mm width, 18mm between lugs. stainless steel or gold plated, holds a caliber 611, 613.
    135.012 (135.0012): 32,5mm width, 18mm between lugs. stainless steel or gold plated, holds a caliber 601.
    136.012 (136.0012): 32,5mm width, 18mm between lugs. stainless steel or gold plated, holds a caliber 611, 613.

Intressant märkning, skulle likt @Criss Cross gärna vilja att det var fråga om militär märkning men tror mer på @TorNet då och gissar tjänsteur inom myndighet eller kommun, Gatukontoret Tekniska verken eller Gk-signalering för Televerket...master....

Miami, Quaker och eriksson850 gillar detta.
  10. tdn-dk

tdn-dk Y-Wing pilot

Från:
    Danmark
    Den Seamaster 600 Tavla er inte korrekt i den boett. Det er en Omega Geneve 135.041 (136.041) boett.

Kvisten, mega, Ariste och 1 annan gillar detta.
  11. Jensab

Jensab Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Tror också på "Gatukontoret".
    Eller kanske hemvärnet om det skulle vara militärt.
    Kul fynd!
    /j

12. Patrik J

Patrik J AT-ST driver

Från:
    Schtaaan
    Coolt. Känns som han köpt på bulk ur en baklucka vid något tillfälle. Eller kanske vunnit på poker. :cool:

13. Pictor

Pictor Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Hela historien är helt fantastisk! Gravyrer kan alltid skapa spänning och förundran. Har vi någon med försänkningar i tullverket? Så där kan man hålla på, men jag är övertygad att vi har en lösning framledes. Sist men inte minst, vilken härlig skatt !!

14. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

Om Tv står för Tullverket så skulle Gk kunna betyda Gränskontrollen.

Grafton, Quaker och Pictor gillar detta.
  15. aneki

aneki Ewok

Från:
    Stockholm
    Superkul att hitta en sådan gömma. Väntar med spänning på om mysteriet löser sig.

16. curler2

curler2 Rebel soldier

Jag har hört i min grupp och Gotlands kustartilleri låter troligt. Tv har vi inte löst ännu. Tänker att de två första siffrorna är start för tjänsten, kan stämma hyggligt om klockorna ungefär är ifrån 1963. Då skulle de som borde ha fått klockor jobbat +/- 40 år.

Senast ändrad: 15 juli 2017
    Quaker gillar detta.
  17. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Gk = Golf klubb? Tv = nån stad kanske ?

18. Camo00

Camo00 AT-AT driver

Från:
    Malmö
    GeKås TextilVaror?

Dixie, jabla, MacRulez4ever och 2 andra gillar detta.
  19. curler2

curler2 Rebel soldier

Nej, det var självklart förtjänta inom GEKÅS intern-TV som skulle fått klockorna. Ola-Connys farfar, typ. :p ;)

Christophers1 och Camo00 gillar detta.
  20. David Svensson
    Trådstartare

David Svensson Ewok

Hej hej allihop och kul att mysteriet verkar intressera fler än bara oss. Vi har också varit inne på tjänsteur och det har visat sig att svärfadern har jobbat på televerkets huvudkontor i Stockholm mellan -70 och -85 så det är kanske vårt hetaste spår just nu. GK har vi dock fortfarande ingen aning om, dock har vi googlat Televerket GK och hittade då ett projekt i Umeå mellan -81 och -89 som heter F4 GK (konvertering av riktnummerområde till AXE-teknik). Vi ska skicka ett mail till televerket för att se om de kanske vet något, förväntar och dock en del förseningar i svaren nu med tanke på semester och allting. Men jag lovar att hålla er uppdaterade :) Får någon en snilleblixt och kommer på något annat spår så är det bara att skjuta iväg det här :)

Angående siffrorna och @curler2 teori om att det skulle kunna vara länkat till start för tjänst eller liknande eller annat årtal känns tyvärr ganska avlägset då siffrorna sträcker sig mellan 089 till 295. Om ni tror att fler bilder på baksidorna kan vara till hjälp så kan vi posta det här också.

Tack också för alla utförliga svar gällande Seamaster 600. Dock har jag ännu inte fått något svar på vilken referens och modell klockan utan någon "seamaster eller geneve" märkning har, finns det någon därute som kanske kan hjälpa mig med det?

@ConElPueblo @TorNet @Aurum @curler2 @Quaker @Criss Cross @Mw79 @Ariste @Jensab @tdn-dk @Patrik J @Pictor @aneki

Scaramanga, marconimotet, Quaker och 4 andra gillar detta.
  21. tdn-dk

tdn-dk Y-Wing pilot

Från:
    Danmark
    Hej!
    Jeg tror det er en ref. 135.011, de blev produceret med mange olika tavlar med Seamaster 600, Geneve, Seamaster Geneve 600 osv.
    Her en ref. 135.011 med Seamaster 600 tavla

SM 600 Skive.JPG 135.011.JPG

JesperO gillar detta.
  22. M.M

M.M Stormtrooper

Riksarkivet: Införande av GK-signalering (GK=gemensam kabel)?
    Kan han jobbat med ngt sånt?

Ariste gillar detta.
  23. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Det måste ju kunna gå att lura ut på nåt sätt? Om det varit televerket borde det inte stått tillhör televerket på dom då?
    Jag är ändå inne på nåt pris eller nåt sånt? Typ Golfklubb. Ett tag hitta jag nåt mytiskt djur på gotland somheter tjelvar .
    kan det varit Golfklubb televerket? Du måste nog ta reda på mer om din kompis svärfar. Vad han heter eller hette osv.

24. Femitolv

Femitolv Stormtrooper

Månadens bästa historia ! Skall bli trevligt att följa utvecklingen!!!

25. Stefan S

Stefan S Y-Wing pilot

Från:
    Göteborgstrakten
    Glöm Televerket! Gemensam kanalsignalering infördes på 80-talet och kallas idag C7-signalering. Används fortfarande till stor del om än modifierat sedan dess.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Signalsystem_nummer_7
    Men inte en chans att det skulle ha funnits några Omega-klockor ihop med detta.

Pictor och curler2 gillar detta.
  26. curler2

curler2 Rebel soldier

Särskilt inte Omegor ifrån 1963.

Stefan S gillar detta.
  27. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

Och varför skulle det utesluta Televerket?

eriksson850 gillar detta.
  28. Stefan S

Stefan S Y-Wing pilot

Från:
    Göteborgstrakten
    Vad jag vet har det inte figurerat några armbandsur på Televerket annat än vad som delats ut som minnesgåva till de anställda. Dessa är inget sådant. Sånt som tillhört Televerket var antingen märkt med deras "krabba" eller texten "Tillhör Televerket". Jag var f ö anställd på Televerket under åren 1985-1991.

29. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    download (2).jpg download (1).jpg

Edit: tror du editerade din text innan jag postade. Varför skulle de inte kunna använda tv på sidan likväl som texten tillhör televerket?

Ariste gillar detta.
  30. Wheelie

Wheelie Rebel soldier

Det som gör mig förbryllad är mängden klockor av samma sort hos en person som (enligt TS) inte verkar ha haft något direkt intresse. Jag funderar på om det är ett parti som köpts från något överskottslager (statligt eller militärt) och sedan bara glömts bort i någon låda.