• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svärmors JLC

seikoswede

Panerai
God Afton!

Min svärmor har börjat använda ett arvegods i form av en JLC, vilket i sig är trevligt. Problemet är att hon använder den i tid och otid, till alla slags arbeten oavsett om det riskerar att skada klockan eller inte.

Har försiktigt försökt påpeka att det är en fin klocka som man bör vara rädd om, men som med så mycket annat så fnyses det och sägs att ”den här är väl inget att vara rädd om.”

Jag är dåligt bevandrad vad gäller JLC och har inga bra motargument så tänkte höra lite med expertisen här.

Ref, värde och allt annat är av intresse .

Storleken är ca 35-36 mm tror jag och 18mm mellan luggarna. Baksidan har gravyr för lång och trogen tjänst från 1957 men inget mer. Fint skick med några märken och jag hoppas det inte blir fler.

Blir som vanligt tacksam för all hjälp!

Sorry for lousy pic!

Jim

6CB1E101-3257-43AF-AC43-AAB62CBF823F.jpeg
 

Joakim C

Cartier
14 karat antar jag, med manuellt verk och ett fint bruksur som kan användas precis som din svärmor gör. Vanliga gåvour på den tiden och av fin kvalitet. Fint skick på uret och tavlan. Försäljningspris kanske omkring 8-10.000 kr. Posta gärna bilder på baksidan också.
 

seikoswede

Panerai
14 karat antar jag, med manuellt verk och ett fint bruksur som kan användas precis som din svärmor gör. Vanliga gåvour på den tiden och av fin kvalitet. Fint skick på uret och tavlan. Försäljningspris kanske omkring 8-10.000 kr. Posta gärna bilder på baksidan också.

Tackar!

Hittade inga märkningar angående guldhalt men å andra sidan tittade jag inte särskilt noga heller.

Tycker mest det är tråkigt om den blir förstörd då det för henne bara är en ”vanlig klocka”. Hon plockade fram den när hennes gamla klocka gick sönder men hon kunde lika gärna haft en liknande klocka från Ur & Penn och varit lika lycklig.

På baksidan finns bara en inskription från Metallverken 1957 men jag tar en bild när jag får en chans.

Tack för hjälpen!!

Jim
 

Kamelen

Cartier
Den typen av ur kom i flera storlekar och det påverkar priset och då den är levererad till Sverige tror jag på 18k och 35mm.
En tydlig bild av tavlan skulle vara bra då dessa oftast är restaurerade under 80 talet då det ej var täta.
 

Joakim C

Cartier
Den typen av ur kom i flera storlekar och det påverkar priset och då den är levererad till Sverige tror jag på 18k och 35mm.
En tydlig bild av tavlan skulle vara bra då dessa oftast är restaurerade under 80 talet då det ej var täta.
Det kan ju förklara den fina tavlan. Uret är ju 60 år och tavlan är riktigt fin. 18k till Sverige säger du, intressant. Jag såg liknande säljas för omkring 5-6.000 vid 2010-talet. @seikoswede Uret är ju gjort för att användas, förklara att det är en guldboett som inte tål den behandling ett stålur gör. Visa henne våra inlägg om uret så kanske hon lugnar ner sig :D
Fråga till Kamelen: Var det generellt ur i 18k som importerades till Sverige?
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Så hon ska ha klockan i en låda och vara rädd för att använda den då den är värd hela 10k? Jag tar av hatten för henne då hon gett den ett nytt liv!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skön krutgumma! Eftersom hon verkar behöva en klocka som fungerar kanske du ska berätta att den inte kommer att göra det om det kommer in vatten. Ska hon diska eller bygga lövslott i trädgården när det hällregnar ska hon lägga den på en torr rumstempererad plats.
 

Kamelen

Cartier
Det kan ju förklara den fina tavlan. Uret är ju 60 år och tavlan är riktigt fin. 18k till Sverige säger du, intressant. Jag såg liknande säljas för omkring 5-6.000 vid 2010-talet. @seikoswede Uret är ju gjort för att användas, förklara att det är en guldboett som inte tål den behandling ett stålur gör. Visa henne våra inlägg om uret så kanske hon lugnar ner sig :D
Fråga till Kamelen: Var det generellt ur i 18k som importerades till Sverige?

Under 50talet var normen 18k på Svenska marknaden.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor

seikoswede

Panerai
Skön krutgumma! Eftersom hon verkar behöva en klocka som fungerar kanske du ska berätta att den inte kommer att göra det om det kommer in vatten. Ska hon diska eller bygga lövslott i trädgården när det hällregnar ska hon lägga den på en torr rumstempererad plats.

Det är ungefär den nivån det är på. Tycker det är kul att hon använder den men inte vid trädgårdsarbete i ösregn!:nailbiting:
 

Joakim C

Cartier

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skall höra mig för men tror faktiskt att klockan är helt orörd, inte ens servad enligt svärfar. Men hans minne är inte alltid vad det borde vara. Återkommer med mer info.

Tack för hjälpen igen! Det här är nog fan världens bästa forum!

Jim
Någon har tex släppt ut lysmassan som lossnat från visarna ser det ut som? Trycket ser lite tjockt ut och tyckte mig se spår av något på index. Men det behövs som sagt bättre bilder för att avgöra detta. Kan rekommendera att öppna boettlocket och studera verket, mysigt!

Edit, blev osäker på om lysmassan är kvar eller ej.

Edit 2, ser ut som lysmassan saknas vid index och att swiss made texten saknas.
 

Joakim C

Cartier
Skall höra mig för men tror faktiskt att klockan är helt orörd, inte ens servad enligt svärfar. Men hans minne är inte alltid vad det borde vara. Återkommer med mer info.

Tack för hjälpen igen! Det här är nog fan världens bästa forum!

Jim
Har uren legat orörda och undanstoppade klarar sig tavlorna i de flesta fall bra och ser nästan nya ut ibland. Som sagt ett vackert ur.
 

seikoswede

Panerai
:)
Någon har tex släppt ut lysmassan som lossnat från visarna ser det ut som? Trycket ser lite tjockt ut och tyckte mig se spår av något på index. Men det behövs som sagt bättre bilder för att avgöra detta. Kan rekommendera att öppna boettlocket och studera verket, mysigt!

Fixar bättre bilder! Tack!:)

Jim
 

Wizzo

Panerai
Väcker denna tråd igen ~

Kommit över ett liknande ur men boettlocket har ingen gravyr från metallverket & 1957 - ser istället ut såhär? Några tankar & info? :) Allt känns genuint & reko.

DD550F30-F879-4585-A311-CE6C8734492F.jpeg

A6190FB8-3262-473B-B44E-DA98DF25F9D2.jpeg

F83779B9-C376-4F7B-A10F-F82604C9F706.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Läst någonstans att detta utseende och kombinationen var särskild för metallverket & de klockor som gavs iväg? :) Tavlan ser bra ut överlag, lysmassan försvunnit bara. Glaset trött å.

A73FF73F-A3B9-4FD5-AD87-977C0D3D6E64.jpeg

975C4252-A6D9-4AF1-A5CE-4F4551398558.jpeg
Ser väldigt fin ut jag hade uppenbarligen fel om att de bara fanns som metallverken. Bär den stolt, riktigt fint exemplar.
 

DrKlocka

Audemars
Vore spännande å få reda på ytterligare historia kring dessa rackare & modeller..
Tack, härligt att den ser fin ut!
K478 är ett fint verk. Har servat ett av mina som har ett liknande - P478. Skillnaden är stötsäkringen. Din har en lite mer modern av kif-sort som används av många modeller. Jättefin kvalitet och håller dem långt över t.ex. Omega. Kolla bara den snygga fjäderhusbryggan med synligt fjäderhuslager och dold spärrfjäder som sitter undertill. Otroligt snyggt, och praktiskt! :)

Tycker du borde kosta på den en service. Ser ut att vara rejält skitig.
 

Wizzo

Panerai
K478 är ett fint verk. Har servat ett av mina som har ett liknande - P478. Skillnaden är stötsäkringen. Din har en lite mer modern av kif-sort som används av många modeller. Jättefin kvalitet och håller dem långt över t.ex. Omega. Kolla bara den snygga fjäderhusbryggan med synligt fjäderhuslager och dold spärrfjäder som sitter undertill. Otroligt snyggt, och praktiskt! :)

Tycker du borde kosta på den en service. Ser ut att vara rejält skitig.
Inlämnad nu :) bilderna skickades av urmakaren. Håller med till fullo!
 
Topp