• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svårare att handla på plats än online

MJ24

Patek
2-Faktor
Kollade lite på att få med mig något nytt (begagnat, men nytt för mig) från handlare när jag var i Florida förra veckan.
Två större onlinehandlare, varav jag handlat av den ena innan, hade båda objekt som var intressanta.
Trodde i min enfald att det skulle vara enklare att kunna handla på plats, än via nätet i och med att man skulle kunna betala produkten på plats, och själv bära hem den.
Båda handlarna jag kontaktade var inte alls speciellt sugna på att sälja direkt på plats, och vill lägga på 4% på köpesumman på alla betalningsalternativ utom bankövföring.
Frakten slipper man ju inte helt heller eftersom boxar måste transporteras hem i alla fall, och de är ju oftast för stora för att platsa i bagaget.
Rätt överaskande faktist att de inte var mer positiva till att sälja något som kunde betalas och avhämtas personligen samma dag!
Blev inget nytt eftersom jag hellre sparar dom 4% av köpesumman, och kanske till och med kan pruta lite om jag handlar online från samma handlare istället.
Surt, men kanske kan informationen även vara intressant för andra också.
 

romanov

Cartier
Kollade lite på att få med mig något nytt (begagnat, men nytt för mig) från handlare när jag var i Florida förra veckan.
Två större onlinehandlare, varav jag handlat av den ena innan, hade båda objekt som var intressanta.
Trodde i min enfald att det skulle vara enklare att kunna handla på plats, än via nätet i och med att man skulle kunna betala produkten på plats, och själv bära hem den.
Båda handlarna jag kontaktade var inte alls speciellt sugna på att sälja direkt på plats, och vill lägga på 4% på köpesumman på alla betalningsalternativ utom bankövföring.
Frakten slipper man ju inte helt heller eftersom boxar måste transporteras hem i alla fall, och de är ju oftast för stora för att platsa i bagaget.
Rätt överaskande faktist att de inte var mer positiva till att sälja något som kunde betalas och avhämtas personligen samma dag!
Blev inget nytt eftersom jag hellre sparar dom 4% av köpesumman, och kanske till och med kan pruta lite om jag handlar online från samma handlare istället.
Surt, men kanske kan informationen även vara intressant för andra också.


Så trodde jag verkligen inte att det fungerade!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Betalningsalternativ som Paypal och kortbetalning (spelade ingen roll vilket kort) +4%.
Vet att Paypal kostar, men ändå...
Cash hade givetvis funkat, men vem har mellan 7k-10k usd tillhands i kontanter?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstigt att dom skulle vara ute efter dom 4% , tar inte tex.PayPal dom ? eller är det mindre ?
Ganska vanligt att småhandlare i USA vill ta en "kortavgift".

Förhandlade med en säljare i Peking en gång om en kamera. Förhandlade stenhårt tills säljaren blev förbannad. Därefter skulle jag dra kortet och de säger att de vill ha 4% i kortavgift och pekade på en skylt de hade. Trodde jag skulle skalla gubben, men sedan slapp jag avgiften i alla fall efter en jäkla massa tjat. Vara och pengar bytte ägare och vi skiljdes som ovänner. :D
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ganska vanligt att småhandlare i USA vill ta en "kortavgift".

Förhandlade med en säljare i Peking en gång om en kamera. Förhandlade stenhårt tills säljaren blev förbannad. Därefter skulle jag dra kortet och de säger att de vill ha 4% i kortavgift och pekade på en skylt de hade. Trodde jag skulle skalla gubben, men sedan slapp jag avgiften i alla fall efter en jäkla massa tjat. Vara och pengar bytte ägare och vi skiljdes som ovänner. :D
Det här var inga ditekta småhandlare, utan personer med företag som säljer mycket online.
Hade det varit nån som krÄnger en eller annan klocka hade det inte förvånat mig, men nu...
 
Ute på lite djupt vatten nu men kan det inte ha att göra med något slags "sales tax" som vissa stater har? Har för mig att det var något med det och det triggas ju när man köper och hämtar varan på plats. Med banköverföring kan man ju hävda distansköp. Eller så har de höga avgifter på kort kanske. Som sagt lite spekulation från min sida...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ute på lite djupt vatten nu men kan det inte ha att göra med något slags "sales tax" som vissa stater har? Har för mig att det var något med det och det triggas ju när man köper och hämtar varan på plats. Med banköverföring kan man ju hävda distansköp. Eller så har de höga avgifter på kort kanske. Som sagt lite spekulation från min sida...
Handlar inte om skatter i det här fallet, men visst läggs det på skatt på varor i USA, hur mycket beror på i vilken stat man befinner sig i.
 

Kim

Panerai
Riktigt drygt, ska till Florida i Maj! Har hitta en massa olika trevliga objekt. Kan du inte namnge vilka företag det rör sig om?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Riktigt drygt, ska till Florida i Maj! Har hitta en massa olika trevliga objekt. Kan du inte namnge vilka företag det rör sig om?
Regler och annat kan ju ändras, så jag föreslår att du kontaktar de företag som har objekt som är intressanta för dig och hör vad just de har för villkor.
Vill du undvika det här kan du alltid göra en banköverföring och hämta på plats, det borde funka utan avgifter.
 

Kim

Panerai
Regler och annat kan ju ändras, så jag föreslår att du kontaktar de företag som har objekt som är intressanta för dig och hör vad just de har för villkor.
Vill du undvika det här kan du alltid göra en banköverföring och hämta på plats, det borde funka utan avgifter.
Man vill se och känna på dinkan innan man slår till, ska man sedan göra en banköverföring efter det tar det några dagar. Vi ska mest åka runt med bilen, vi kommer inte vara flera dagar på samma ställe. Men ska mejla och kolla vad de säger
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Det stämmer. olika stater har olika skatter, men tyvärr så tillkommer PAYPAL avgiften på inköpspriset i alla stater..
Är man på plats, så funkar cash bäst, om inte så är priset betydligt bättre me Bank Wire..
PAYPAL suger..
 

Sond

Patek
Har besökt butiker i Europa som finns på c24 som varit grymma besvikelser. De hade nästan inga klockor i butiken. Och inte var de intresserade av att hämta dem heller. Den ena antydde tydligt att de föredrog att jag handlade via nätet. Detta var såklart ur säkerhetsperspektiv, samt att hålla lokalkostnaderna nere. Men jag hade inte tänkt på det innan.
 

poormans

Rolex
ingen nyhet att de helst vill ha cash eller paypal, verkar som en del banker i USA tar uppåt hundra usd för överföringen

tror en del i det hela handlar om att de inte vill ta det på företaget när de ändå ska ut ur landet

paypal kan ju vara knutet till ett privat konto samma med banköverföringen medans kreditkort hamnar direkt på företagskontot
 
Topp