• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svalan med konstig gravering

Aetos

Basic
Jag är nybörjare när det gäller armbandsur, och har hittills köpt på mig några vintageklockor för en billig penning.
En av dessa, en Svalan, har på boettens baksida en säregen gravyr som jag tycker ser ut som en ursprunglig fabriksgravyr. Motivet är en stridsvagn, vilket gör att jag undrar om det kan vara något som försvaret köpt in till kanske stridsvagnsbesättningar. Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut ursprunget för detta ur? Jag skulle vara mycket tacksam om någon ville hjälpa mig!

Bilagor

• Svalan stridsvagn.jpg
    Svalan stridsvagn.jpg
    248.3 KB · Visningar: 102
  • Svalan 32 mm.jpg
    Svalan 32 mm.jpg
    141.9 KB · Visningar: 104
Stridsvagnen är en brittisk Centurion, vilka användes av svenska krigsmakten i olika modeller mellan 1950-talet och 2000. Klockan är dock inget som är issued för stridsvagnsbesättningar, utan mer sannolikt privatinköpt eller som någon form av gåva.

Vad 8150-1 däremot ska stå för vågar jag inte uttala mig om. Rent spekulerande (läs: killgissning) undrar jag om det kan ha koppling till det faktum att de första Centurion som köptes in till Krigsmakten gick under beteckningen Strv 81.

Tack för infon!
Gravyrens kvalitet (hög) får mig ändå att fundera över om detta är en gravyr som bara finns på den här klockan. Den ger ett intryck av att ha tagits fram för att graveras på ett antal boetter.
Jag skulle tycka det var intressant om det finns fler som kan ha vetande att bidra med.

Senast ändrad:
Ur med denna typ av militärinspirerad gravyr är inte helt ovanliga. Det syns ibland på ur med så kallade wehrmachtswerk/wehrmachtskalibers, alltså typ AS 1130 och Unitas 6325 vilka också användes i faktiska militärklockor.

Här är en tråd jag hittade efter lite snabbt googlande som berör en Edox med liknande gravyr: https://uhrforum.de/threads/edox-mit-wehrmachtskaliber.322884/
Som någon skriver i tråden handlar det troligen bara om att attrahera kunder.

Vad 8150-1 däremot ska stå för vågar jag inte uttala mig om. Rent spekulerande (läs: killgissning) undrar jag om det kan ha koppling till det faktum att de första Centurion som köptes in till Krigsmakten gick under beteckningen Strv 81.
Mer sannolikt att det är klockans referenskod, alltså modellbeteckning.

Tillbaka
Topp