• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svalan & Omega Geneve

V

Cartier
Var en sväng hos mamma och fastnade framför ett fickur som jag frågade lite om. Då gick hon iväg och kom tillbaka med två andra klockor, en Omega Geneve head only och en Svalan.

Finns det något bra sätt att datera dessa på? Svalan-klockan hade tillhört hennes moster som dog tidigt 50-tal så den bör ju rimligtvis vara äldre. På låset står det något som jag inte riktigt kan tyda men skulle kunna vara ETA WORK men det är absolut inte säkert.
På Omegans baksida står det vara Waterproof och inget mer men jag gissar att det är en 60-talare?

Hon trodde att det fanns fler klockor liggande någonstans så det är ju lite spännande även om släkthistoriken inte gör alltför troligt att det är några dyrgripar men affektionsvärde är ju ibland ett större värde än det monetära.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Jonte73

Audemars
Omegan skulle jag tro är en 68- tidig 70 talare ref 135.0041 med ett cal 601 verk i.
Urverket slutade tillverkas tidigt 70 tal. Och introducerades 61-62 ca.
Serienr hjälper för att åldersbestämma klockan.
Har en själv som går riktigt fint.

Det är ett pålitligt och robust urverk trots dess ringa popularitet i samlarkretsar.


Någon som har bättre uppgifter ?
 

V

Cartier
Omegan skulle jag tro är en 68- tidig 70 talare ref 135.0041 med ett cal 601 verk i.
Urverket slutade tillverkas tidigt 70 tal. Och introducerades 61-62 ca.
Serienr hjälper för att åldersbestämma klockan.
Har en själv som går riktigt fint.

Det är ett pålitligt och robust urverk trots dess ringa popularitet i samlarkretsar.


Någon som har bättre uppgifter ?
Tack för snabbt svar :) Står det serienummer eller liknande på baksidan av boettlocket? Tänk om man skulle ha en sån tur att det är en 72:a.
Gillar den redan så imorgon ska den få band...vad har du på din?
 

Jonte73

Audemars
Grymt...silvertejp fungerade inte så jag väntar och lämnar in den istället. Vet hur det blir annars när jag ska meka...kommer på någon "bra" metod och sen slutar det med att det antingen är repat eller att jag inte får ihop det.
Ok nä är svårt då de varit oöppnade länge.
Lämna in den på service så får du serienr om du säger till.
 

V

Cartier
Ok nä är svårt då de varit oöppnade länge.
Lämna in den på service så får du serienr om du säger till.
Har sett att Farfars Klocka brukar dyka upp på forumet som rekommendation men om jag förstår det rätt har de lång väntetid? Finns det andra ställen i Stockholm förutom stora AD där man kan lämna in?
 

V

Cartier
Nyss hemkommen från Rudolph Kosh.
Omegan var enligt honom från -69 vilket stämmer med att den var en födelsedagspresent till ett jämnt firande 1969.
Nu är den klädd i ett nytt ödleband och så bytte jag ut spännet till ett Omega i "guld" så att det ska lita med index och visare.
Den saknar tyvärr Omega-krona men det skulle kosta 600sek att byta inklusive krona så det tänkte jag lämna in och få bytt.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

V

Cartier
Nu med ny Omega-krona...hämtade den precis från Werner Kosh och även om det kanske är dumt att lägga pengar på en klocka utan något värde att tala om så känns det exceptionellt bra och jag måste säga att det blev ursnyggt.
image.jpg
 
Topp