• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svalan Sportsman -52

Gast

Breitling
Hej!

Jag fick nyss av min farfar (91år) hans Svalan Sportsman klocka. Den har han köpt från Stockholm 1952 och lär ha kostat 140kr. Har haft den på service och maskineriet lär vara i bra skick. Den håller tiden väl i ca 40 timmar och har ett härligt tickande ljud. Hade lite problem att hitta ett passligt band till det för det borde väl vara 16mm brett band men fick ett 18mm skinn nato att passa. Visarna är lite rostiga och på boet finns det lite märken av användning, vilket jag ville behålla.



Jag har läst att Svalan var en försvenskad version av Schweiziska ur som såldes till ett lägre pris. Samtidigt såldes andra motsvarande klockor (t.ex. Örnen och Tärnan). Klockan är gjord i Schweiz av ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) som numera tillhör Swatch Group. Och i Sverige var det Stjärnurmakarna som låg bakom försvenskningen och försäljning.



Jag är intresserad av att höra lite mer om historia bakom denna och motsvarande klockor på den tiden. Var de värdefulla då? För mig är ju denna klocka ovärderlig och har på känn att 140kr var mycket på den tiden. Speciellt för min farfar som levde sparsamt i Finland efter kriget. Men vad kostade t.ex. motsvarande Omega på den tiden. Var detta en vanlig klocka på 1950-talet?

Jag märkte att Omega hade en Suverän klocka som ser mycket lika ut, var min Svalan en billigare kopia av den?
Bilden är lånad från Thomas härliga Omega samling:
P1020202.jpg



Dela gärna med bilder och historien av era Svalan klockor!

mvh Magnus från Finland

 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kan inget annat än säga vilken underbar klocka och härligt arv att få (kul också den funkar så bra efter all tid, säger mycket om kvaliten på äldre ur :) ).
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En fin klocka med härlig story bakom, kul att du håller den vid liv. Zontavlor med liknande look var poppis kring perioden så vem som härmat vem är omöjligt för mig att svara på. Slit den med hälsan och tack för fina bilder till storyn!
 

orre

Cartier
Fin klocka! Zontavlor är typiskt 50tal. Har själv en Birka stadion som jag fått av en släkting; det var hans första klocka en gång i tid och den har varit med om ett och annat.
dabude3a.jpg


Edit: ni får ursäkta den dåliga bilden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gast

Breitling
Fin klocka! Zontavlor är typiskt 50tal. Har själv en Birka stadion som jag fått av en släkting; det var hans första klocka en gång i tid och den har varit med om ett och annat.


Tack desamma! Fint åldrad strap också! Ser mycket lika ut, kanske de inte var så noga med patenter och kopiering på den tiden? :)

Storyn bakom klockor är väl det bästa! Min farfar hade bl.a. en bilverkstad (eller det har han fortfarande men alla kunder har dött brukar han säga) och han har svetsat med denna klocka och det har fastnat en liten "svetsloppa" (som han kallar det) på boet nära klo 5. Den ville jag absolut behålla fast boet blev polerat. Ser rolig ut då den har ny plexiglas men åldrat tavla, gillar kontrasten.

Vad betyder INCABLOC? (det står på baksidan)
 

Jonte73

Audemars
Tack desamma! Fint åldrad strap också! Ser mycket lika ut, kanske de inte var så noga med patenter och kopiering på den tiden? :)

Storyn bakom klockor är väl det bästa! Min farfar hade bl.a. en bilverkstad och han har svetsat med denna klocka och det har fastnat en liten "svetsloppa" (som han kallar det) på boet nära klo 5. Den ville jag absolut behålla fast boet blev polerat. Ser rolig ut då den har ny plexiglas men åldrat tavla, gillar kontrasten.

Vad betyder INCABLOC? (det står på baksidan)
Stötskyddad betyder det .

http://www.incabloc.ch/en/incabloc_sa.php
 

Icaras

Rolex
Fin klocka! Zontavlor är typiskt 50tal. Har själv en Birka stadion som jag fått av en släkting; det var hans första klocka en gång i tid och den har varit med om ett och annat.
dabude3a.jpg


Edit: ni får ursäkta den dåliga bilden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Omega släppte väl Suverän och Officer i samband med kriget - alltså 40-talets första hälft. Zontavlorna var populära under 40- början av 50-talet skulle jag tro :)

Många av dessa mindre märken såldes genom postorder, exempelvis Atlantic.
 

orre

Cartier
Omega släppte väl Suverän och Officer i samband med kriget - alltså 40-talets första hälft. Zontavlorna var populära under 40- början av 50-talet skulle jag tro :)

Många av dessa mindre märken såldes genom postorder, exempelvis Atlantic.

Okej. Vet att min Birka är från tidigt 50tal iaf. :)

Aa, Atlantic, Birka, svalan osv :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
B

Banankontakt

Guest
Efter letande om har jag kommit fram till detta som jag hoppas kan vara till nytta för någon (rätta mig gärna om jag har fel :)):

Svalan är inte ett märke såsom Omega eller Longines. Urmakarföretaget Rätt Tid AB i Malmö importerade urverk från Schweiz och monterade egna urtavlor anpassade efter den svenska marknaden.

Klockan är gjord i Schweiz av ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) som numera tillhör Swatch Group.

Rätt Tid AB grundades av urfabrikör Otto Jansson. Företaget bestod av 100 anställda och var på sin tid bland de ledande inom urgrossistbranschen. Förutom Svalan sålde han flera andra märken som Rolex, Tärnan och Exacta - och på 1960-talet distruberade han även optiska produkter som glasögon.

Otto Jansson ägde även företaget ASU (Svenska Urdepoten AB) vars huvudmärke var Helvetia. ASU gjorde ofta reklam i veckotidningar och sålde även japanska kikare som var populära bland älgjägare.

Det finns även nyare varianter av Svalan där det sitter japanska quartzverk som Rioch- och Miyotaverk.
 

Dakkie

Breitling
Hej! Även jag använder en gammal svalan men vet inte årtal, har inte sett en med den svalan-logan samt det typsnittet på sportsman. Finns det några vettiga här som vet något? 2 urmakare har sagt tidigt 60tal/sent 50tal
67761236_1945524118881557_5523883354941816832_n.jpg
67874678_2289928704454490_1067393355530371072_n.jpg
 
Topp