• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svanberg & Werner

GirardP

Breitling
Fick för ett tag sedan upp ögonen för Svanberg & Werner samt deras senaste klocka. Riktigt roligt att det tillkommer lite nya, svenska märken som inte spottar ut klockor stup i kvarten.
Det verkar dock vara snålt med information på deras hemsida, så tänkte kolla här om någon sitter på mer information om märket?
http://svanbergwerner.com/
 

JL72

Omega
Svanberg eller Werner, I presume?
Skämt åsidå. Jag upplever att det poppar upp nya, svenska klockmärken som svampar ur marken. Om någon visar sig erbjuda något som tillför klockmarknaden något nytt och fräscht; all for it. Hittills har det enligt min uppfattning varit glest mellan sådana.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kan inte säga mycket mer än att jag träffat de båda vid flera tillfällen i deras verkstad (om de nu har kvar den?), och de är väldigt trevliga herrar!

De är ju för övrigt urmakare båda två, ifall det inte är tydligt.
 
Senast ändrad:

JL72

Omega
Kan inte säga mycket mer än att jag träffat de både vid flera tillfällen i deras verkstad (om de nu har kvar den?), och de är väldigt trevliga herrar!
De är ju för övrigt urmakare båda två, ifall det inte är tydligt.
En god början. Någon uppfattning om vilket basverk de använder? Egen manufaktur?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En god början. Någon uppfattning om vilket basverk de använder? Egen manufaktur?
Inte den blekaste, tyvärr. Inget som intresserar mig.

Har bara varit i kontakt med dem vad gäller ärenden på mina egna klockor, och det har alltid varit kanon. Tror Werner är omega-certad.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Befriande också att inspirationen kommer från Victor Söderberg och marinkronometrar istället för någon random kobbe i skärgården eller det skandinaviska vemodet, (läs: valfritt trams), som ju annars är brukligt.
 

ScubaKing

Audemars
Otippat att höra mig själv säga det, men detta var riktigt riktigt bra!

SW1_BW_s.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Har varit hos dom ett antal gånger. Var tyvärr något år sedan sist. Men då fick jag se boetten och början av urverket.

För dom som inte vet så gjorde killarna också en jubileumsklocka för Magnussons Ur.
https://www.barnebys.se/blogg/artikel/35/

Deras egna klocka har utvecklats under ett antal år men har inte fakta på vad dom gör själva och vad som köps in.
 

ScubaKing

Audemars
Undra vad priset kommer landa på? Man ser influenser från både Lange och Glashutte i den. Efter vad jag läste på sidan så verkar det vara riktigt bra kvalitet med om man ser till hur den är uppbyggd, material osv.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vem är du att avgöra vad som är roligt eller inte? Jag tyckte det var underhållande. Jag t.o.m. log!!! :)

Sorry, ber om ursäkt. Fortsätt att skriva om Söner By Sweden i precis varenda tråd när det kommer till nya märken, (eller annars med för den delen). Vem är jag att vara en buzzkill :heart:

Synd bara att så gott som varenda tråd ska tramsas sönder, eller kanske tramsas "Söner" snarare (jättekul va?:D), och att trådarna så gott som aldrig endast får handla om vad TS ville diskutera. För mig sänker det kvalitén på forumet, men jag fortsätter att störa mig på det på min kammare istället.
 

ScubaKing

Audemars
Gillar den verkligen. Får lite vibbar även från Breguet Classique. Skulle önska den var 40-42mm så den skulle passa till jeans och en skjorta/t-shirt. Lite mer sport än dress då.
5140bb_12_9w6_0.jpg
SW1_BW_s.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Sannolikt ett upp och nedvänt Unitas 6497. Ett fickursurverk ursprungligen som släpptes redan på 50-talet (om jag minns rätt) men som nu ofta används i den där typen och klockor (och av Panerai).
Aha därav placeringen av kronan, jag som trodde det bara var en designdetalj.
Fast ifall det är det så har de ju slagit två flugor i en smäll :)
 
Topp