• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svar på kostnadsfrågan?

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Första gången nån frågade var min morsa, när vi satte och åt middag på julafton.
-Men, har du köpt en ny klocka?
-Njaa, jo fast inte nyligen.
-Den ser jättefin ut. Vad för märke
-Rolex
-Oj oj, dom är ju dyra. 10.000:- va?
-Öhh..... Inte riktigt
:)
 

Brogren

Cartier
Beror på vem som frågar.
Oftast säger jag vad den kostade men ibland säger jag "pengar" och sätter punkt där. Vissa på mitt jobb är skvallermänniskor utan dess like och jag vill inte att halva stan ska veta vad mina klockor kostar.
 

OBRKV

Cartier
Brukar säga "äsch, inte så intressant. Det intressanta är ju att den...." (Drar upp fakta, ref.nr och andra nördig anekdoter i några sekunder. Sen byter dom samtalsämne).
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Om det är någon som har koll och är intresserad brukar jag svara ärligt.

Om det är någon som inte har koll brukar jag svara att den såklart kostade en del, men att jag köpte den begagnad och får tillbaka det mesta igen om/när jag säljer den. Så då har den inte kostat mer än en trevlig utekväll.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag förväntar mig att mitt nuvarande klockinnehav ska kosta mig ganska nära noll då jag köpt det mesta begagnat av stabila märken. Däremot har jag haft en utgift för det hela men det är en annan sak...
 

ikaroess

Cartier
Frågar nån vad den kostar svarar jag helt enkelt vad den kostade, inte svårare än så. Förstår inte varför man skulle hålla det hemligt, inte direkt så att en klocka är dyr i drift jämfört med andra intressen eller framförallt bilar. En begagnad klocka av ett populärt håller sitt värde väldigt bra.
 

V

Cartier
Är helt oförstående till varför man inte skulle svara om någon frågar, (förutsatt att det inte är en balaklava-klädd yngling i valfri mörk gränd).

Får nästan känslan att man känner sig lite förmer. Det kan ju vara så att personen är genuint intresserad och att svara korrekt kanske leder till ett intressant samtal och vem vet, ett nyfött klockintresse. Skulle jag ställa frågan och få svaret "pengar" skulle jag tycka personen i fråga var ganska...fånig.

Som tidigare sagts i tråden, det är väl knappast någon som mörkar vad villan eller bostadsrätten kostar. Ser verkligen inte skillnaden.
 

TicTack

Cartier
Om inte frågeställaren är en nära vän, som du vill vara 100% ärlig mot, så finns det bara ett korrekt svar på den näsvisa frågan:

"Vad kostar din klocka?"

svaret är:
"Mer än din bil."
oavsett om det är rätt eller inte.
Inspiration:
vid 04:00

På frågan:
"Är den äkta?"
svarar man
"Vad vill du att den skall vara?"
 

TicTack

Cartier
Det är ingen som hinner fråga mig för så fort det dyker upp någon ny person kring mig så talar jag om vad min klocksamling kostar. Detta kan även ske till personer som jag inte känner eller "random" människa jag möter på gatan, bussen, kön till posten, systembolaget o.s.v.

Ironi? Jag skulle ta det väldigt easy med att berätta för random medpassagerare vad mina klockor kostar, speciellt på vissa tider, linjer och platser på tunnelbanan.
 

Noami

Cartier
Det är ingen som hinner fråga mig för så fort det dyker upp någon ny person kring mig så talar jag om vad min klocksamling kostar. Detta kan även ske till personer som jag inte känner eller "random" människa jag möter på gatan, bussen, kön till posten, systembolaget o.s.v.

Gör som jag gör - sätt en prislapp på glaset.


...;)
 

TicTack

Cartier
Ha Ha, fatta skönt att ha en klocksamling hemma med samma prissystem du ser i butikerna :D

Det blir ju lite rörigt med priser vid "hyllplatserna" för klockor. Och fult att köra med gamla prislappar. Så varför inte köra glass-systemet?

image34951.jpg
 

Noami

Cartier
Jag har bara lite svårt för att säga hur mycket klockan kostar eftersom personen som frågar oftast är helt ointresserad av klockor. För en ointresserad person låter ~~20' (som blir relativt lite om man klocksnackar) för en klocka EXTREMT onödigt och dumt mycket. Vilket är förståeligt då vederbörande förmodligen bara ser klockor som ett sett att kolla tiden.
 

TicTack

Cartier
Jag har bara lite svårt för att säga hur mycket klockan kostar eftersom personen som frågar oftast är helt ointresserad av klockor. För en ointresserad person låter ~~20' (som blir relativt lite om man klocksnackar) för en klocka EXTREMT onödigt och dumt mycket. Vilket är förståeligt då vederbörande förmodligen bara ser klockor som ett sett att kolla tiden.

Ja... Beror lite på personens bakgrund och så också.

Men för oinitierade kan man förklara:
* Köper man en dyr klocka begagnad så förlorar man inte så mycket, även om man skulle sälja den
* Praktiska fördelar med dyra klockor, för de finns ju, personal på bättre ställen är ju tränade att bedöma kunder (delvis) efter deras klockor, så det kan vara en nyckel till bra service.
 

Noami

Cartier
Ja... Beror lite på personens bakgrund och så också.

Men för oinitierade kan man förklara:
* Köper man en dyr klocka begagnad så förlorar man inte så mycket, även om man skulle sälja den
* Praktiska fördelar med dyra klockor, för de finns ju, personal på bättre ställen är ju tränade att bedöma kunder (delvis) efter deras klockor, så det kan vara en nyckel till bra service.

Givetvis beror det på personens bakgrund. Jag tror dock att den genomsnittlige ointresserade fastnar på själva priset och inte vad det är för klocka, andrahandsvärde, affektionsvärde etc.
Visst är det som du säger, det beror på vem som frågar.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har personer i min närhet som ledigt lägger 50" på en ny TV. Men som tycker att 5" är fasligt dyrt för en klocka. Jag sa till personen att jag tycker som du, ...fast tvärt om. Det hela handlar om intresse och prioriteringar.
 

TicTack

Cartier
Har personer i min närhet som ledigt lägger 50" på en ny TV. Men som tycker att 5" är fasligt dyrt för en klocka. Jag sa till personen att jag tycker som du, ...fast tvärt om. Det hela handlar om intresse och prioriteringar.

En 50k 4k TV är dessutom en sämre investering. Knappt ens en B&M kvarts faller så hårt i värde.

 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Som sagt så verkar folk endast bry sig om hur mycket klockan kostar, svarar man då ärligt på frågan blir vissa häpna, och andra tycker man är dum i huvudet. Det verkar även som att det är svårt att te reda på själv hur mycket t.ex en Rolex kostar, har fått förslag på både 10kkr till minst 90 (Personer som tror sig veta allt), och om jag då säger hälften så tror dem mig inte.

Det hade varit roligare om folk frågade mer om klockorna och intresset i sig istället för pengen man gav för dem.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
En annan sak, som ganska inte riktigt hör hit men som jag ändå reflekterar över är att folk undrar om man verkligen använder sådana klockor i vardagen, och om man är helt blåst.
Jag brukar svara med en motfråga istället, om dem köpt en nya Audi för 300kkr, kör dm den till jobbet då eller låter dem den stå i garaget?
 

Stefani

Breitling
-Vad kostade den?

- Ingen anning, fick den i present.

-Men vet du inte ungefär vad den kostar då?

-Inte den blekaste.
 

Knight

Cartier
Säger som det är, men om en kollega frågar kan det vara lite kul att säga: en halv månadslön. Inte för att det är så, men det föder en massa olika tankar och förvirring.
 
Topp