• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svart "lume"?

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hejsan,

Jag har grubblat på en sak ett längre tag nu... och frågan kommer säkert skämma ut mig här på vintage-delen ;). Det jag har grubblat över är svart "lume". Jag har sett det på många olika vintageklockor, men främst de japanska. Lysförmågan är noll och det fattas märkningar på tavlan. Jag antar att det inte är radium för då borde fler urtavlor vara förstörda (läs patinerade ;) ).

Så till min fråga; vad tusen är det som sitter i visare och index, och varför? :)

IMG_20160422_090729.jpg

unnamed.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Det är nog inte någon typ av lysmassa utan snarare mer för att bryta av och göra index mer "läsbara". "Lumen" på ovan klocka sitter innanför index.

Så det är något rent estetiskt? Omegan på bilden har ju något liknande, men det ser ut som något man har "lagt i". Vad kan det vara för material? Det verkar ju inte bli vidare påverkat av tidens tand
Omega+Constellation+Deluxe+168.006.JPG
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Som ovan skrev så är det inte lysmassa. Det finns äldre ur med t.ex. radium där det blivit svart/mörkt pga fukt m.m.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så det är något rent estetiskt? Omegan på bilden har ju något liknande, men det ser ut som något man har "lagt i". Vad kan det vara för material? Det verkar ju inte bli vidare påverkat av tidens tand
Omega+Constellation+Deluxe+168.006.JPG
Jag skulle tro det är rent estetiskt. Materialet TROR jag är något plast-aktigt.. :) Någon som har mer info kring det får gärna fylla på.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Snabba & bra svar 09:00 en fredagsmorgon :) vintage-avdelningen levererar.

In conclusion;
Det är inte lume, utan snarare en rent estetisk åtgärd. Materialet är (tror nog som du k0ltrasten) något plast. Onyx känns för exklusivt för att pryda min gamla Citizen :D
 

Kamelen

Cartier
bakelit torkar av solljus och spricker
det är med en enkek beskrivning föregångare till plast.
slutade användas på 50 talet
 
Topp