• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svart nyrenoverad urtavla

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nja, de kanske såg ut som som shite innan renovering?

...viss patinering är ju supermysigt i många klocknördars ögon men sen finns det väl en stor mängd "icke nördar" som föredrar en crappy redial framför skönt mögel...

...om det envetna indiska tavelmålandet leder till att fler mekaniska klockor överlever o används så är väl det bra?

Och originaltavlor i gott skick blir allt ovanligare/värdefullare... till gott fång för de "informerade/nördarna"... -Hey the glass is half full!
 

Pleximannen

Cartier
NiklasArvid skrev:
Nja, de kanske såg ut som som shite innan renovering?

...viss patinering är ju supermysigt i många klocknördars ögon men sen finns det väl en stor mängd "icke nördar" som föredrar en crappy redial framför skönt mögel...

...om det envetna indiska tavelmålandet leder till att fler mekaniska klockor överlever o används så är väl det bra?

Och originaltavlor i gott skick blir allt ovanligare/värdefullare... till gott fång för de "informerade/nördarna"... -Hey the glass is half full!

Jag får nog hålla med om det resonemanget. Själv vill jag ju så klart helst ha original men speciellt på dessa relativt billiga vintageklockor så finns det säkert många som inte bryr sig så mycket om originaliteten, så länge den ser ok ut. Bara man är tydlig med vad som är gjort när man slänger upp en annons...
 

David

Bödeln
Jag tittade på alla varianter av mögel när jag letade min 1675:a, från skåpsförvarade där färgen på lysmassan var det enda som vittnade om åldern till klockor med vattenskadade och spruckna tavlor med rostiga visare.

För min del lutar det mer och mer åt att klockan ska se schysst och välvårdad ut, om det inte är så att skavankerna har en särskilt märkvärdig historia att berätta.

Jag har faktiskt till och med funderat på att skaffa service-tavla och service-visare vid nästa service, tror klockan skulle få mer handledstid då. Jag gillade den när jag köpte den, men tycker nu att den står med ena visaren på fel sida skabbigt-strecket.

120225-1675-3.jpg


Om uppfräschningen leder till att fler vintage-ur får fortsätta användas är jag helt för, så länge de inte påstås vara något de inte är.
 
  • Like
Reactions: ace
Aurum skrev:
NiklasArvid skrev:
Spencer66 skrev:
Fan Auris, du måste vara forumets argaste medlem :D

Lite dåligt morgonhumör bara...

Haha, dock förklarligt iom att det bara är 23 grader ute :twisted:

Men seriöst, varför konstant klanka ned på andra traderasäljare när man själv säljer ommålat utan att deklarera det?

Att en och annan klocka, med ommålade urtavlor säljs, är väl inga problem. Jag har själv både köpt och sålt sådana. Men när snart var och varannan är ommålad svart, då tycker i alla fall jag att finns anledning till viss oro... :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Svart nyrenoverad urtavla

Om någon säljer (vintage-)klockor med ommålade tavlor, och vet om det men inte talar om det i annonsen, så tycker jag personligen att det är RIKTIGT dålig stil! Detta eftersom det relativt höga priset på gamla klockor bygger på det underförstådda antagandet att det är just GAMLA klockor som är i fint skick trots sin ålder...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker man ska vara försiktig att svartmåla andra om man kan tänkas ha egen vinning i det. Du som handlar friskt med Omegor på Tradera borde tänka både en och två gånger innan du postar sånt här. Jag har ingen aning om du är bättre eller sämre än dina konkurrenter men sånt här kan ganska snabbt och otrevligt slå tillbaka mot dig som Aurum vänligt försöker säga ovan. Är saker uppenbart fel i beskrivningen, kontakta Tradera. :)

Lycka till med businessen Tomas
 
Hmmm... Den här diskussionen, tog en helt oväntad vändning, än den som jag trodde var förväntat!!!

Om man ska tolka några av deltagarna i denna diskussion? Så tycker många, att det är rätt och riktigt, att fler och fler vintage klockor som säljs på tradera har "ommålade" urtavlor????
 
SiljeWatches skrev:
Om man ska tolka några av deltagarna i denna diskussion? Så tycker många, att det är rätt och riktigt, att fler och fler vintage klockor som säljs på tradera har "ommålade" urtavlor????

Vad vill du uppnå med den här diskussion egentligen, Tomas ? Var och varannan klocka som du säljer har ju ommålad tavla och du är inte hederlig nog att omnämna detta i annonstexten trots att du mycket väl vet om det. Inte för att det är någon katastrof när det handlar om klockor som redan från början är av ringa värde, men det är trist att du undanhåller potentiella köpare information som kan vara viktig för dem. Kan vi räkna med att du skriver ut detta fortsättningsvis ? Dina annonser är ju annars ett föredöme (rikligt med information och hyffsade bilder).

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Undersköterskan skrev:
SiljeWatches skrev:
Om man ska tolka några av deltagarna i denna diskussion? Så tycker många, att det är rätt och riktigt, att fler och fler vintage klockor som säljs på tradera har "ommålade" urtavlor????

Vad vill du uppnå med den här diskussion egentligen, Tomas ? Var och varannan klocka som du säljer har ju ommålad tavla och du är inte hederlig nog att omnämna detta i annonstexten trots att du mycket väl vet om det. Inte för att det är någon katastrof när det handlar om klockor som redan från början är av ringa värde, men det är trist att du undanhåller potentiella köpare information som kan vara viktig för dem. Kan vi räkna med att du skriver ut detta fortsättningsvis ? Dina annonser är ju annars ett föredöme (rikligt med information och hyffsade bilder).

Vänligen
Forumets undersköterska

Frågan är... "Vad vill du uppnå", med detta inlägget? Jag tycker att du ska förklara för mig, vilken gång när jag har sålt klockor "med ringa värde", där jag INTE har meddelat om delarna inte är original...

Här är mina senaste försäljningar. http://www.tradera.com/klockor-19?ended=1&alias=TradeWatch Kan du säga i vilken auktion du menar, där jag, (som du insinuerar), att jag medvetet "undanhåller viktig information" till köparna?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
SiljeWatches skrev:
Undersköterskan skrev:
SiljeWatches skrev:
Om man ska tolka några av deltagarna i denna diskussion? Så tycker många, att det är rätt och riktigt, att fler och fler vintage klockor som säljs på tradera har "ommålade" urtavlor????

Vad vill du uppnå med den här diskussion egentligen, Tomas ? Var och varannan klocka som du säljer har ju ommålad tavla och du är inte hederlig nog att omnämna detta i annonstexten trots att du mycket väl vet om det. Inte för att det är någon katastrof när det handlar om klockor som redan från början är av ringa värde, men det är trist att du undanhåller potentiella köpare information som kan vara viktig för dem. Kan vi räkna med att du skriver ut detta fortsättningsvis ? Dina annonser är ju annars ett föredöme (rikligt med information och hyffsade bilder).

Vänligen
Forumets undersköterska

Frågan är... "Vad vill du uppnå", med detta inlägget? Jag tycker att du ska förklara för mig, vilken gång när jag har sålt klockor "med ringa värde", där jag INTE har meddelat om delarna inte är original...

Här är mina senaste försäljningar. http://www.tradera.com/klockor-19?ended=1&alias=TradeWatch Kan du säga i vilken auktion du menar, där jag, (som du insinuerar), att jag medvetet "undanhåller viktig information" till köparna?

Nja, denna beskrivningen är väl inte helt kosher?

http://www.tradera.com/vintage-omega-he ... _168936812

Ommålad tavla, saknar lysmassa och verket är erroderat.
 
Topp