• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svart, vit eller både och ...?

Svart, vit eller både och?

  • Sitt ner i båten. Du har redan den snyggaste.

  • Pallra dig iväg till Rob och byt till svart tavla. Nu!

  • Klart du ska ha en svart också. Omväxling förnöjer.

  • Fan vad jag är trött på alla pollar om i-landsproblem ...


Resultatet är endast synligt efter enkät.

laketwig

Patek
2-Faktor
Då det blåser så jäkligt har jag fått frisedel från häckklippning idag, även om det behövs. Fan ta förra ägaren som planterade en häck med taggar ... :banghead:

6060 - 2015-07-12 (+ häck).jpg

Sitter istället och surfar klockor och funderar på vad nästa steg skulle kunna vara. Året har varit ovanligt lugnt såhär långt, med bara en ut (Glycine Airman) och en in (Sinn 6060), vilket givetvis är en bidragande orsak till klådan. Egentligen borde jag vara ganska nöjd, då jag har fått till en rätt bra spridning på samlingen idag:

Samling 2015-06-12 (alt).jpg


För att citera @Weasel : ” Nöjd är någon form av nirvana som en tvättäkta klocknörd aldrig uppnår”. Så sant som det är sagt, så nu sitter jag här med för mycket fritid (semester) och funderar. En idé har börjat ta form i skallen och jag behöver er hjälp. Då jag konstant roterar runt alla klockor utom min Aerospace funderar jag på att minska antalet, dvs byta ut två mot en ny. Håll i er nu ...

När jag klev ned i klockträsket för ca 2 år sedan hade jag en negativ uppfattning om Rolex. Inte om kvaliteten men väl om vad Rolex representerade i mångas ögon, inklusive mina egna. Någon på forumet uttryckte det väldigt bra när han/hon (ingen jävla hen här inte ...) sa att “det är inget fel på Rolex, det är bara fel på en del av Rolexägarna ...”. Efter att ha skaffat både en Sea-Dweller 4000 och en vit Explorer II (42mm) har jag ändrat uppfattning. Visst, det finns fortfarande folk som bara köper dom för att flasha med, men helt klart är det fantastiska klockor. Maken till byggkvalitet och känsla av oförstörbarhet får man leta efter. Visst, jag gillar inte alla modeller utseendemässigt och jag har fortfarande lite svårt för bubblan samt avsaknaden av AR, men jag är löjligt förtjust i dom två jag har såhär långt.

Get on with it for f**k sake ...

Kommer till det. SD’n är en no-brainer, men Explorern har tagit lite längre tid att bli kompis med. Har dock vuxit rejält på sista tiden (trots bubbla), inte minst under en kanonvecka på Rhodos nyligen. SD’s glidelock får ursäkta, men Explorern med en länkbit borta från den fantastiska länken är den klocka som sitter bäst på min handled, med en lagom storlek och tyngd för min 18cm handled. Däremot funderar jag över färgen på tavlan. Problemet är att både den vita och den svarta är grymt snygga (bild lånad från nätet):

2011-Rolex-Explorer-II-Black-and-White-.jpg


Ska jag sitta nöjd, byta tavla eller köpa en svart också? Om jag ska köpa en till kommer jag troligen att sälja av Sinnen och IWC-kronografen, då det får vara någon måtta på mängd klockor och pengar nerplöjt i dessa. Det kanske skulle vara mera logiskt att komplettera med en svart 40mm, men jag kan bara inte med dom gamla Rolexlänkarna.

Vad skulle du göra och varför?
 

Psykel

Patek
Jag tycker att den vita tavlan är något av ett kännetecken för Explorer II. Den svarta skulle lika gärna kunna vara en Subtavla. Dessutom snyggare tillsammans med den orangea visaren och texten.
Har själv en vit Explorer II på min vill-ha-lista.
 

tgofswe

Cartier
en fin svart 40mm version med rehaut som du sedan uppgradera 78790A länken med nyare clasp, borde ge dig mer solid känsla
med denna kan du ju direkt ersätta Sinn:en
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Som du vet har jag bägge tavlorna och har nyss bytt tillbaka till vit. Utöver den ypperliga storleken på klockan var möjligheten till både vit och svart tavla den primära anledningen till mitt val. Du ska SJÄLVKLART alternera mellan vit och svart tavla. Inget slår den vita på sommaren, medan även den svarta är toksnygg och gör sig ypperligt under de mörkare månaderna..

Edit: Du sitter med rätt Expy nu, tror aldrig du skulle vara nöjd med den gamla fjuttisen på 40 mm efter din erfarenhet av den nya..
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Även om Explorer II ska vara vit (imo då) så känns det ju ganska waste of money att köpa en svart också! satsa på endast en ny tavla då istället, är ju en av fördelarna med den klockan att man kan byta mellan de två färgerna :)
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Behåll den vita. SD:n har svart tavla och de skulle bli för lika i mitt tycke. Sitt ner i båten och njut ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Även om Explorer II ska vara vit (imo då) så känns det ju ganska waste of money att köpa en svart också! satsa på endast en ny tavla då istället, är ju en av fördelarna med den klockan att man kan byta mellan de två färgerna :)

Fanns i planen redan när jag till slut bestämde mig för den vita och är givetvis det bästa alternativet rent ekonomiskt. Har dock lite långt till en AD och det vore kul att kunna växla oftare än vad tavelbytesprincipen skulle innebära i praktiken.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Märkte att jag stått för ett klassiskt citat som använts i texten, känns bra att få bidra med lite vansinne:)
Klart du behöver en svart tavla också men nu under sommaren är det bara njuta av den snygga vita!
Behåll båda uppsättningarna tavlor att skifta med när du känner att det är dags för ombyte.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Fanns i planen redan när jag till slut bestämde mig för den vita och är givetvis det bästa alternativet rent ekonomiskt. Har dock lite långt till en AD och det vore kul att kunna växla oftare än vad tavelbytesprincipen skulle innebära i praktiken.

Förstår ditt dilemma, men är möjligheten att kunna byta oftare värt så pass mycket som en helt ny klocka? rent spontant hade jag satsat på att köpa en tavla och sen kört vit på sommarhalvåret och svart på vinterhalvåret! pengarna du sparar på att endast köpa en tavla kan du ju istället lägga på en annan klocka? :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Knepigt läge. Instikten säger "köp en svart exp2 också". Men, du har en fin svart tavla redan i o m SD:n. Varför inte en Gmt och då med pepsi/coke bezel? Körs ju oftast på 78360 länk (hoppas jag fick till rätt ref) som är oerhört bekväm. Tycker jag skulle komplettera perfekt :) imo. Lycka till!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Att köpa till en svart tavla kanske är det klokaste valet, men att köpa en till expy med svart tavla är coolare! :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Självklart ska du byta till svart tavla till höst/vinter sedan kan du byta tillbaka till vit tavla lagom till våren/sommaren. ;)
 

paradis

Audemars
Klart att du ska ha en vit , så vackert..............ock som Feskarn säger,+ en svart tavla så har du två klockor.
 

Bolio

Panerai
Fyllde i köp en svart tavla och byt mellan årstiderna är det bästa av ovanstående val. Dock skulle jag vilja lägga till eftersom att du ändå tagit upp att du kan släppa två ur, så skicka iväg Breitlingen som jag tror du använder minst framför allt nu när du vet hur det känns att bära en Rolex och släpp Sinnen. Då kan du ta dessa pengar samt den summan du tänkte lägga till och köp en Daytona.
Då skulle din samling bli galet optimal :D:cigar:.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Knepigt läge. Instikten säger "köp en svart exp2 också". Men, du har en fin svart tavla redan i o m SD:n. Varför inte en Gmt och då med pepsi/coke bezel? Körs ju oftast på 78360 länk (hoppas jag fick till rätt ref) som är oerhört bekväm. Tycker jag skulle komplettera perfekt :) imo. Lycka till!

Valde egentligen mellan en GMT och Explorern, vilket utföll till Explorerns fördel. GMT'n är för lik en Sub/SD och jag gillar verkligen den fasta stålringen på Explorern.

Fyllde i köp en svart tavla och byt mellan årstiderna är det bästa av ovanstående val. Dock skulle jag vilja lägga till eftersom att du ändå tagit upp att du kan släppa två ur, så skicka iväg Breitlingen som jag tror du använder minst framför allt nu när du vet hur det känns att bära en Rolex och släpp Sinnen. Då kan du ta dessa pengar samt den summan du tänkte lägga till och köp en Daytona.
Då skulle din samling bli galet optimal :D:cigar:.

Sälja min väckarklocka?!? :nailbiting: Kommer inte på fråga, då jag är emotionellt fästad vid Breitlingen efter över 17 år av trogen tjänst. Urmakaren/AD'n jag köpte den av 1998 har dessutom nyligen förbjudit mig att göra mig av med den. ;)

Sorry, men en Daytona lockar inte alls. Börjar inse att jag nog inte är en kronografperson.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Kanske inte så kul att ha två Explorer II, dessutom är den vita snyggast och mest lättavläst för en mogen man i sina bästa år(?) ;).
Istället för en till Explorer II tycker jag du ska ha en Rolex Datejust som blir ett bra komplement till dina sportrollar.
Datejust är 36 mm(perfekt dress storlek), har datumbubbla(som du nu är van vid) och finns med jubilee länk(ingen repmagnet som oyster).
Sluta fundera, köp en Datejust ;)
00392be6-4c61-46b0-be9f-20644d13c3f8_zpsb4d78326.jpg
 

Randel

Cartier
Jag tycker att den svarta tavlan på EXPII UTAN tvekan är snyggare än den vita, jag har aldrig gillat den vita alls om sanningen ska fram. Men, samtidigt kan det kanske tyckas tråkigt att ha två rollar med svart tavla, de blir ju lite mer olika med olika färg på tavlorna. Hade jag själv gjort valet hade jag lätt kört svart tavla på EXPII.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Valde egentligen mellan en GMT och Explorern, vilket utföll till Explorerns fördel. GMT'n är för lik en Sub/SD och jag gillar verkligen den fasta stålringen på Explorern.



Sälja min väckarklocka?!? :nailbiting: Kommer inte på fråga, då jag är emotionellt fästad vid Breitlingen efter över 17 år av trogen tjänst. Urmakaren/AD'n jag köpte den av 1998 har dessutom nyligen förbjudit mig att göra mig av med den. ;)

Sorry, men en Daytona lockar inte alls. Börjar inse att jag nog inte är en kronografperson.
All right, då kvarstår väl bara att a) köpa en till med svart tavla, eller b) köpa till en svart tavla och byta mellan vit och svart var 6:e månad.
Coolare att ha en klocka till....:D
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Stick iväg och byt tavla till svart, är ju bara byta tillbaka till den vita när du känner för det. Sommar / vinter tavlorna :)
 
Topp