• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svarta buktens blåa paketöppning!

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Sommaren börjar dra igång, och vad passar inte bättre än att köra en paketöppning!

Som rubriken och antagligen alla redan listat ut är det såklart en paketöppning på gång. Det började rätt oväntat i Basel 2014 tråden
( https://klocksnack.se/threads/baselworld-2014-officiella-bevakningstråden-live.21627/#post-433056 )

Jag har alltid tyckt att Tudor 94010 också känds som "flingan" eller "snowflake" har varit en av den snyggaste klockorna tudor har producerat, inte bara ur perspektivet att det mer eller mindre är en submariner men utan Rolex på tavlan och urverket.

Nej, det har varit i detaljerna som de speciella visarna, insertet. Det är alltid detaljerna som gör klockan för mig. Strukturen på tavlan, visarna hur klockan är gjort, tekniken bakom delarna, eller tekniken i klockan.

Men jag är alltid skeptisk, seg och motsatsen till impulsiv. Men ibland mår man bättre av att va lite impulsiv. Och när ett byte presenterades var det bara att köra. Hur illa kan det gå? Så, utan mer väntan. Bilder och något trevligt i slutet!

Det började såklart med ett par besök till posten, otålig som jag är. Men ut kom man, och med ett paket!
Foto 2015-06-30 15 36 10.jpg


- Men vad kan det var för något?

Foto 2015-06-30 15 51 16.jpg


Fram med fickkniven och sprätta upp paketet på fel sida så pappersmassan i vadderingen flög runt.

Foto 2015-06-30 15 53 28.jpg


En vit låda, spännande!

Foto 2015-06-30 15 53 44.jpg


Men vad är i den?

Foto 2015-06-30 15 53 59.jpg


Kan det kanske vara? Japp, det är det! En Tudor!

Foto 2015-06-30 15 54 08.jpg


Riktigt fint förpackat, gillar desginen på lådan. Pianolackat och glansigt, känns lyxigt.

Foto 2015-06-30 15 54 26.jpg


Foto 2015-06-30 15 54 44.jpg

FullSizeRender-1.jpg


Eftersom bytet skedde mot en mer eller mindre ny Tudor så satt plasten kvar när jag fick den. Så tavlan ser extra förvrängd ut i den vinkeln.

Foto 2015-06-30 15 56 27.jpg


Sida vid sida av gmt:n

Foto 2015-06-30 16 13 07.jpg


Den fick såklart hänga med ut på öl och lite tacos på kvällen!

Foto 2015-06-30 18 02 26.jpg


Och såklart det obligatoriska skottet
FullSizeRender-3.jpg


Och på natot:
image.jpg



Så vad är det i klockan då?

Teknisk spec Tudor Black Bay Blå:
Ref: 79220B
Storlek: 41mm
ETA 2824 med 38 timmars gångreserv,
WR: 200 M
Armband: Tudors version av oyster med tudors egna viklås med säkerhetsclasp. Samt ett blått "Perlon/nato". Känns gediget, mjukt och av väldigt bra kvalitet
Glas: Kupat Safirglas, förstärker vintage eller heritage känslan

Den bärs mer eller mindre nästan som en Rolex med maxi-caset. Den stora skillnaden är att Tudorn saknar glidelock, och att viklåset är lite annorlunda jämfört med de från Rolex. En snygg detalj i viklåset är hur skölden formas av låset och säkerhetslåset.

FullSizeRender-2.jpg


I sin helhet är jag extremt nöjd. Har ofta kollat på min gmt master och tänkt hur snyggt det har varit att ha ett insert som är helt blått. Jag vet att det finns det till gmt. Men det är svårt och dyrt som satan att få tag på dem ( Sök på Rolex gmt blueberry om ni är nyfikna) Och en bra vintage snowflake utan skavanker och dylikt är lika lurigt numera att få tag på i bra skick.

Så Tudorn är en slags kompromiss mellan min önskan att ha en helt blå Gmt master, och att ha en vintage snowflake. Tror jag att Tudorn kan vara klockan som bryggar dom två? Absolut. :D
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är ju aslångt ned :D vanligtvis har man ju klockan bakom/fram till knölen. Känns ju som att risken för att knäcka länken ökar väsentligt också :)

Äh, jag testade det för ett tag sen. Ser jättekonstigt och känns fel för mig. Aldrig knäckt en länk på det sättet än ;) men den har lite space så den flyger ju lite upp och ner beroende på hur mycket man viftar. :D
 
Topp