• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svarta måndagen den 19 oktober 1987

Hoppas LarsG hittar den förlorade klockan

  • HOPPAS!

    Röster: 45 81.8%
  • NEJ, GÅ VIDARE I LIVET

    Röster: 5 9.1%
  • JAG HAR HANS KLOCKA, MEN JAG KOMMER INTE BERÄTTA DET.......

    Röster: 9 16.4%

  • Totala väljare
    55

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
153986809_2_261x203_atlantic-worldmasterzloto-18k-dodaj-zdjecia.jpg


Hej
den där är lik!
Boetten vekar vara rätt, men urtavlan och visarna helt fel.
Till salu nu? Källa?

Tack för hjälpen, hoppas på hjälp tills vi hittar vad vi söker :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hej
den där är lik!
Boetten vekar vara rätt, men urtavlan och visarna helt fel.
Till salu nu? Källa?

Tack för hjälpen, hoppas på hjälp tills vi hittar vad vi söker :)


Misstänkte att boetten skulle kännas igen. Var tillsalu för ett tag sedan på en polsk sajt.
Men du har lite minne av klockan i alla fall som det låter vilket är gott, jag kommer att posta några bilder allt eftersom för att se om det är nått du känner igen. Jag har haft några Atlantic genom åren, efter min farfar bland annat och den klocka du visar här påminner en del om en som han skickade vidare till min familj sedan han gick bort..

Var det en typ av stavindex genomgående på urtavlan eller fanns det siffror? Tycker det är lite svårt att se,
 

nifag

Cartier
Tack för svar, är det din klocka på bilden?:)

Jag börjar redan tappa hoppet att hitta en liknande...
Men vad är oddsen att klockan var unik. Liten.
Måste finnas minst en till, troligtvis sitter den och de få andra som finns på läder.
Yez, morfars gamla.

Det är nog fullt möjligt att hitta en liknande. Fortsätt kämpa! Det finns förresten mycket bra info på deras hemsida, samlat av en polsk Atlantic-entusiast har jag för mig. Om det är någon du ska fråga är det nog han. Polen och Sverige var ju de huvudsakliga marknaderna så det är kanske dessa du ska spetsa in dig på.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Atlantic är kul klockor som inte är helt omöjliga att hitta. Jag hade hållit utkik på Tradera. Florerar oftast runt bland små hobby-samlare.

Armbandet kan självklart vara original men säkert lika stor chans att det var ett no-name i samma karat.

Mitt tips är: leta efter en guldig atlantic med snygg matchande länk och bry dig inte om att det ska vara en exakt lika dan. Din omtanke kommer ändå göra honom gråtfärdig. Lycka till!!

(PS, många Atlantic som säljs på den annars väldigt beryktade klockmässan på hotel Viking varje år. Kan vara värt att titta närmare på).
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Hej
Uppskattar hjälpen!:)
Det var endast stavindex på tavlan i guld, väldigt likt Zenith klockan jag postade nyss.
Visarna också lika Zenith klockan.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Yez, morfars gamla.

Det är nog fullt möjligt att hitta en liknande. Fortsätt kämpa! Det finns förresten mycket bra info på deras hemsida, samlat av en polsk Atlantic-entusiast har jag för mig. Om det är någon du ska fråga är det nog han. Polen och Sverige var ju de huvudsakliga marknaderna så det är kanske dessa du ska spetsa in dig på.


Tack för svar. Skulle jag kunna få en bild Från sidan för att se hur högt glaset är?
Det ska vara högt.
:) Tack:)
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Atlantic är kul klockor som inte är helt omöjliga att hitta. Jag hade hållit utkik på Tradera. Florerar oftast runt bland små hobby-samlare.

Armbandet kan självklart vara original men säkert lika stor chans att det var ett no-name i samma karat.

Mitt tips är: leta efter en guldig atlantic med snygg matchande länk och bry dig inte om att det ska vara en exakt lika dan. Din omtanke kommer ändå göra honom gråtfärdig. Lycka till!!

(PS, många Atlantic som säljs på den annars väldigt beryktade klockmässan på hotel Viking varje år. Kan vara värt att titta närmare på).

Det är kul tycker jag, dem är inte omöjliga att hitta och framförallt billiga.

Armbandet kan vara orginal, men tycker alltid att det sett ut som ett fiskbens armband

Har mässan redan varit iår? Info, källa?

TACK :)
 

nifag

Cartier
Tack för svar. Skulle jag kunna få en bild Från sidan för att se hur högt glaset är?
Det ska vara högt.
:) Tack:)
Jag har tyvärr inte klockan hos mig just nu, men glaset är ändå inte original. Din pappas kanske också var bytt till ett högre. Sånt är ju ofta svårt att veta. Jag skulle nog fokusera mer på att hitta en liknande boett i guld.

Wojciech Kutermankiewicz hette förresten han med stenkoll på Atlantic. Kolla med honom!
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Jag har tyvärr inte klockan hos mig just nu, men glaset är ändå inte original. Din pappas kanske också var bytt till ett högre. Sånt är ju ofta svårt att veta. Jag skulle nog fokusera mer på att hitta en liknande boett i guld.

Wojciech Kutermankiewicz hette förresten han med stenkoll på Atlantic. Kolla med honom!


Tack!
Perfekt, hur är polacker på engelska. Jag vet att dem är dåliga men min flickvän råkar vara född i just Polen! ;)
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Har redan fått kontakt med polacken men han är ett "?" för tillfället.

Roligt att se att det är 5 personer som röstat: "JAG HAR HANS KLOCKA, MEN JAG KOMMER INTE BERÄTTA DET....."

Vet inte hur jag ska tolka det...;)
 

paradis

Audemars
Du ska leta på vintage marknad ock det i Tyskland, Holland ,Italien,tror att den var mer populär i dom länder. Google, Atlantic vintage watches, i dom länder........Det är mitt förslag ..........Lycka till.......:)
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Tack för svar.:)

Har haft kontakt med polacken som verkar oerhört kunnig. Men även han ställer sig frågande.
Han kan Atlantic men hittar inte någon liknande referens. Så den är väldigt ovanlig eller så har något hänt med klockan.
Bytt urtavla eller visare, bandet är enligt honom möjligt original för den svenska marknaden.
Har även fått hjälp att kontakta Atlantic på franska av en trevlig KS medlem.

Sammanfattningsvis så vet vi att det är en original klocka som ingen någonsin sett i samma utförande.
Varför det är så, återstår att se.

Nu ska jag gå igenom gamla fotoalbum. VET att pappa tog kort på alla saker han ägde i mitten av 80-talet,
i syfte att ha bevis vid eventuellt inbrott/rån. Skulle vara guld att hitta försäkringskorten av klockan!
:)
 

Korsvold

Omega
Spännande historia! Farsan hade en Omega-dressare när jag var mindre har jag insett nu när klockintresset väcks. Nu sportar han nåt Ur&Penn-skräp. Blev inspirerad att börja nysta jag med. :) Lycka till!
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Kommer uppdatera tråden med mina framsteg.
Återstår att se hur intressant det blir.

Har hittat en liknande variant av urtavlan som är lik min fars.
Endast färgen, texten (kan vara rätt) och dag visare är fel, ska dock finnas datum och dessa index markeringar. Men totalt sett är den extremt lik, lite fel färger och sitter i annan boett.
Visarna är också rätt! Fast alla ska vara i guld. Detta tyder på att urtavlan är tidigt 70-tal.
675.png


Men boetten är tidigare. ELLER. Så är det en ovanlig modell.
Som kom ca:1969 med rund klassisk boett fast med
en typisk 70-tals urtavla som bilden ovan. En övergångs klocka.
43.png






Det slår mig NU att dem kan ha haft klassiska (gamla) boetter liggandes när de började med 70-tals urtavlorna och använde de nya tavlorna i de sista "gamla" boetterna de hade liggandes.
MYCKET MÖJLIGT, KÄNNS SOM JAG ÄR INNE PÅ NÅGOT NU!:happyhappy:
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Och du har sett den här tråden va?
http://www.klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-atlantic-många-bilder.261/

Din fars klocka finns inte med där men du kanske kan ha någon nytta av länken i alla fall.


Tack, länken var till stor nytta ! Är nästan säker att den nedan är mest lik!
Skulle dock behöva fler bilder.
IMG_5451 (1).jpg
Det som stämmer 100% är:
-urtavlan (ska vara i färgen nedan)
-indexmarkeringarna (ska vara guld färgade)
-Visarna (ska vara guld färgade)
-datum
-texten och loggan!

Stämmer inte:
-boett
-krona
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stämmer troligtvis 100% på följande:
-boett (ska vara 18k)
-krona (ska vara guldfärgad eller k)
188527136_f58dcf09-e198-47b1-9d47-8921bc0dd4c2.jpg
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
urtavlan ska ha denna färg:
5656.png


Så en blandning av dessa tre klockor i helguld är alltså min pappas klocka.
Blir nog svårt att hitta...suck




:)
 

Sjobedan

Rolex
Tack, länken var till stor nytta ! Är nästan säker att den nedan är mest lik!
Skulle dock behöva fler bilder.
IMG_5451 (1).jpg
Det som stämmer 100% är:
-urtavlan (ska vara i färgen nedan)
-indexmarkeringarna (ska vara guld färgade)
-Visarna (ska vara guld färgade)
-datum
-texten och loggan!

Stämmer inte:
-boett
-krona
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stämmer troligtvis 100% på följande:
-boett (ska vara 18k)
-krona (ska vara guldfärgad eller k)
188527136_f58dcf09-e198-47b1-9d47-8921bc0dd4c2.jpg
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
urtavlan ska ha denna färg:
5656.png


Så en blandning av dessa tre klockor i helguld är alltså min pappas klocka.
Blir nog svårt att hitta...suck




:)

Hoppet är det sista som lämnar. Ge inte upp! Din pappa hade ju en, inte sant? Om han hade en, så finns det fler. :bookworm:

Och hittar du den, så vill vi ha en live-tråd! :D
 
Topp