• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svensk tillverkad armbandsur

Luka

Breitling
Hej allihopa .
Jag är ny på klocksnack och detta är mitt första inlägg.
Lite kort om mig och mina hobbys: älskar klassiska bilar , gärna italienska sportbilar, drömmen är att delta i Mille Miglia :)
Samlar på vespor , pennor, och sedan 20 år tillbaka klockor. Är utbildad automations ingenjör och stadsplanerare. Passionen
är fin mekanik. Det är lite kort om mig.

För ett par år sen fick jag en galen idé , att starta en micro brand och tillverka klockor i Sverige lika bra om inte
bättre än ledande brands från Schweiz. Jag har lite koll på hur man gör, kan rita i CAD och har känsla för design (har haft bolag och
tillverkat exklusiva custommade smycken). Sen dess har jag ritat, skissat, testat olika material, planerat sen ritat igen, omarbetat , testat urvärk,
mm. Nu är jag äntligen på väg att göra klart en prototyp jag är nöjd med. Dock behöver jag hjälp av er här och nu eller kanske här och lite senare :)
Skulle vilja komma i kontakt med svenska företag som kan hjälpa mig massproducera boet , även bolag som kan göra urtavla och slutligen bolag som
kan tillverka läderarmband. Har tänkt ang. urvärk och kommer att köra med Sellita SW200 fast nu har jag även fått ögon för Ronda R150, så vi få se vad jag ska slutligen ha i den trösta modellen. Har även tänkt att köpa läderband från Italien men skulle heller ha de tillverkade hemma.
Själva affärsidéen är att tillverka allt hemma förutom urvärk (än så länge :).

Nu har alla som besöker klocksnack varit med om mycket och kan mycket. Inom kort kommer jag att ladda upp första testmodellen för utvärdering.
Innan dess skulle jag gärna vilja veta vad ny tycker om en till Svensk klockmärke men med tillverkning i Sverige. Vill minnas att endast Sjöö Sandström har tillverkning i landet andra förlitar sig på vänner från Asien. Sedan skulle jag uppskatta alla tips om bolag som kan hjälpa mig i massproduktionen.

Kull att vara med i forumet.
 

xTZ

Cartier
Välkommen hit.
Kan tyvärr dock inte ge dig så mycket info kring tillverkning av din klocka! Men ska bli spännande att följa ditt äventyr om att göra denna helsvenska klocka! Lycka till! :)
 

ScubaKing

Audemars
Sellita SW200, Ronda R150..
om inte bättre än ledande brands från Schweiz??
Värk??

Du har inte funderat på Kickstarter?
 

Luka

Breitling
Sellita SW200 är ju kopia av ETA 2824 och Ronda R150 är helt ny urverk på marknaden som liknar dessa två... Vad skulle ni föreslå ?
Borde kanske skriva "om inte bättre än ledande brands inom samma segment " .....
Värk.... ja det är ju Urvärk/huvudvärk då det finns inget svensktillverkad urverk som ja skulle kunna använda och då anser jag att produkten kommer inte att
betraktas som helsvensk. Just nu har jag ingen annan lösning än att använda "Swiss made" urverk. Eller tänker jag fel nu.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vill minnas att endast Sjöö Sandström har tillverkning i landet andra förlitar sig på vänner från Asien. Sedan skulle jag uppskatta alla tips om bolag som kan hjälpa mig i massproduktionen.
Gustavsson & Sjögren tillverkar också klockorna i Sverige. Men det är knappast massproduktion och kan nog inte hjälpa dig. Jag ville bara lyfta fram ett av våra små koola företag här i landet :)

Vad jag vet så tillverkar inget bolag här sina egna urverk.
 

ScubaKing

Audemars
Sellita SW200 är ju kopia av ETA 2824 och Ronda R150 är helt ny urverk på marknaden som liknar dessa två... Vad skulle ni föreslå ?
Borde kanske skriva "om inte bättre än ledande brands inom samma segment " .....
Värk.... ja det är ju Urvärk/huvudvärk då det finns inget svensktillverkad urverk som ja skulle kunna använda och då anser jag att produkten kommer inte att
betraktas som helsvensk. Just nu har jag ingen annan lösning än att använda "Swiss made" urverk. Eller tänker jag fel nu.

Skulle föreslå att du använder ETA då, eller bättre. Kolla verket i Royal Capital till exempel.
 

Luka

Breitling
Urverk i S&S Royal Capital är i övre segment jag kommer att hålla mig till ETA eller Sellita så länge, skippar Ronda ett tag i alla fall. Tanken med först modellen är att vecka intresse och känna av marknaden. Prismässigt ska den ligga runt 10000:- sen få vi se ifall marknaden är redo eller inte.
 

ScubaKing

Audemars
Urverk i S&S Royal Capital är i övre segment jag kommer att hålla mig till ETA eller Sellita så länge, skippar Ronda ett tag i alla fall. Tanken med först modellen är att vecka intresse och känna av marknaden. Prismässigt ska den ligga runt 10000:- sen få vi se ifall marknaden är redo eller inte.

Ja som du skriver "om inte bättre än ledande brands från Schweiz" så bör du nog titta på urverk som just Vaucher.
I övrigt hoppas jag verkligen du stoppar i ETA verk i klockorna om du planerar att ta 10.000 kronor betalt för dem.
 

Case

Panerai
Tärnsjö Garveri kanske kan hjälpa dig att hitta en svensk leverantör av läderband. Om inte annat har vegetabiliskt garvat läder som är ekocertifierat.
 
Titta lite närmare på Soprod's nyutvecklade A10. En helt egen konstruktion som fått fina vitsord så här långt. Lite dyrare, visst, men finns bara i en kvalitetsstandard och den motsvarar på ett ungefär ETA's Top och är alltså därmed kapabel att vid behov kunna klara COSC-certifiering.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

ScubaKing

Audemars
Titta lite närmare på Soprod's nyutvecklade A10. En helt egen konstruktion som fått fina vitsord så här långt. Lite dyrare, visst, men finns bara i en kvalitetsstandard och den motsvarar på ett ungefär ETA's Top och är alltså därmed kapabel att vid behov kunna klara COSC-certifiering.

Vänligen
Forumets undersköterska

Sitter bland annat i flera klockor från Steinhart (Nav.B-Uhr 44 Automatik Premium). Och Steinhart som är så omtyckt här på forumet ;)
 
Sitter bland annat i flera klockor från Steinhart (Nav.B-Uhr 44 Automatik Premium). Och Steinhart som är så omtyckt här på forumet ;)

Ja, det har du rätt i, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra (annat än att TS förstås kan höra efter med ägare till klockor med Soprod A10 om deras erfarenheter av urverket).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Littera69

Omega
Det finns olika typer av s.k. vegetabilisk garvning där de flesta importerar koncentrerade garvämnen, både naturligt producerade och syntetiska. Vissa producenter kallar allt utom ren kromgarvning för "vegetabilisk".

Bölebyns garveri utanför Piteå använder dock den klassiska men tidsödande metoden med barkgarvning, med svensk granbark. Det är nog lämpligt att vända sig dit om man tänker sig high-end produkter med tydlig "svensk" anknytning. Man kan t ex välja renskinn eller älgskinn för att göra kopplingen ännu tydligare. De har i vart fall tidigare haft en del butiksförsäljning av allergisäkra klockarmband men tar också specialuppdrag.
 

ScubaKing

Audemars
Ja, det har du rätt i, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra (annat än att TS förstås kan höra efter med ägare till klockor med Soprod A10 om deras erfarenheter av urverket).

Vänligen
Forumets undersköterska
Ingenting utöver det jag just skrev. Att urverket används i flera klockor från märket Steinhart. Undrar han över urverket och dess tillförlitlighet så kollar han förslagsvis med någon på forumet som äger en Steinhart.
 

ScubaKing

Audemars
Känns som om det kan bli svårt att hålla nere priserna.

Ja givetvis. Finns mängder med liknande trådar. Kommer kosta betydligt mer än det smakar och det kommer inte löna sig. Därav inte många orkar gå in i en diskussion rörande en sådan här tråd till. Kolla bara alla kickstarter trådar och klockor. Tror jag sett 5 "Svenska" klockor där senaste tiden.
 

Knypplarn

Cartier
Har du gjort någon marknadsundersökning? Finns det ens ett intresse för den här typen av produkt? Hade du haft ett in-houseverk tillverkat i Sverige hade detta kunnat bli intressant men just nu låter det bara som ett i mängden av alla "klockmärken" med billiga dussinverk. Spelar ingen roll hur fint armbandet är om klockan är fullkomligt ointressant. På vilket sätt menar du att den slutgiltiga produkten skulle vara lika bra eller bättre än sina Schweiziska motsvarigheter?
 

Luka

Breitling
Hej igen. Vad roligt med all tips. Tack för att ni är så engagerade! Jag kan inte använda en Svensk tillverkad urverk eftersom såna finns inte att få tag på eller hur. Vad ska man kunna göra då? Använda Svensk stål (kanske tungsten då den är repfri). Tillverka boet , krona, urtavla, armband mm hemma, med andra ord allt förutom urverk (för tillfället). Varför skulle man inte kunna kalla den för "Made by Sweden" Volvo gör väldigt lite hemma men de kallar bilen för "Made by Sweden". Jag har kollar på DW och andra kickstart projekt. DW tillverkar sina ur i Kina. Skulle gärna vilja se var alla andra som har varit med i Kickstart producerar sina klockor. Det är lätt att marknadsföra klockan på Kick start som Swedish made men bolaget behöver inte visa var tillverkningen sker, som gör mig lite misstänksam !!!!!????? Vill inte anklaga någon med det hade varit nice och kunna se hur de gör klockor i Sverige! Sen har jag ju undersökt marknaden, har samlat klockor själv i tjugo år och har lite koll på saker och ting.. Dock är idén att tillverka klockor rätt så ny. Jag vågar inte visa prototypen än men allt är nästan klar, en riktig gentleman klocka om ni så vill. Ingen krimskrams, ren och rak design, rejäl, gedigen robust men elegant klocka är det. Har testat intresse på andra sajter och fick positiv feedback. Det som återstår är att välja urverk, hitta samarbetspartner hemma och bestämma prisnivå (det senaste är kopplad till urverk). Man ska ju kunna sälja de också :) Jag har varit inne på Soprod A10 den är baserad på Seiko urverk och priset är mycket högre än ETA eller Sellita. De har lång leveranstid och tar rejält betalt för alla förändringar på urverket. Jag få nog hålla mig till ETA eller Sellita så länge. Sen få vi se hur marknaden reagerar när jag släpper första modellen. Just nu prioriterar jag att hitta leverantörer hemma för att kunna starta tillverkningen.
 

Luka

Breitling
Har du gjort någon marknadsundersökning? Finns det ens ett intresse för den här typen av produkt? Hade du haft ett in-houseverk tillverkat i Sverige hade detta kunnat bli intressant men just nu låter det bara som ett i mängden av alla "klockmärken" med billiga dussinverk. Spelar ingen roll hur fint armbandet är om klockan är fullkomligt ointressant. På vilket sätt menar du att den slutgiltiga produkten skulle vara lika bra eller bättre än sina Schweiziska motsvarigheter?


Varför skulle vi inte kunna vara lika bra om inte bättre en Schweiziska tillverkare???? För att de är ..........bättre eller vad ???????
What is a Swiss Made watch? According the official website of the Federation of the Swiss Watch Industry (FH) , a watch is considered Swiss, according to Swiss law if,
1) its movement is Swiss
2) its movement is cased up in Switzerland
3) the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland.
 

Knypplarn

Cartier
Varför skulle vi inte kunna vara lika bra om inte bättre en Schweiziska tillverkare???? För att de är ..........bättre eller vad ???????
What is a Swiss Made watch? According the official website of the Federation of the Swiss Watch Industry (FH) , a watch is considered Swiss, according to Swiss law if,
1) its movement is Swiss
2) its movement is cased up in Switzerland
3) the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland.
För att de mer aktade firmorna i alpbyn har sina egna urverk? Varför måste det vara ett hinder att det inte finns några svenska urverk? Ditt projekt skulle bli intressant på riktigt om du lanserade ett eget urverk som på allvar kunde konkurrera med de stora tillverkarnas in-houseverk.

Jag säger inte att en svensk klocka inte skulle kunna vara lika bra eller bättre, jag ställer mig frågande till varför någon skulle vilja köpa din klocka för 10.000 eller 20.000 när man kan få en klocka från en etablerad tillverkare med samma, liknande eller bättre urverk?

Jag tror folk här är misstänksamma mot ditt projekt av precis samma anledning som du nämner om diverse kickstarter-satsningar. Vad är det unika med just din klocka som ska få någon att vilja betala premium? Att samla klockor under 20 års tid är tyvärr inte detsamma som att göra en marknadsundersökning och jag är rädd för att du överskattar marknaden å det grövsta. Nu talar jag bara för mig själv, men jag är inte speciellt intresserad av en klocka som innehåller ett dussinurverk som är identiskt med 1000-tals kickstarterprojekt, än mindre om klockan kostar 10 000. Tror tyvärr inte att jag är den enda klockentusiasten som resonerar på det här sättet vilket lämnar två kundsegment. De som vill ha någon snyggt på armen för att kolla tiden, vilka i dagsläget köper en parfymklocka för 2000 kronor. För dessa är steget upp till 10.000 svårmotiverat eftersom att de saknar intresset. Det sista segmentet är de som vill ha något dyrt på armen och då tror jag man värdesätter ett etablerat varumärke som andra känner igen mer än din skapelse. Vilken är din tilltänkta kundgrupp? Vilken konkurrenter finns idag på den marknaden där du försöker slå dig in? Vad har du att erbjuda som ingen annan har?
 

Luka

Breitling
För att de mer aktade firmorna i alpbyn har sina egna urverk? Varför måste det vara ett hinder att det inte finns några svenska urverk? Ditt projekt skulle bli intressant på riktigt om du lanserade ett eget urverk som på allvar kunde konkurrera med de stora tillverkarnas in-houseverk.

Jag säger inte att en svensk klocka inte skulle kunna vara lika bra eller bättre, jag ställer mig frågande till varför någon skulle vilja köpa din klocka för 10.000 eller 20.000 när man kan få en klocka från en etablerad tillverkare med samma, liknande eller bättre urverk?

Jag tror folk här är misstänksamma mot ditt projekt av precis samma anledning som du nämner om diverse kickstarter-satsningar. Vad är det unika med just din klocka som ska få någon att vilja betala premium? Att samla klockor under 20 års tid är tyvärr inte detsamma som att göra en marknadsundersökning och jag är rädd för att du överskattar marknaden å det grövsta. Nu talar jag bara för mig själv, men jag är inte speciellt intresserad av en klocka som innehåller ett dussinurverk som är identiskt med 1000-tals kickstarterprojekt, än mindre om klockan kostar 10 000. Tror tyvärr inte att jag är den enda klockentusiasten som resonerar på det här sättet vilket lämnar två kundsegment. De som vill ha någon snyggt på armen för att kolla tiden, vilka i dagsläget köper en parfymklocka för 2000 kronor. För dessa är steget upp till 10.000 svårmotiverat eftersom att de saknar intresset. Det sista segmentet är de som vill ha något dyrt på armen och då tror jag man värdesätter ett etablerat varumärke som andra känner igen mer än din skapelse. Vilken är din tilltänkta kundgrupp? Vilken konkurrenter finns idag på den marknaden där du försöker slå dig in? Vad har du att erbjuda som ingen annan har?

Du har rätt i mycket du skriver men tack och lov inte allt. Vad jag kan se gillar du Rolex och Omega, torts att du skriver själv att du är inte intresserad av en klocka som innehåller ett dussivnurverk. Då skulle jag "som har endast samlat klockor" tipsa dig att kolla på Omegas urverk som är omarbetade ETA. Vi kan diskutera vad en riktig klockentusiaster är. De som köper klocka från väletablerade märke som Rolexm, A&P, Patek eller de som köper klockor vilka innehåller dussinnurverk som Chopard, Graham, Cartier mm. Jag har inte heller planer att sälja till alla som vill ha en klocka på handen. Koll på marknad har jag. Dock vill jag få hjälp med underleverantörer, inte hjälp med affärsplan, strategi mm. Tips om duktiga metallarbetare, svarvaren hantverkare . Det är vad jag behöver. Sen är det en smak sak vem köper en Anonimo eller en Panerai :)
 
Du har rätt i mycket du skriver men tack och lov inte allt. Vad jag kan se gillar du Rolex och Omega, torts att du skriver själv att du är inte intresserad av en klocka som innehåller ett dussivnurverk. Då skulle jag "som har endast samlat klockor" tipsa dig att kolla på Omegas urverk som är omarbetade ETA. Vi kan diskutera vad en riktig klockentusiaster är. De som köper klocka från väletablerade märke som Rolexm, A&P, Patek eller de som köper klockor vilka innehåller dussinnurverk som Chopard, Graham, Cartier mm. Jag har inte heller planer att sälja till alla som vill ha en klocka på handen. Koll på marknad har jag. Dock vill jag få hjälp med underleverantörer, inte hjälp med affärsplan, strategi mm. Tips om duktiga metallarbetare, svarvaren hantverkare . Det är vad jag behöver. Sen är det en smak sak vem köper en Anonimo eller en Panerai :)
Han har ju dock rätt i det han säger. Folk som vill ha nåt snyggt runt handleden men ej vill lägga mycket pengar väljer ett känt perfymmärke för någon tusenlapp. Och de som vill ha historia och kvalitet runt handleden väljer hellre "Geneve 1850" än "Stockholm 2016". Så målgruppen om den ens finns är ganska liten. Med det sagt alltid kul med entreprenörer som vill skapa något, även om du inte fixar något själv. Styr du urverk som är i närheten av Omegas 8500 så kan det bli något. Har ingen superkoll på underleverantörer, kanske någon av forumets läderproffs vill kirra armband? :)
 

Knypplarn

Cartier
Du har rätt i mycket du skriver men tack och lov inte allt. Vad jag kan se gillar du Rolex och Omega, torts att du skriver själv att du är inte intresserad av en klocka som innehåller ett dussivnurverk. Då skulle jag "som har endast samlat klockor" tipsa dig att kolla på Omegas urverk som är omarbetade ETA. Vi kan diskutera vad en riktig klockentusiaster är. De som köper klocka från väletablerade märke som Rolexm, A&P, Patek eller de som köper klockor vilka innehåller dussinnurverk som Chopard, Graham, Cartier mm. Jag har inte heller planer att sälja till alla som vill ha en klocka på handen. Koll på marknad har jag. Dock vill jag få hjälp med underleverantörer, inte hjälp med affärsplan, strategi mm. Tips om duktiga metallarbetare, svarvaren hantverkare . Det är vad jag behöver. Sen är det en smak sak vem köper en Anonimo eller en Panerai :)
Stirra dig inte blind på vad jag har för klockor, den här diskussionen handlar inte om mig. Tala istället om för oss vad som är USPen med din klocka som gör att ha-begäret kickar in.
 

Platinum

Cartier
Inte för att klanka ned på dig men det där tycker jag låter lite galet. För det första så är det antagligen ingenting revolutionerande du kommer presentera, så att skriva det som att det är marknaden det är fel på om produktensläppet går åt skogen låter lite konstigt. I dagens värld så känns det som att vem som helst kan starta företag och kränga klockor, kolla bara DW och alla som försöker skapa sig ett namn via Kickstarter.

Koll på marknad har jag.
Jaså?
Sen få vi se hur marknaden reagerar när jag släpper första modellen.
Där får du det låta som att du inte alls har koll på marknaden utan tar det som det kommer.

Dock vill jag få hjälp med underleverantörer, inte hjälp med affärsplan, strategi mm. Tips om duktiga metallarbetare, svarvaren hantverkare . Det är vad jag behöver.
Jaså (igen)?
Innan dess skulle jag gärna vilja veta vad ny tycker om en till Svensk klockmärke men med tillverkning i Sverige.

Du har ju fått en del bra tips men du verkar avfärda tipsen helt faktiskt. För övrigt tycker jag det är lite komiskt att du inte kan visa någon sketch eller liknande (speciellt på ett entusastforum likt KS) på klockan om du nu har testat intresse på andra sidor och fått positiv feedback. Vad rör den feedbacken i så fall? Idéen?

Tycker för övrigt det känns lite Kickstarter över det hela. Det kan bli bra, men det känns som att du förhastar dig lite utifrån vad du presenterar (och hur du presenterar det).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hej igen. Vad roligt med all tips. Tack för att ni är så engagerade! Jag kan inte använda en Svensk tillverkad urverk eftersom såna finns inte att få tag på eller hur. Vad ska man kunna göra då? Använda Svensk stål (kanske tungsten då den är repfri). Tillverka boet , krona, urtavla, armband mm hemma, med andra ord allt förutom urverk (för tillfället). Varför skulle man inte kunna kalla den för "Made by Sweden" Volvo gör väldigt lite hemma men de kallar bilen för "Made by Sweden". Jag har kollar på DW och andra kickstart projekt. DW tillverkar sina ur i Kina. Skulle gärna vilja se var alla andra som har varit med i Kickstart producerar sina klockor. Det är lätt att marknadsföra klockan på Kick start som Swedish made men bolaget behöver inte visa var tillverkningen sker, som gör mig lite misstänksam !!!!!????? Vill inte anklaga någon med det hade varit nice och kunna se hur de gör klockor i Sverige! Sen har jag ju undersökt marknaden, har samlat klockor själv i tjugo år och har lite koll på saker och ting.. Dock är idén att tillverka klockor rätt så ny. Jag vågar inte visa prototypen än men allt är nästan klar, en riktig gentleman klocka om ni så vill. Ingen krimskrams, ren och rak design, rejäl, gedigen robust men elegant klocka är det. Har testat intresse på andra sajter och fick positiv feedback. Det som återstår är att välja urverk, hitta samarbetspartner hemma och bestämma prisnivå (det senaste är kopplad till urverk). Man ska ju kunna sälja de också :) Jag har varit inne på Soprod A10 den är baserad på Seiko urverk och priset är mycket högre än ETA eller Sellita. De har lång leveranstid och tar rejält betalt för alla förändringar på urverket. Jag få nog hålla mig till ETA eller Sellita så länge. Sen få vi se hur marknaden reagerar när jag släpper första modellen. Just nu prioriterar jag att hitta leverantörer hemma för att kunna starta tillverkningen.
Gör du klockan i Volfram (det heter inte tungsten på svenska) blir det dyrt. Svårt att bearbeta pga att det är så pass hårt. Men är du seriöst intresserad av att göra den repbeständig så bör du kolla på volframkarbid. Hur du ska bearbeta VK får du fråga någon annan dock :p
 
Topp