• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svensk tillverkad armbandsur

Luka

Breitling
Gör du klockan i Volfram (det heter inte tungsten på svenska) blir det dyrt. Svårt att bearbeta pga att det är så pass hårt. Men är du seriöst intresserad av att göra den repbeständig så bör du kolla på volframkarbid. Hur du ska bearbeta VK får du fråga någon annan dock :p

När man pratar om klockor då kallar man det för tungsten när man pratar om pansarvagnar då kallar man det volfram. Men tack för tipset nu blir det mycket lättare för mig att tillverka klockan :). Inga andra smarta tips.
 

Luka

Breitling
Stirra dig inte blind på vad jag har för klockor, den här diskussionen handlar inte om mig. Tala istället om för oss vad som är USPen med din klocka som gör att ha-begäret kickar in.

Tack för att du tog din tid och tänkte igenom vad jag efterfrågade samt skrev goda tips. Det kvarstår att dina klockor har en omarbetad ETA urverk hur vi än vänder och vrider på det :)
 

Knypplarn

Cartier
Tack för att du tog din tid och tänkte igenom vad jag efterfrågade samt skrev goda tips. Det kvarstår att dina klockor har en omarbetad ETA urverk hur vi än vänder och vrider på det :)
Vilken av mina klockor menar du har ett omarbetat ETA-verk? Rolex 3035, Omega 861 och Omega Quartz är mig veterligen inga omarbetade ETA-verk. 861 är väl förvisso ett gammalt Lemania-verk från början men tycker nog ändå Speedmastern kan motivera sin horologiska status.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
När man pratar om klockor då kallar man det för tungsten när man pratar om pansarvagnar då kallar man det volfram. Men tack för tipset nu blir det mycket lättare för mig att tillverka klockan :). Inga andra smarta tips.
Om inte klockan är gjord av bergarten man utvinner Volfram ur så är namnet på metallen alltid Volfram på svenska.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Varför bojkotta swatchgroup? Hur mycket delar har ex Rolex och patek skickat ut till icke ADs de senaste åren?
Men Rolex och PP har väl inte sålt urverk till andra tillverkare och reservdelar till olika urmakare som byggt upp sin verksamhet, och sedan strypt tillgången såvida man inte i princip är AD?

Tänk om biltillverkarna skulle kräva service och reparation hos AD... Vad säger konkurrensverket om det?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Men Rolex och PP har väl inte sålt urverk till andra tillverkare och reservdelar till olika urmakare som byggt upp sin verksamhet, och sedan strypt tillgången såvida man inte i princip är AD?

Tänk om biltillverkarna skulle kräva service och reparation hos AD... Vad säger konkurrensverket om det?

Hade jag varit obstinat hade jag hänvisat till att Rolex försett Panerai med urverk i ett tidigt skede. I bilbranchen så finns väl såväl auktoriserade verkstäder som "piratdelar".
Att SG strypt tillgången för att kunna trycka in eta exklusivt i sina varumärken ser inte jag som något konstigt. Det handlar ju om att man vill göra sina märken mer exklusiva och kvalitativa än konkurenterna.

Man får på något sätt vara glad så länge det varade.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade jag varit obstinat hade jag hänvisat till att Rolex försett Panerai med urverk i ett tidigt skede. I bilbranchen så finns väl såväl auktoriserade verkstäder som "piratdelar".
Att SG strypt tillgången för att kunna trycka in eta exklusivt i sina varumärken ser inte jag som något konstigt. Det handlar ju om att man vill göra sina märken mer exklusiva och kvalitativa än konkurenterna.

Man får på något sätt vara glad så länge det varade.
Jag förstår Swatch och tycker det är ok om det gäller från och med nya urverks-typer. Men att göra det på långkörare som de har sålt till alla och deras mostrar är fult, och sett till deras dominerande position på marknaden något som jag hoppas konkurrensmyndigheterna kollar mer på.

Man kan vara glad så länge det varade. Eller så kan man kämpa emot. Som Jack Black säger: you gotta fight the man, man. :)
 

ScubaKing

Audemars
Varför ens lägga energi på dessa trådar?

Du kommer inom kort komma fram till att det kommer kosta dig på tok för mycket att framställa en serietillverkad klocka som kan lägga sig bland dem du kallar "Ledande brands från Schweiz", antar du talar Longines, Breitling, Rolex med flera här.

Då återstår det att göra en billig Kina klocka genom Kickstarter. I övrigt har du inte ens postat en bild, men du pratar om lädret som ska användas?

Kolla allt jobb snubben la ner som tillverkade Karlskrona klockan som säljs här på forumet, och kolla även vad den säljs för, och den kan knappast jämföras med ovan nämnda märken, jag skulle personligen i alla fall inte välja "Karlskrona Watch" över en Breitling. Och jag har mycket svårt att tro han får igen sina pengar han lagt ner (min gissning dock). Du pratar om 10.000 kr och Sellita/Ronda verk, förstår du inte att man får en riktigt schysst klocka av ett bra märke för 10 lax? Varför köpa din? Igen marknadsundersökning. Bara en ordentligt marknadsundersökning kommer troligen spräcka din budget.

Kickstarter-now-live.png
 
Senast ändrad:

Luka

Breitling
Då är det dax att avsluta tråden. Tack för alla tips och länkar. Tacksam för konstruktiv kritik. Jag har fått alla svar jag har önskat mig :)
 

ScubaKing

Audemars
Då är det dax att avsluta tråden. Tack för alla tips och länkar. Tacksam för konstruktiv kritik. Jag har fått alla svar jag har önskat mig :)

Så du kan inte avsluta med att i alla fall posta en bild på underverket, en skiss som du säger dig postat på andra ställen? Du tycker många här förtjänar det efter att ha hjälpt dig och diskuterat med dig?
 

Luka

Breitling
Var det inte kul med frågor som inte stämde överens med dina drömmar?
Om flesta hade läst tråden från början då hade de fattat att jag frågade om tips. Istället fick jag diskutera stavning, grammatik, Affärsplan, USP, 1000 varför etc. Nu inser jag att många vill bara skriva om vad som helst och det har jag inte tid med. Jag har tackat de som ville hjälpa med tips resten vill jag tacka för att de var med i tråden och bara skrev . Drömmen lever vidare men det är ingen idé att dela den här. So long.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Om flesta hade läst tråden från början då hade de fattat att jag frågade om tips. Istället fick jag diskutera stavning, grammatik, Affärsplan, USP, 1000 varför etc. Nu inser jag att många vill bara skriva om vad som helst och det har jag inte tid med. Jag har tackat de som ville hjälpa med tips resten vill jag tacka för att de var med i tråden och bara skrev . Drömmen lever vidare men det är ingen idé att dela den här. So long.

Tråkigt att du känner så. Det är en kul och spännande ide och jag hoppas verkligen att det kommer gå bra!

Få plattformar i Sverige är så bra som KS gällande denna typ av produkt. Dock är många trötta på de kickstarter-projekt som presenterats här senaste året, alla med klyschor om svensk design och liknande.. Jag är mest nyfiken på vad du ska skapa för produkt som skiljer sig från mängden?

Blir ju lite märkligt om du försvinner nu utan att ens presentera dina idéer. Trist att be om hjälp utan att bjuda till.
 

Luka

Breitling
Tråkigt att du känner så. Det är en kul och spännande ide och jag hoppas verkligen att det kommer gå bra!

Få plattformar i Sverige är så bra som KS gällande denna typ av produkt. Dock är många trötta på de kickstarter-projekt som presenterats här senaste året, alla med klyschor om svensk design och liknande.. Jag är mest nyfiken på vad du ska skapa för produkt som skiljer sig från mängden?

Blir ju lite märkligt om du försvinner nu utan att ens presentera dina idéer. Trist att be om hjälp utan att bjuda till.

Hej Hallis
Håller med dig, vissa har verkligen hjälpt med tips och råd ang. val av urverk mm. Dock har andra startat onödig diskussion som har inget med min fråga att göra. Jag kan dra slutsats att de flesta vill inte köpa Svensk tillverkad eftersom de är misstänksamma mm......istället köper de Swiss made. Det respekterar jag och samtidigt ser inte anledning att försätta diskutera vidare. Det som återstår är att tillverka klockan i Sverige skicka den till samarbetspartners i Schweiz och få swiss made stämplad på urtavlan. Fokusera heller på Rysland, Kina och USA och strunta i Norden. Nu har även jag svarat på frågor kring affärsplan mm :). Vi håller på med att skydda design och namn. När det är klart då postar jag foto på färdig produkt för att tacka de få som vill verkligen hjälpa till. Hej så länge.
 

Phileas Fogg

Cartier
Hej Hallis
Håller med dig, vissa har verkligen hjälpt med tips och råd ang. val av urverk mm. Dock har andra startat onödig diskussion som har inget med min fråga att göra. Jag kan dra slutsats att de flesta vill inte köpa Svensk tillverkad eftersom de är misstänksamma mm......istället köper de Swiss made. Det respekterar jag och samtidigt ser inte anledning att försätta diskutera vidare. Det som återstår är att tillverka klockan i Sverige skicka den till samarbetspartners i Schweiz och få swiss made stämplad på urtavlan. Fokusera heller på Rysland, Kina och USA och strunta i Norden. Nu har även jag svarat på frågor kring affärsplan mm :). Vi håller på med att skydda design och namn. När det är klart då postar jag foto på färdig produkt för att tacka de få som vill verkligen hjälpa till. Hej så länge.
"Få"?
Känns som flertalet kommit med relevant input. Att viss input varit kritisk/frågande är väl inte så konstigt då det känns som att rätt mkt info saknats - är väl snarast positivt att även behöva bemöta kritiska frågor/synvinklar - visar ju på att man gjort sin research. Just avsaknaden av svar på de kritiska frågorna är väl det som gjort att flera blivit aningen skeptiska till det hela.
Nåväl, lycka till
 

Littera69

Omega
Projektet låter intressant och även om det finns kunskap och åsikter på forumet behöver inte marknaden ligga i huvudsak hos dess medlemmar, precis som en smal sportsbilstillverkare kanske inte riktar sig specifikt till medlemmar i ett visst garageforum.

Vad gäller materialvalet med Wolfram så sitter ett stort antal verkstadsföretag på kunskap och erfarenhet av maskinbearbetning under värme. Där finns konkurrens så möjligheterna att hitta en bra leverantör verkar goda.

Vad gäller skinn och beredning så fann jag själv för något år sedan, när jag undersökte saken, att många företag som marknadsförde sig med "vegetabilisk" garvning bara snackade en massa skit.

Tärnsjö som nämndes tidigare köper in pulver och blandar till en "hemlig" häxbrygd där garvningen tar 5 dagar. Att garva naturligt med barkgarvning tar som jämförelse ett år.

Vilken marknad man än försöker slå sig in på handlar det ofta om att hålla ett samlat koncept och vara så tydlig man kan med det. Skall nog bli intressant att se vad detta blir.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hej Hallis
Håller med dig, vissa har verkligen hjälpt med tips och råd ang. val av urverk mm. Dock har andra startat onödig diskussion som har inget med min fråga att göra. Jag kan dra slutsats att de flesta vill inte köpa Svensk tillverkad eftersom de är misstänksamma mm......istället köper de Swiss made. Det respekterar jag och samtidigt ser inte anledning att försätta diskutera vidare. Det som återstår är att tillverka klockan i Sverige skicka den till samarbetspartners i Schweiz och få swiss made stämplad på urtavlan. Fokusera heller på Rysland, Kina och USA och strunta i Norden. Nu har även jag svarat på frågor kring affärsplan mm :). Vi håller på med att skydda design och namn. När det är klart då postar jag foto på färdig produkt för att tacka de få som vill verkligen hjälpa till. Hej så länge.
Du tror att det bara är att skicka ner ett parti till den schweiziska stämpelfabriken?

Ditt projekt är intressant men som så många andra verkar du immun mot kreativ kritik och jag tror tyvärr inte att du kommer att lyckas med den inställningen.
 
Topp