• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svenska Klockmärken

Pluppen

Basic
Hej,

Jag hittade ingen renodlad tråd om svenska klockmärken.
Jag kan räkna upp några exempel så kan ni väl fylla på listan och gärna lägga till deras hemsida så man kan gå in och titta på dom.

• Halda – Sveriges äldsta klockmärke, grundat 1887. Lyxiga och innovativa klockor.
  • Sjöö Sandström – Svensk tillverkning av exklusiva armbandsur, grundat 1986.
  • Epoch Stockholm – Fokuserar på lyxklockor, ofta i begränsade upplagor.
  • Bravur – Designade klockor, tillverkade i liten skala, ofta för hand i Sverige.
  • TID Watches – Minimalistiska och moderna klockor, grundat av designers i Stockholm.
  • Triwa – Kända för färgstarka och stilrena klockor, grundat 2007.
  • Edvard Erikson - Svenskdesignade Richard Mille inspirerade klockor.
  • Glycine Nordic – Schweizer-ursprung men svenskt ägt och aktivt på den svenska marknaden.
  • GoS Watches (Gustafsson & Sjögren) – Lyxiga hantverksklockor med svensk damaskusstål och vikingainspiration.
  • Daniel Wellington – Ett av Sveriges mest internationellt kända klockmärken (modeklockor).

Anders

En snabb googling gav dessa utöver tidigare nämnda. Räknas väl som svenska? Räknar upp lite fritt utan att följa några särskilda regler.

• MALM
  • Corniche
  • MAEN
  • Moraklocka
  • Tusenö
  • Carl Edmond
  • Mockberg
  • Kronaby
  • MAVN
  • Ivy Watch CO
  • Knut Gadd
  • Nick Cabana
  • Clairette watches
  • Nezumi
  • Strayer
  • Alato
  • GUL

En snabb googling gav dessa utöver tidigare nämnda. Räknas väl som svenska? Räknar upp lite fritt utan att följa några särskilda regler.

• MALM
  • Corniche
  • MAEN
  • Moraklocka
  • Tusenö
  • Carl Edmond
  • Mockberg
  • Kronaby
  • MAVN
  • Ivy Watch CO
  • Knut Gadd
  • Nick Cabana
  • Clairette watches
  • Nezumi
  • Strayer
  • Alato
  • GUL
...

#Andreas

Söner by Sweden, fyrkantiga klockor, mindre företag utanför Göteborg. Ägaren, Freddie är supertrevlig.

Kollat lite på detta märket. Tycker dom gör spännande klockor. Nu blir det inget köp tror jag inte, men kolla kan man ju alltid.
Screenshot_20250428_220653_Samsung Internet.jpg

Det är en hel evighet sedan jag var inne i Klocksnack och TimeToTalk (som ju inte finns längre). Så, jag tyckte det var kul att hitta den här tråden om svenska klocktillverkare. Det kanske passar sig att jag presenterar en nyhet här om GoS men annars plockar jag eller en moderator bort det.
Det är nämligen så att när jag ställde ut på AuroChronos i Warszawa så tilldelades GoS den finaste utmärkelsen under ceremonin - Grand Prix eller "Best in Show" - för Sarek Frost. Jag fick en blinkning av Marc-André Deschoux när han påbörjade utdelningen av priset men det var en stor överraskning och jag har knappt smält det ännu.
Extra roligt att höra hur juryn uppskattade min nyskapande design med många egna detaljer men speciellt användningen av safirkristall för att skapa de tolv indexen i form av isblock i miniatyr.

Bilagor

• 1000119361.jpg
    1000119361.jpg
    252 KB · Visningar: 6
  • 1000121134.jpg
    1000121134.jpg
    305.4 KB · Visningar: 6
  • 1000121135.jpg
    1000121135.jpg
    206 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Det är en hel evighet sedan jag var inne i Klocksnack och TimeToTalk (som ju inte finns längre). Så, jag tyckte det var kul att hitta den här tråden om svenska klocktillverkare. Det kanske passar sig att jag presenterar en nyhet här om GoS men annars plockar jag eller en moderator bort det.
Det är nämligen så att när jag ställde ut på AuroChronos i Warszawa så tilldelades GoS den finaste utmärkelsen under ceremonin - Grand Prix eller "Best in Show" - för Sarek Frost. Jag fick en blinkning av Marc-André Deschoux när han påbörjade utdelningen av priset men det var en stor överraskning och jag har knappt smält det ännu.
Extra roligt att höra hur juryn uppskattade min nyskapande design med många egna detaljer men peciellt användningen av safirkristall för att skapa de tolv indexen i form av isblock i miniatyr.
Stort grattis! Välförtjänt. Måste ha känts fantastiskt hedrande! <3 Hälsningar från Pierre på Alato Klockor :)

För förmånen att granska denna fantastiska klocka med lupp och då menar jag med lupp. Man måste se detaljerna för att ens ana hur galet mycket arbete det är med denna vackra boet. Detta är oavkortat magi! Till skillnad från en blank polerad klocka ser jag att denna kommer åldras med värdighet. Här är inga blanka ytor som får repor och som tappar den lyster man ser vid uppackning. Jag lyfter på hatten och tackar ödmjukast för att jag fick granska klockan i sömmarna! Inte det vassaste urverket men det blir sekundärt i detta fall, här handlar det om hantverk på hög nivå!
IMG_0562.jpeg

Tillbaka
Topp