• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svenska Klockmärken

Jäklar vad grym fotograf du är! Otroligt bra jobb med scen- och ljussättningen!
Tack 😍
Här kommer några bilder:

_FOT1745-2.jpeg

_FOT1762.jpeg

_FOT1772.jpeg

_FOT1766-Edit.jpeg

Hej,

Jag hittade ingen renodlad tråd om svenska klockmärken.
Jag kan räkna upp några exempel så kan ni väl fylla på listan och gärna lägga till deras hemsida så man kan gå in och titta på dom.

• Halda – Sveriges äldsta klockmärke, grundat 1887. Lyxiga och innovativa klockor.
  • Sjöö Sandström – Svensk tillverkning av exklusiva armbandsur, grundat 1986.
  • Epoch Stockholm – Fokuserar på lyxklockor, ofta i begränsade upplagor.
  • Bravur – Designade klockor, tillverkade i liten skala, ofta för hand i Sverige.
  • TID Watches – Minimalistiska och moderna klockor, grundat av designers i Stockholm.
  • Triwa – Kända för färgstarka och stilrena klockor, grundat 2007.
  • Edvard Erikson - Svenskdesignade Richard Mille inspirerade klockor.
  • Glycine Nordic – Schweizer-ursprung men svenskt ägt och aktivt på den svenska marknaden.
  • GoS Watches (Gustafsson & Sjögren) – Lyxiga hantverksklockor med svensk damaskusstål och vikingainspiration.
  • Daniel Wellington – Ett av Sveriges mest internationellt kända klockmärken (modeklockor).

Anders
Levenaig - handtillverkar klockor i egen verkstad utanför Göteborg. Www.levenaig.com

Jag har varit på whisky-mässan i Göteborg två gånger och båda gångerna stött på Carl Gustaf watches:

Jag har inte sett dem någon annanstans. Det behöver ju inte vara dåligt, men det mesta som görs i klockväg brukar man kunna se på Klocksnack. Har jag missat dem helt?

De är i alla fall alltid trevliga att prata med på mässan!

Jag har varit på whisky-mässan i Göteborg två gånger och båda gångerna stött på Carl Gustaf watches:

Jag har inte sett dem någon annanstans. Det behöver ju inte vara dåligt, men det mesta som görs i klockväg brukar man kunna se på Klocksnack. Har jag missat dem helt?

De är i alla fall alltid trevliga att prata med på mässan!
De använder mycket luft men det är förståligt när det är kostnadsfritt att dela ut men ett mervärde värt att betala lite extra för, för köparen. Jag har nog svårast för deras strävan att efterlikna något kungligt utan att vara det.

De använder mycket luft men det är förståligt när det är kostnadsfritt att dela ut men ett mervärde värt att betala lite extra för, för köparen. Jag har nog svårast för deras strävan att efterlikna något kungligt utan att vara det.

Tyckte klockorna mest såg ut som någon blandning av Sinn och Damasko. Jag har lite svårt för när det bara blir tavla av allt.

Prisbilden är det kanske inget att klaga på egentligen. De billigare låg ju på runt femton, och där är de ju inte mer än vad andra tar för motsvarande, om man då bortser från att varumärket är ganska okänt.

Tyckte klockorna mest såg ut som någon blandning av Sinn och Damasko. Jag har lite svårt för när det bara blir tavla av allt.

Prisbilden är det kanske inget att klaga på egentligen. De billigare låg ju på runt femton, och där är de ju inte mer än vad andra tar för motsvarande, om man då bortser från att varumärket är ganska okänt.
Jag kollade mest på lulllullsnacket och på logotypen och undrade över vilken koppling de har, om det ens har någon, till granatgeväret Carl Gustaf. Damasko har jag ingen koll på men Sinn har väl en verklig koppling till tyska flottan? Vad får man för pengarna om man köper? Var tillverkas klockorna? Vad är det för urverk i dem? Går de att serva i framtiden? Hur är boetten konstruerad för att klara hårda tag? Sånt tycker iaf jag är viktigt att fundera över. Jag tycker det är kul med nya entusiaster i branschen men det är för mig viktigt att få veta att de tänkt till lite om annat än storytelling och design.

Jag kollade mest på lulllullsnacket och på logotypen och undrade över vilken koppling de har, om det ens har någon, till granatgeväret Carl Gustaf. Damasko har jag ingen koll på men Sinn har väl en verklig koppling till tyska flottan? Vad får man för pengarna om man köper? Var tillverkas klockorna? Vad är det för urverk i dem? Går de att serva i framtiden? Hur är boetten konstruerad för att klara hårda tag? Sånt tycker iaf jag är viktigt att fundera över. Jag tycker det är kul med nya entusiaster i branschen men det är för mig viktigt att få veta att de tänkt till lite om annat än storytelling och design.
Det var Sellita-verk och Swiss Made stod det överallt,. så jag antar att det är lika mycket därifrån som alla andra?

Visst är det så att alla försöker hitta något historiskt att hänga upp sitt namn och sin marknadsföring på. Värdet av arv kan ju alltid diskuteras, förstås.

Jag gillar att ett svenskt företag försöker, även om dessa ur inte är för mig. Vi har ju ett antal svenska tillvekrare i tråden här, som med varierande grad av succee säljer sina varor.

Det var Sellita-verk och Swiss Made stod det överallt,. så jag antar att det är lika mycket därifrån som alla andra?

Visst är det så att alla försöker hitta något historiskt att hänga upp sitt namn och sin marknadsföring på. Värdet av arv kan ju alltid diskuteras, förstås.

Jag gillar att ett svenskt företag försöker, även om dessa ur inte är för mig. Vi har ju ett antal svenska tillvekrare i tråden här, som med varierande grad av succee säljer sina varor.
Jag hoppas det kommer fram ett svenskt klockmärke som lägger sitt fokus på hantverket och undviker Sellitta. Ett märke som kan bygga sitt varumärke på passion och som är så smarta att de lämnar över storytellingen till kunderna. Kunder som berättar för andra vad de ser, upplever och hör. Då blir det något levande som jag går igång på

Som jag har förstått det så är de från, eller har anknytning, till Eskilstuna och då anspelar på Carl Gustaf gevärsfaktori.

#Andreas

Tillbaka
Topp