• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svenska klockor.

C

China

Guest
Jag tycket det kunde vara intressant med en tråd om Svenska designers, tillverkare och varumärken. Fyll gärna på i tråden så att inventeringen över de blågula insatserna blir så komplett som möjligt. Jag drar igång tråden med några nyare varumärken. Lägg gärna upp en bild, länkar eller skriv lite information när ni postar Svenska klockor i tråden!


Arlanch.

29100og.jpg


Etablerades 2007 av Gabriel Arlanch och har hittils inte kommit längre än till en enda modell, Arlanch no 1. En ny modell i samarbete med Gerald Genta är på gång, med ett automatverk från La Joux Perret.

http://www.arlanch.se/index.html

http://www.luxist.com/2011/01/04/upcomi ... nta-watch/

http://www.watchallure.com/an-interview ... h-company/



Ezteem.

14y38yr.jpg


Etablerades 2005, med två produktserier, Lynx och Lynx Aqua. Dåligt med information, man redovisar inte vilka urverk som finns i klockorna. Vem som står för designen som skall ha utformats i Stockholm och Bern, framgår inte heller trots att den är ett tungt säljargument. Ett Svenskt ”Muschroom brand”?

http://www.ezteem.com/Ezteem_2.0/brand.html

http://www.ablogtowatch.com/ezteem-lynx ... ch-review/



Gustafsson & Sjögren, GoS Watches.

2uxy4nn.jpg


Etablerades 2007, småskalig produktion med unika designer. Stockholmsmodellen med renoverade gamla Alpina 592R från 1950 talet, annars verk från ETA och Soprod, en del modifierade av GoS.

Knivsmeden Johan Gustafsson och urmakaren Patrik Sjögren har skandinavisk natur och historia som nyckelingredienser och inspirationskällor vid utformningen av GoS-klockor. Deras samarbete kommer naturligt på grund av deras gemensamma känsla för den det nordiska, trots att deras respektive hantverk har väldigt olika karaktär.

http://www.goswatches.com/index.php?lang=se

http://www.watchwallpapers.com/gossthlm.htm

http://www.rgholland.com/blog/gos-watch ... er-nights/

http://www.ablogtowatch.com/gustafsson- ... ames-list/
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Svenska klockor.

Kul tråd-idé!

Pratar vi "riktiga" klockmärken, eller alla? Känns som att tex Ur&Penns halva sortiment består av mushroom brands som bara finns där och ingen annanstans?! Inex of Scandinavia, Champion, Axcent, Regal, Moretime, JetSet, Q&Q, William Gregor m. fl...
 
C

China

Guest
Re: Sv: Svenska klockor.

Camo00 skrev:
Kul tråd-idé!

Pratar vi "riktiga" klockmärken, eller alla? Känns som att tex Ur&Penns halva sortiment består av mushroom brands som bara finns där och ingen annanstans?! Inex of Scandinavia, Champion, Axcent, Regal, Moretime, JetSet, Q&Q, William Gregor m. fl...

Bra fråga!

Jag vill väl egentligen inte lägga någon ribba, även om tanken var att det skulle finnas en Svensk anknytning i design eller tillverkning. Spontant så känns det väl som att Ur&Penns sortiment av egna mushroom brands är ganska ointressanta i sammanhanget. Men vill någon posta mushroom brands i tråden, så tänker jag inte protestera. Ezteem som jag själv skrev några rader om är väl ett gränsfall, och på ett sätt så ger även mushroom brands en indikation om hur utbudet ser ut i vårt avlånga land.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Epoch finns ju...men är inte så förtjust i deras design....lite slätstruken månne....
 
C

China

Guest
Re: Sv: Svenska klockor.

Camo00 skrev:
Nu har vi betat av Ur&Penn, så nu kan vi koncentrera oss på riktiga klockor... :D

Ja, det kan räcka att de i alla fall har nämnts. ;)

Sedan är givetvis fältet öppet för vintage, och där finns det en del att avhandla.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Daniel Wellington är ju ett märke som man måste säga har lyckats sjukt bra som mainstream klocka! Sedan finns nya Miro Watches som ser rätt trevliga ut. Quartzare förvisso, vore kul med fler automatare som t ex Sjöö Sandström!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Svenska klockor.

Ett märke man ser ibland är Facit. Men jag gissar att detta också är ett mushroom brand som snyltar på den gamla skrivmaskin-tillverkarens igenkännings-faktor??
 
C

China

Guest
Re: Sv: Svenska klockor.

Camo00 skrev:
Ett märke man ser ibland är Facit. Men jag gissar att detta också är ett mushroom brand som snyltar på den gamla skrivmaskin-tillverkarens igenkännings-faktor??

I modern tappning så är det Stjärnurmakarna som ligger bakom, men Facit är ett gammalt klockmärke. Jag tror inte att klockorna har någon koppling till Facit i Åtvidaberg, men jag har ingen större koll på Facit och kan ha fel. Annars så är de äldre klockorna oftast tillverkade av AUSAG, Swatch Groups föregångare. Kanske finns det någon på forumet som vet mer?

Facit, Esprit, Hugo Boss, Ice-Watch och Obaku Harmony, distribueras av Stjärnurmakarna. Så har vi betat av den delen. :)

Sedan när det gäller begreppet mushroom brand, så var jag väl halvt om halvt lite fel ute när det gäller Svenska varumärken. De flesta Svenska märkena har trots allt ordentliga garantier och funnits på marknaden ett tag. När det gäller Kinesiska mushroom brands, så används begreppet för tillfälliga varumärken som säljer ut lagret och sedan försvinner, många gånger utan att ta hänsyn till garantier.
 

SSL

Audemars
Aha den här tråden verkar ju ha dött rätt fort. Dags att återuppliva lite?

Triwa - Tycker det är rätt likt Daniel Wellington-hetsen, många svenska "hip-och-hopare" som brukar dessa.
Corniche - Tre svenskar som inspirerats av France, typ.
Bravur Watches - Två svenskar som började jobba ihop med detta 2011.

Hmmm. Har inget mer på lager just nu. Ingen som har något svenskt äldre märke att dela med sig av, som inte är med i tråden?

Är faktiskt inte jätteimpad av det som kommer fram här i Sverige. Bravur Watches är nog den enda jag fastnat för, men där blir det inget köp p.g.a bakboetten.
 

David

Bödeln
Jag gjorde ett litet faktakort som följde med när jag gav bort klockan. Informationen kommer givetvis nästan uteslutande från KS.

130523-T1_zpsb5a8028c.jpg


130523-T2_zps1f66a0d0.jpg


130523-T3_zps99bad97b.jpg


The brand Tärnan (the definite form of the Swedish word for the tern family of seabirds) was a Swedish “private label” developed by ASUAG.

Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG, or Société générale de l'industrie horlogère suisse SA in French, was the biggest Swiss watch industry group created with assistance of the Swiss government and the Swiss banks as a reply to the crisis caused by the depression in 1931.

Although the group of companies has been restructured, split up and consolidated many times since then, Swatch Group, which now owns brands such as Omega and Tissot, is what remains of ASUAG today.

The brand has recently been resurrected, with limited success. More information is available on the company’s website www.taernan.com.

The Tärnan-branded watches were very popular in Sweden in the fifties and sixties, and were viewed as comparable to Omega but with a perceived local design and at a more affordable price point.

The design cues are clearly identifiable from other watches of the era, perhaps most notably the Omega Automatic Seamaster and the Rolex Oyster Perpetual Precision Explorer.

According to collectors of the brand, this particular specimen appears to have hands and dial in entirely original condition. It must have spent much of its life forgotten in a dresser drawer. The movement appears to be an Adolph Schild from the fifties, caliber 13xx. With a little luck it is still possible to find parts for it.

The watch runs very well, but the gasket has disintegrated and is long gone, so it should no longer be considered waterproof. This can be remedied by watchmaker Thomas Czibula in Sydney.
 

SSL

Audemars
Så det var schweizare som gjorde klockor till den svenska marknaden med svenskklingande namn? Antar att 'Örnen', som jag sett någonstans, har liknande story? Sen har jag för mig att ett märke som hette 'Svalan' fanns under samma tid.

Hade varit kul att äga någon av dom. Davids Tärnan var ju väldigt välbehållen.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Epochs nya armbandsur lär vara det dyraste som någonsin tillverkats i Sverige.

Så antar det är i Tullinge då, om det stämmer att dom tillverkar på hemmaplan.
Tänkte att de kanske kördes i samma lokaler som S&S...med tanke på ursprunget...

Är inte det en gammal nyhet som länken går till? Kom det inte ut en guldare med tillhörande fickur för ett antal år sedan?

Epochs hemsida verkar ju föra en tynande tillvaro...har märket somnat in?
 

SSL

Audemars
Tänkte att de kanske kördes i samma lokaler som S&S...med tanke på ursprunget...

Är inte det en gammal nyhet som länken går till? Kom det inte ut en guldare med tillhörande fickur för ett antal år sedan?

Epochs hemsida verkar ju föra en tynande tillvaro...har märket somnat in?


Vad jag förstått har dom gått ut ur Sjöö & Sandström helt och har Epoch skrivet i Tullinge. Någon annan kanske har bättre uppgifter om det här. Länken har antagligen några år på nacken, tog första bästa från Google.
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Epoch har sina lokaler i oanselig lokal i Tullinge, finns ingen koppling till SS mer än grundare mig veterligen. Tror att Mikael lägger sin tid på Halda nu därav det begränsade produktsläppet.
Skulle gärna se en ny klocka, design Christer Sjöö igen.
 

SSL

Audemars
The history of Halda

En Halda 'Space' eller 'Race Pilot' går på 85 lakan. Lite över min budget kanske, men det skulle vara tufft att äga en klocka från ett så anrikt företag. Skulle vara trevligt med något lite enklare kanske.
 

SSL

Audemars
Ett svenskt/engelskt märke, Larsson & Jennings med inpiration av Stockholm/London. Strax över två laxar för en L&J, känns lite väl mycket Daniel Wellington för att jag själv ska vara intresserad dock.
 
Topp